Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
fahlqvist

Polera plexiglas

Rekommendera Poster

Hej

har en något repig plexiglasruta på fly, någon som vet om man kan polera upp den och i så fall med vad ?

//Kent

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du inte har synliga små sprickor utan bara en allmänt matt yta så använd först 1200 våtslippapper (med vatten) sedan ett polishmedel. Efter våtslipningen så använd en lågvarvig polermaskin.

 

Kolla på youtube och sök på hur man polerar upp bilstrålkastare som är av plast är ett litet tips.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På jobbet har vi en del inspektionsrutor i plexiglas, där tar vi autosol o trasa o putsar upp dom med, funkar alldeles utmärkt om dom bara är matta

/Leif

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På jobbet har vi en del inspektionsrutor i plexiglas, där tar vi autosol o trasa o putsar upp dom med, funkar alldeles utmärkt om dom bara är matta

/Leif

Haver gjort likadant med gott resultat.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även tandkräm brukar fungera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biltema har ett medel avsett för att polera strålkastarglas på bilar med, det kan funka det också.

Jag har dock bara använt det till det det är avsett för, ett par genommatta bakljus blev som nya, men det var ett styvt jobb.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena körde med autosol och polermaskin idag och det blev bara mjölkigt och värre!

något sätt att lösa detta på? 
 

Redigerad av Oskardala

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Oskardala:

Tjena körde med autosol och polermaskin idag och det blev bara mjölkigt och värre!

något sätt att lösa detta på? 
 

Och hur gjorde du för att misslyckas? Det är skillnad på Autosol och Autosol. https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/bilvard/polering-och-vax/bilvax/plastpolermedel-000784/

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Körde med det medlet du länka, vet ej vad jag gjorde för fel men nu är det bara mjölkigt 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Oskardala:

Körde med det medlet du länka, vet ej vad jag gjorde för fel men nu är det bara mjölkigt 

Har du genomgående krackeleringar i plasten går det inte att reparera, bara om det finns ytliga repor kan de slipas bort. Lägg upp en bild så vi får se.

 

Har du försökt att göra detta på kapellfönsterplasten? Det är lönlöst isåfall då den plasten är för mjuk för att behandlas.

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Titta med lupp/förstoringsglas. Som redan nämnts är det troligen mikrokrackeleringar i plasten som gör den matt, och då går det inte polera upp. Hade det på ett par bilbakljus (inte ens 10 år gamla), och fick exakt samma resultat som du. Inte alls ovanligt på plastglas.

 

Alternativt har du inte polerat tillräckligt. Ibland är det bättre att först köra för hand en liten fläck, då man oftast kan få bättre tryck och även känsla för vad det handlar om än att gå på direkt med maskin. Det är ju översta skiktet som i princip skall avverkas för att få bort mattheten.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag och kompisen polerade plastglasen framför strålkastarna på en Citroën DS från -73, det är ju inte säkert att det var originalglasen, men iallfall, vi använde Biltemas produkter och liten polermaskin samt polerrondell på en Dremel, det var en del jobb, tog en halv dag inklusive fransk fika. Men det blev bra, sedan upptäckte vi att det fanns både NOS och eftermarknadsglas att köpa...

Däremot blev det ingen effekt alls på ett visir till en intergralhjälm, och där var det väl billigare att köpa nytt visir än polermedel... här kunde man se ett spindelvävsmönster på sina ställen i plasten, och visiret var även lätt mjölkvitt när man höll upp det mot ljuset, det mjölkvita blev mer påtagligt i efter polering.

Med dessa erfarenheter säger jag att det är ju inte självklart att man lyckas, och om man skall prova att polera kan man göra det i något hörne och inte mitt på om det nu blir mindre bra.

 

Jag har sett på tuben att man även använt golvvax till att polera mindre plastrutor med, detta har gällt huvar på rätt stora modellflygplan, kanske inte går att tillämpa hos oss?

 

Jag har själv en större och matt plastruta på min "fly" eller som jag hellre säger "yttre styrplats". 

Den är rätt värdelös egentligen, vid gång norrut får jag solreflexer i den rakt mot ögonen, vid gång söderut spider solens strålar ut sig i plasten och gör den mer ogenomskinlig.

Här är nog det enda stället ombord jag kan tänka mig en tonad ruta, eller rökfärgad, används ju bara i fint väder under dagsljus, och om det skulle skymma är det lätt att titta över denna ruta, eller "jagarskärm". (Jag har använt min yttre styrplats fyra gånger ordentligt och några gånger tillfälligtvis, under fem säsonger, det drar kallt och man ser inte var båten slutar förut).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2016-05-01 vid 10:14 skrev pseudonym:

Om du inte har synliga små sprickor utan bara en allmänt matt yta så använd först 1200 våtslippapper (med vatten) sedan ett polishmedel. Efter våtslipningen så använd en lågvarvig polermaskin.

 

Kolla på youtube och sök på hur man polerar upp bilstrålkastare som är av plast är ett litet tips.

Kör 2000 efter 1200 och sen behövs inte så mycket polering. Vissa glashälls/spishäll rengörings medel fungerar utmärkt till att polera plaster med.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plastrutor/plexiglas har jag tvättat ordentligt. 
Rubbing först om det varit stora repor. Sedan polish med polermaskin. När ytan känns lagom så har jag slutat med två lager vax för att få en bra yta och skyddande hinna. Har fungerat för mig i alla år. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag polerade en vindruta i plexiglas för många år sedan. Den var bara allmänt smårepig och allmänt smådassig, satt på en styrpulpet. Testade först med polermaskin men blev inget bra, så fick lägga ett hiskeligt jobb för hand med det blev till slut väldigt bra. Sen vax. Sen polerade jag lite lätt några gånger till under åren med stor framgång. Men den var inte krackelerad. Det hade nog inte gått. Ha även polerat några strålkastare till bilar. Går rätt bra om de inte är för slitna. En bil hade glaset börjar krackelera på, det blev bra utom just de tendenserna. Vi försökte med lite våtslip också men marginellt bättre resultat. Men förlängde nog livet på de strålkastarna några år. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vattenslipning med Mirkas 2000 + 4000 på låga varv för att undvika värme. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här kanske kan vara nåt att prova! (har inte gjort det själv)

Acrylic Polish plastpolermedel från Autosol 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...