Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
silversand

Motor och drevbyte Penta

Rekommendera Poster

Hej.!
Ny både här och i båtvärlden..

Självklart ser man dessutom till att det göra det hela lite svårare för sig..   :) 
Köpte en Finmar 570 Seacabin för två somrar sen på höstsidan med AQ 115 och 100drev..

Hann köra en timme drygt innan topppackningen gick och då kändes bara läge att plocka upp för vintern.

Under vintern gjorde vi i ordning ett B20-block och helrenoverade toppen med blyfria säten och nya ventiler..
Förra sommaren hankade vi oss fram med den med hög oljeförbrukning och kanske med aningens för lite vridmoment för båten (lite tung att få upp i plan.)

Nu har jag inhandlat en beg. men fungerande AQ151 (B23 2,5l) med 290drev komplett med kablage och allt och ska byta och visst väcks viss oro..

Skulle vara tacksam för råd och om möjligt dokumentation så man inte trampar i varenda möjlig fallgrop..

Funkar ens hålet i aktern..?
Finns nånstans angivet måttet mellan köl och skädda etc...
Förutsätter att akterns lutning är lika.

Tacksam för all hjälp!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hålet för 290-skölden är mycket större, så du måste såga upp det. Det finns mallar av papper att köpa, så att hålen blir rätt. Om du har någon snäll Volvo Pentaverkstad i närheten, kanske du kan få Låna/hyra den riktiga mallen med styrhylsor, för att få bulthålen i rät vinkel. Det finns ett så kallat X-mått som visar hur högt vevaxelcentrum ska vara i förhållande till botten. Sedan måste du bygga en bädd för de främre motorfästena. Om du har tur, är plywooden i akterspegeln frisk. Annars måste du byta den också.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hålet för 290-skölden är mycket större, så du måste såga upp det. Det finns mallar av papper att köpa, så att hålen blir rätt. Om du har någon snäll Volvo Pentaverkstad i närheten, kanske du kan få Låna/hyra den riktiga mallen med styrhylsor, för att få bulthålen i rät vinkel. Det finns ett så kallat X-mått som visar hur högt vevaxelcentrum ska vara i förhållande till botten. Sedan måste du bygga en bädd för de främre motorfästena. Om du har tur, är plywooden i akterspegeln frisk. Annars måste du byta den också.

Tack för snabbt svar..!  :)

 

Jo som sagt oron finns ju där att när utsidan är rätt slår tråget kanske i durken etc så det gäller ju att veta vad man håller på med--

 

Här uppe hos oss finns inte så många Pentaservice men jag skall börja höra mig för om vad dom har och vill låna ut..

Är det möjligt att Penta själva har nåt att hjälpa till med mer än servicemanualerna..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...