Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
hummertorsk

Dieseltillsats typ rengöring av spridare m.m.

Rekommendera Poster

Hallå!

Är ni några som använder er av div dieseltillsatser? Jag har funderat lite på nått i stil med STP diesel injector cleaning. Är det bortkastade pengar eller vad har ni för erfarenheter av dessa produkter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte hört att spridare behöver rengöras. Diesel anses annars vara ett bra rengöringsmedel men det pressas ju igenom ständigt. Under högt tryck dessutom.

 

Däremot kan det löna sig att piffa upp spridarna med en provtryckning och renovering. Dieseln ska helst komma som en distinkt dusch och inte kissa hela tiden. Det grejar inte mirakelmedel lika lätt som en verkstad. Även om flaskans etikett verkar väldigt förtroendeingivande.

 

En spridares spets ser riktigt sotig ut men det är ju naturligt när den är en del av förbränningsrummet. Jag har dock svårt att tro att det lilla hålet bli igensatt när det rengörs med mycket högt tryck vid vartannat kolvslag. Skulle nån liten partikel sätta sig i hålet skulle kanske den kunna lösas upp. Svårigheten är väl att veta vad partikeln består av.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vanligaste anledning, särskilt vid direktinsprutning, till att elektronik inte klarar att kompensera mer är just beläggningar. Det finns tillsatser som gör rent.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vanligaste anledning, särskilt vid direktinsprutning, till att elektronik inte klarar att kompensera mer är just beläggningar. Det finns tillsatser som gör rent.

Håller med forgus31 till 99%

Sen kan det ju finnas ämnen i dieseln som ger avlagringar på spridare mm innan förbränning som ev kan lösas upp med ett bra medel, men vete tusan om problemet är så stort att det är värt pengarna,(dyra medel) bättre med service vart 5-7 år på spridarna kanske?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min teori

Med tanke på det väldigt höga tryck en spridare ger samt dieselns effektiva funktion som lösningsmedel så känns det som att det som inte försvinner pga nämna faktorer det försvinner inte utan en renovering/rengöring av spridare

Sen kanske medlen kan rengöra i pump mm men just när det kommer till spridarna så tror jag medlet har liten eller ingen effekt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör väl mest nytta i försäljarens plånbok.

 

 

 

Kalle :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter genomläsning av bara en tiondel av textens superlativer staplade på varandra är jag säker på att det är lur helt igenom.

 

Alltid några som faller för säljpratet förstås.

 

Effktökning. Lägre friktion. Mindre fuktproblem osv osv.

 

Vore en hundradel sant kunde det vara ett visst värde men vilket är då det sanna?

 

Men köp och testa! Alltid gör det nån glad. Det är jag säker på.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det finnas positiva effekter för värmaren med dessa medel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade jag kört diesel hade jag garanterat använt en tillsats som smörjer systemet istället då vår nuvarande miljödiesel saknar denna egenskap. Det finns massor bränslepumpar som skurit med vår diesel.

 

Pratade med min barndomsvän som reparerar både motorer och dieselpumpar.

Vår diesel är inte som den var på 80-90 talet.

 

Man får t om ställa på pumpen för att få ut effekten ur motorn som den är specad för, och som den utvecklade med dåvarande diesel = icke bra för miljön.

 

För att återgå till tillsats för rengöring av spridare håller jag med ovanstående inlägg.

 

När det gäller värmare kör jag helt på en separat tank som jag kan hålla koll på.

 

Mvh

Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du ska testa något så föreslår jag Redline RL-2 eller Redline 85+

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med om dieselkvalitet, en tillsats som man använder jämt har nog ett större berättigande än mirakelkurerna. Med detta sagt vet jag två fall där rengöring fungerat mycket bra, för mig har det dock inte gjort någon märkbar nytta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan är. Går motorn dåligt?

 

Då bör spridarna rengöras av firma.

 

I förbyggande syfte kan tillsats användas, det gör inte så stor märkbar skillnad mera än rengör och smörjer innan det går dåligt eller havererar.

 

Mvh

Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Däremot kan det löna sig att piffa upp spridarna med en provtryckning och renovering. Dieseln ska helst komma som en distinkt dusch och inte kissa hela tiden. Det grejar inte mirakelmedel lika lätt som en verkstad. Även om flaskans etikett verkar väldigt förtroendeingivande.

 

 

 

Så sant ett verkstadsbesök av spridarna är bättre att lägga pengar på .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter genomläsning av bara en tiondel av textens superlativer staplade på varandra är jag säker på att det är lur helt igenom.

 

Alltid några som faller för säljpratet förstås.

 

Effktökning. Lägre friktion. Mindre fuktproblem osv osv.

 

Vore en hundradel sant kunde det vara ett visst värde men vilket är då det sanna?

 

Men köp och testa! Alltid gör det nån glad. Det är jag säker på.

Jag har iofs. haft kontakt med, åxå varit med personligen vid ett test hos bilia i sisjön,ett företag som heter Forte'. Dom levererar sina produkter via G.A Lindberg.

Trodde åxå det var hokuspokus.

Forte'har tagit fram en bok med gigantisk dokumentation om världens bilmotorer. Bilder, jätteförstorade visar precis vad det handlar om.

Vi gjorde datatest på ev V70 diesel och kollade en bensinare med fiberoptik. Bensinaren var kliniskt ren. Dieseln däremot,som gått drygt 20000 mil. Diagnosen sa att två spridare kompenserade max plus, två st max minus och en låg lite plus. Fyra av fem var altså dags att byta (det vanliga) vi hällde medel i tanken. Bilen fich stå och puttra i ca en timme. Diagnosen efter visade perfekta, nubilsvärlden efter. Bilsäljaren upplevde bilen helt annorlunda, vibrationsfri mm.

Två mån senare ringde jag och bad dom göra ny diagnos efter att dom kört några tankar disel. Forftfarande kanonvärden.

Medlet tar inte bort beläggningar endast på spridarna utan även tank och rörledningar mm i hela systemet. Byt spridare och sätt tillbaks dom i smutsigt system... ja då är det snart dags igen.

Så... visst finns det rengörande medel som tar bort beläggningar...

"Smörjer systemet"... vet ej?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

http://www.galindberg.se/chemtech/produkter/rengoring/forte

 

Läs och bilda er en egen uppfattning.

 

 

 

Kalle

Det var FEADFC.400

Som Forte' hällde i hos Bilia.

Fick en sån som ska vara till mot dålig lukt..... sådär!.. mest parfym.

Till det använder jag en bakterie, från ett franskt företag, novozymes, som äter lukt. Sprutar in i insuget för frisk luft samt textilier i bilen. Funkar på riktigt, bättre än ozon, helt ofarligt och långtidsverkande.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spridare slits precis som allt annat. Som någon nämnde ovan så är inte dieseln nu som den var förr, därför kan man behöva lite tillsatser som RedLine och liknande. Efter ett antal år och antal 1000 timmar kan man behöva göra rent och justera spridarna. 

Min motor gick ojämnt i somras så jag lämnade in mina spridare för rengöring och provtryckning. Fick ett kort samtal - spridarna slut, ska du hämta eller skall vi byta spetsar? När jag hämtade mina nya spridare var det stor skillnad mot dom gamla.. 

 

Tror att en stor bov i dramat med dieselmotorer i båtar är att många är så fokuserade på minmal förbrukning att motorerna inte gasas ur som dom ska göras - då bildas det än mer sot och skit i motorerna vilket sliter mer.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En droppande spridare beror främst på kavitationsskador på nålen och/eller trött/skadad fjäder.

Detta måste åtgärdas genom att byta nål / dysa / fjäder för att sedan justeras in till rätt öppningstryck. I alla fall gör vi detta på större medel / lågvarviga maskiner. Problemet här är ofta väldigt höga öppningstryck för att få ner NOx-halterna vilket inte materialet håller för i mer än 2500h.

På högvarviga så som CAT / Penta / Scania som går som powerpack / genpack så skiftas hela spridaren ut då det är det billigaste alternativet oavsett commonrail eller inte.

 

Huruvida tillsatser fungerar eller inte har jag ingen aning om, men som nybliven ägare till D4 med dess och D6s problematik i Norge bör väl en smörjande tillsats vara på sin plats om det nu är någon mager miljöskit som finns på sjömackarna.  Har för mig Penta rekommenderar någon tillsats till dessa maskiner men har inte satt mig in i detta än tyvärr.. Någon som är bättre uppdaterad?

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har använt Redline RL-2 i min MD21A,  tycker a motorn gick lite mjukare efter det.

Framför allt ger det ju lite smörjning då dagens diesel är ganska torr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

har en hälsosam skepsis till alla tillsatser som kostar mer per liter än årgångsviner..

Dock är det väl en bra idé att pytsa i lite bakteriedödare i dieseltanken på hösten vid upptagning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väl bättre då att suga ur ev vatten från botten på tanken på hösten. Då har ju inte ev bakterier något att leva och föröka sig i under vintern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Caribic410, självklart, men hur gör man det? Min dieseltank ligger under durken och är inte tillgänglig och någon "manlucka" finns ej att inspektera i. Jag vet alltså inte ens om tanken är symmetrisk och vilken ev lågpunkt vatten kan stå i dit jag skulle kunna leda slangen för uppsugning på grund av trim och list.

Med biocid får man ju lite nattro på vintern iaf. Dessutom får man ju den verkliga eller inbillade effekten av övriga tillsatser med, så inte helt bortkastade pengar :)

Nu när du nämner det känner jag suget att undersöka hur det ligger till med ev vatten i tanken, har du några tips för det?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite marigt kan du få dit en inspektionslucka?

Förmodligen ligger sugröret nära lägsta punkt men "hänger" en bit ovanför botten. Kan du få in en tunn sugslang där, en som når botten? Sug upp det vatten som finns. Gör det igen efter att du varit ute och guppat för å kolla om det damlas där.

Kan va värt att prova kanske?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Lite marigt

Redigerad av Caribic410

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På den tiden jag brukade tvätta bilen fick jag en känsla av att den gick lite bättre när den blivit blank.

 

Visst var jag säker på att motorn inte alls kunde påverkas av tvättningen. Snarare kunde eventuell vatteninträngning försämra gnistorna och motorn gå sämre. Men ändå gick hela bilen helt enkelt tystare och bättre.

 

Har man köpt en flaska mirakelmedel för dyra pengar vore man ett psykologiskt unikum om man inte tyckte att motorn gick åtminstone lite bättre.

 

Det är denna högst mänskliga egenskap som marknadsförarna utnyttar i många branscher.

 

Läkemedel är ett bra exempel. Även de som får sockerpiller blir bättre vid undersökningar av läkemedels effekt. Detta verkar statistiskt underbyggt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är många brancher luriga?

Vissa saker gör skillnad, vissa ingen alls. Ibland beror skillnaden på vad som "behandlas".

Därav finns alla båg-kvackar-bolag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Visst är många branche

Redigerad av Caribic410

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Visst är

Redigerad av Caribic410

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...