Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Rekommendera Poster

Hej

Vår värmare går tills den når inställt värde man sedan startar den inte igen utan man är tvungen att slå av den och på den igen och då går den. Min undran är om man kan byta ut den gamla termostaten ( på bilden) och få värmaren att gå ner i effekt istället för att slå av . Någon sa att de nya värmarna arbetar så och det skall vara mkt bättre.//Kent 

post-59778-0-12303400-1459080884_thumb.j

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har du verkligen en Eberspächer D2/D4 "Airtronic" ?

Termostaten på bilden hör inte till den värmaren, och "Airtronic" har som standard fyra effektlägen som den stegar mellan beroende på temperaturen.

 

Möjligt att någon ersatt originaltermostaten med en on/off och kopplat brytaren på termistoravkänningen. I så fall är det bara att köpa en originaltermostat (modellen med display rekommenderas).

 

Men frågan är om det verkligen är en "Airtronic" och inte en äldre modell du har. Oavsett vilket skall den ju starta om igen av sig självt när termostaten vill, så det verkar vara något annat fel också

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du verkligen en Eberspächer D2/D4 "Airtronic" ?

Termostaten på bilden hör inte till den värmaren, och "Airtronic" har som standard fyra effektlägen som den stegar mellan beroende på temperaturen.

 

Möjligt att någon ersatt originaltermostaten med en on/off och kopplat brytaren på termistoravkänningen. I så fall är det bara att köpa en originaltermostat (modellen med display rekommenderas).

 

Men frågan är om det verkligen är en "Airtronic" och inte en äldre modell du har. Oavsett vilket skall den ju starta om igen av sig självt när termostaten vill, så det verkar vara något annat fel också

Hej

Jag tror då att det är en sådan...se bilder

post-59778-0-91801300-1462167704_thumb.jpg

post-59778-0-14336900-1462167736_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Airtronic D2 med digital termostat. Jag upplever samma problem med den. Dvs, när den uppnått önskad temp stänger den av, och startar inte när tempen sjunker igen. Då måste man upp och stänga av och slå på den igen för att den ska starta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också samma problem med min D2a och digitala termostat. Svaret jag har fått är att skruva upp termostaten rejält. Har dock inte hunnit prova ännu men det känns inte riktigt som en lösning på problemet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä verkligen inte. Man vill ju inte vakna en gång till av att det är varmt som i en bastu. :-D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den värmaren jag har stänger av sig helt när den nåt 5 grader över inställt värde. Samma så startar den inte förrän temperaturen gått 5 grader under inställt värde. Alltså vid 22 grader. Stänger ned om tempen går över 26 och återstartar när tempen går under 18.

 

Jag har en bekant som har en airtronic. Vill minnas att han beskrivet något liknande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Min undran är om man kan byta ut den gamla termostaten och få värmaren att gå ner i effekt istället för att slå av . Någon sa att de nya värmarna arbetar så och det skall vara mkt bättre.//Kent 

 

 

Kan bekräfta att nyare värmare fungerar så. Jag har en D4+ med tillkopplad termostat med digital temperaturvisning. Den stegar upp o ner mellan effektlägena för att bibehålla den önskade temperaturen. På lägsta effekten hörs det knappt att värmaren går mer än att det tickar lite i bränslepumpen. Å emellanåt så "kallar" termostaten på lite mer värme och då ökar blåset i inloppsventilerna samtidigt som bränslepumpen tickar lite oftare. Den har aldrig stannat helt p.g.a. för hög temperatur. Det tar ju rätt mycket ström när värmaren startar så det är ju el-effektivast om värmaren bara går ner i lågeffekt.

 

Jag vet inte hur de äldre värmarna styrs - hur termostaten kan styra de olika effektlägena hos värmaren.

Kolla med Thermoprodukter. De brukar kunna ge bra svar på sina produkter.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skumt isf. Min är inte gammal, det här blir tredje säsongen jag har den. Eller är din ännu nyare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skumt isf. Min är inte gammal, det här blir tredje säsongen jag har den. Eller är din ännu nyare?

 

Min går in på sin fjärde säsong.

Men min är en D4+. Visst har du en D2. Det kan ju vara sämre styrmöjligheter i den. Jag misstänker att D2 är en äldre konstruktion än D4.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja så kan det vara. Ska nog höra med thermoprodukter, de brukar vara hjälpsamma. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Skumt isf. Min är inte gammal, det här blir tredje säsongen jag har den. Eller är din ännu nyare?

 

Min går in på sin fjärde säsong.

Men min är en D4+. Visst har du en D2. Det kan ju vara sämre styrmöjligheter i den. Jag misstänker att D2 är en äldre konstruktion än D4.

 

 

 

Nej, D2 och D4 är nästan identiska. Samma servicehandbok till båda t.ex.

 

Min D2 är 5 år gammal och har olika effektlägen. Har den digitala termostaten. Kan det vara det som är skillnaden? Fast det låter skumt... Troligare är väl i så fall att det finns gamla modeller som inte har olika effektlägen?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har oxå den digitala termostaten. Och värmaren har fyra (eller tre?) effektlägen. Man hör hur den gradvis stegar ner allteftersom värmen stiger. För att till slut stanna helt när tempen är nån grad över den inställda. När sedan tempen sjunkit så startar den inte igen, fast tempen i båten är långt under den inställda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då är det kanske läge att fråga Thermoprodukter. Så här säger manualen:

post-92644-0-79588000-1462221454.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...