Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
mikael_matsson

Söker lättdriven båt, ca4-5m till 8hk 2-takt. Förslag?

Rekommendera Poster

Jag har idag en charmig 4,5m båt av okänd typ. Bred i fören och smal i aktern med nån dm "köl". Lättdriven upp till 5knop. Jag har en bra 8hk motor till den, yamaha 2t -01 kort rigg, men den kommer inte till sin rätt.

Till 5 knop kommer jag nämligen vid ca 30-40% gaspådrag, men där tar det stopp! Skrovet vill helt enkelt inte gå fortare, den gräver bara ner aktern och gör stora svall. Vid 100% gas når jag 6knop, då kör man hellre i 5 på 30%.

Har funderat på att byta till en "high trust"-propp eller trimfenor på kavitationsplattan, men tror inte det skulle förändra något.

 

Jag spanar därför lite efter en annan båt i samma storlek som ger en 8hk motor mer rättvisa. Båten jag har borde passa bättre med 2-4hk.

Tanken föddes i fjol då jag hyrde en Buster xs med 8hk på Åland. Den gick ju riktigt fint, kanske 10-12knop. Den planade bara "nästan" men drog ändå förvånansvärt lite svall och verkade trivas som halvplanande.

 

En sån vore ju fin, men åt helvete för dyr att ha som "snurrebåt" att hoppa runt mellan holmarna med.

 

Kan en HR 430 vara nåt?

Smögen 45? Är den lika trög som den jag har?

 

Ge mig förslag!

De ska gå att hitta beggade för rimliga pengar och vara hyffsat sjödugliga.

Tack på förhand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men en triss 420 typ eller ryds

Hade en triss 420 med 9.9 Jonson gjorde typ 20 knop

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar, jättebra tips. Har aldrig lagt märke till den modellen men efter lite sökande verkar många hänga på 7-10hk på den så det är nog en bra båt för min motor. Antar att det är samma modell som ryds/triss 42.

Om nån har erfarenhet av smögen 45an är jag nyfiken på den. Vad kan jag förvänta mig fart ur den med 8hk?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...