Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Gäst Marina

Ohyra???

Rekommendera Poster

Gäst Marina

Hjälp! När jag pillade loss lite fernissa som hade flagat så trillade det ut en förvånad & pytteliten larv (2-3 mm).Jag såg inga fler. Det var vid vinchen, där man inte gärna vill ha några som helst försvagningar. Kan det vara ett angrepp (skeppsmask - är det något helt annat?)? Är det vanligt? Ska jag vara orolig? Hur mörda eventuella kamrater?? // Marina

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skäll ut den och tala om vad du tänker göra med den och dess släkt om dom inte pyser över till grannbåten!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst anemos

Hejsan , En saklig fråga fordrar ett sakligt svar ! Du misstänker att din båt har blivit angripen av skeppsmask. Vet inte om din båt är på land eller i sjön. ? det gör det samma, det är ialla fall åvan vattenlinjen och kanske flyter ! Skepsmask (Teredo Navalis) är egentligen ingen mask, utan en mussla. Lever bara under vattnet, kan ei överleva på det torra ! Teredo Navalis, lever bara i salt vatten, över 8 promilles salthallt. Vid Sv. Västkusten och upp till Södra Östersjön ! Den mask eller larv är säkert en nykläckt insektslarv. Annars vaknar ochså många spindlar på våren, men spindlar har inga larver. Var inte orolig, dom äter nog inte upp din båt !

post-7154-1394234381,1092_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Marina

Men hallå där Sarnblad! Vem tar du mig för? En som urskiljningslöst gastar när hon har en egen underbar donna eller en som snyltar på andras handtag????! Nej nu! Men tack för tipset på rengöring! Testar det någon gång när jag har tråkigt;) Anemos; Tack!!! M v h Marina

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Erkdu

låter som om det är en latmask som ramlat fram. Vi andra går ju över lite väl pedandiskt och håller undan de flesta maskar både dammask och flaskmask. Men vissa går ju på römask och de är svåra att hålla undan, vill järna hålla i själva. Mörda dom kan man ju men dom väller ofta in som objudna gäster, verken man vill eller inte. Men duktiga på att försämra tillvaron är dom. Orolig är väll det milda slaget av känsla man får stå ut med när latmasken slagit bo. :-nojd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...