Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
sebbe999

Hur tänker ni som inte har CE märkt!?

Rekommendera Poster

Hur gör ni som inte har CE märkt era båtar, tänkte på den nya regeln ang utsläppsnings krav osv?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det CE-märkas efteråt???

 

 

En fråga som kan kopplas till CE-märkningen har jag frågat TG Boats om tidigare (p g a att jag saknade en sak som borde stått i manualen till min TG. B la färgkoden på båten. Men ingen manual fanns) och fick svar av självaste Gustafsson på e-mail. Jag fick svaret att CE-märkningen togs i bruk först 1998 och då började de också göra riktiga manualer då det var ett av kraven som kom med CE-märkningen. 

 

Skulle gissa att utsläppskraven i så fall kommer byggas på som ett extrakrav i CE-märkningsprocessen. Men då undrar man ju... För utombordare vet man ju inte vad kunden kommer att välja hänga på akterspegeln. En bil sitter det ju en motor i redan... 

 

Peo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I stort sett alla fritidsbåtar som tillverkats eller importerats efter den 15 juni 1998 ska vara CE-märkta. Det finns en del undantag. Läs mera här, http://www.transportstyrelsen.se/CE

 

2017 blir bl.a. avgaskraven strängare så den som tänker CE-märka sin båt bör göra det under 2016. 2017 blir det svårt, kanske omöjligt, att klara avgaskraven med en gammal motor.

 

Det är tillverkaren som är ansvarig för att CE-märkningen är gjord om båten är tillverkad inom EU/EES.

Det är importören som är ansvarig för att CE-märkningen är gjord om båten importerats från land utanför EU/EES.

 

Det är inte tillåtet att använda en båt som saknar CE-märkning om den omfattas av kraven.

Det är inte tillåtet att sälja en båt som saknar CE-märkning, tror inte detta gäller privat försäljning.

 

Om jag hade haft en lite dyrare båt som omfattades av kraven så skulle jag nog CE-märka den nu. Jag tror det blir svårare och svårare att sälja båtar utan CE-märkning och jag tror att man får igen en stor del av kostnaden för CE-märkningen när båten säljs.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min är äldre än 98 så lungt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min är äldre än 98 så lungt

 

Det är inte årsmodellen som bestämmer utan även om din båt är från tex 1982 men importerades 1999 så skall den vara CE-märkt

Många som missuppfattar detta. Därmed inte sagt att du gjort det :)

 

 

För övrigt tror jag många inte bryr sig då CE-märkningen mest är ett handelshinder.

Finns ingen som helst kontroll från myndighet att denna självcertifiering efterlevs.

Tex en USA båt som är CE-märkt kontra en omärkt är inte på något vis en bättre eller säkrare båt

 

Det enda negativa är väl att mäklare inte kan ta in båten i byte eller sälja den

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Min är äldre än 98 så lungt

 

Det är inte årsmodellen som bestämmer utan även om din båt är från tex 1982 men importerades 1999 så skall den vara CE-märkt

Många som missuppfattar detta. Därmed inte sagt att du gjort det :)

 

 

För övrigt tror jag många inte bryr sig då CE-märkningen mest är ett handelshinder.

Finns ingen som helst kontroll från myndighet att denna självcertifiering efterlevs.

Tex en USA båt som är CE-märkt kontra en omärkt är inte på något vis en bättre eller säkrare båt

 

Det enda negativa är väl att mäklare inte kan ta in båten i byte eller sälja den

 

 

Kan man kolla upp när en båt är intagen ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Min är äldre än 98 så lungt

 

Det är inte årsmodellen som bestämmer utan även om din båt är från tex 1982 men importerades 1999 så skall den vara CE-märkt

Många som missuppfattar detta. Därmed inte sagt att du gjort det :)

 

 

För övrigt tror jag många inte bryr sig då CE-märkningen mest är ett handelshinder.

Finns ingen som helst kontroll från myndighet att denna självcertifiering efterlevs.

Tex en USA båt som är CE-märkt kontra en omärkt är inte på något vis en bättre eller säkrare båt

 

Det enda negativa är väl att mäklare inte kan ta in båten i byte eller sälja den

 

 

Kan man kolla upp när en båt är intagen ?

 

 

Den info tullen lämnade mig när jag ställde frågan för flera årsen är att det inte förs några register på detta

Dessutom så är stor del av USA-båtarna tullade och momsade i Tyskland och Holland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mackey…. Du triggade mig där... Jag blev sååååå nyfiken att jag tittade på länken du gav här i forumet till transportstyrelsen. Där kunde jag konstatera att under “undantag” att jag inte kunde info om att min egen båt som inte är CE-märkt skulle vara undantagen…

 

Då ringde jag dem av ren nyfikenhet.

 

Så här säger transportstyrelsen över telefon:

  • CE-kravet började gälla i juni -96, men tillverkarna fick dispens upp till 2 år. Definitivt krav från juni -98. Vissa båtar kan dock som sagt vara CE-märkta redan från 96.
  • Kollar man på transportstyrelsen avs undantag så står ingenting om vanliga fritidsbåtar som sålts korrekt inom EU EES före 98. Dessa innefattas inte i reglementet och står därför inte med ens som undantag. Transportstyrelsen höll med mig att de flesta båtar som inte är CE-märkta (vanl fritidsbåtar före 98) inte ens nämns och att de kanske borde uppdatera sidan. De försvarade sig med att de direkt översatt skrift från EU. Transportstyrelsen bekräftade dock att de ÄR undantagna om de är sålda från början inom unionen.
  • Alla båtar som tas in (importeras) till EU land ska vara CE-märkta oavsett om de är tillverkade före eller efter 98.

 

 

Mvh

Peo

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

CE märkningen ett handelshinder är inget annat .....grund o botten handlar det om en båts säkerhetå båt o i detta fall ingen skillnad mellan en svensk 89 båt o en amerikansk..Den CE märkning vi har idag där tillverkaren själv testar, ger jag inte många kronor för den, dessutom kollas det nästan aldrig eftersom resurser inte finns hos kontrollerande myndighet. Kan hålla med om avgasreningskraven......vi måste tänka på miljön.

Att icke  CE märkta båtmarknaden är död är bullshit, dessutom hur kan någon kolla att just min båt är märkt eller inte eftersom det inte finns nåt register dyl på när den är införd????

Konstaterat rent handelshinder beslutat av EU med Swedboats goda minne.......

Däremot den gamla Blå Skylten stod för något.......där visste vi att båten gjorde skäl för godkännande och var ordentligt testade, vill jag idag fuska med CE märkningen på egentillverkad båt så kan jag det......finns exempel båtar utställda på mässor som felaktigt uppenbart varit under all kritik.

Rent handelshinder, inget annat!!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2017 blir bl.a. avgaskraven strängare så den som tänker CE-märka sin båt bör göra det under 2016. 2017 blir det svårt, kanske omöjligt, att klara avgaskraven med en gammal motor.

Mackey

Tycker att TSP (Transportstyrelsen) både ge dispens för detta. Eftersom en motor från 80-ish inte kan konkurrera med en modern motor. Ponera att Lasse som för ut en lön på ca 22 netto i månaden och har bidragit till staten hela sitt liv ska köpa en ny motor. När dessutom han använder motorn ca 100 timmar per år. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om Lasses motor är från 80isch lär knappast resten av båten vara från 1997 eller nyare, och så länge inte Lasse privatimporterat båten från icke-EU-land är det inte en fråga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Importerade min båt från USA utan CE-märkning för sex år sedan. Den fungerar fortfarande.....

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...

vill jag idag fuska med CE märkningen på egentillverkad båt så kan jag det......finns exempel båtar utställda på mässor som felaktigt uppenbart varit under all kritik.

Rent handelshinder, inget annat!!

Just egentillverkade båtar och utställningsbåtar omfattas inte av kravet på CE-märkning så det är inget bra exempel.

 

Vist kan man se CE-märkningen som ett handelshinder om man vill, men det är ju inget oöverstigligt hinder.

 

Det finns även fördelar med CE-märkning och det är att tillverkaren har ett långtgående ansvar för skador och olyckor som sker och har skyldighet att hålla alla dokument tillgängliga under tio år efter det att den sista produkten sålts.

 

Om en produkt visar sig vara farlig ska tillverkaren återkalla produkten och/eller åtgärda felet.

 

Mackey

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För i stort sett alla båtar tillverkade från 1950 fram till 1998 så är CE-märkningen ett oöverstigligt hinder för import från länder utanför EU. Båtar tillverkade före 1950 har ett generellt undantag. En båt som är byggd på 60- eller 70-talet är antagligen helt omöjlig att CE-märka och alltså helt omöjlig att importera på ett lagligt sätt. Detta gäller såvitt jag förstår även om den faktiskt är tillverkad inom EU och det finns exakt likadana helt lagliga båtar inom EU.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle nog vilja påstå att en dyrare ej CE märkt båt är mkt svårsåld. Inte pga. att den på något sätt skulle vara sämre än en motsvarande med CE märkning utan just pga. av den osäkerhet/okunskap som framkommer i denna och andra trådar. Dock är naturligtvis andelen undermåliga båtar utan CE märkning betydligt större än den med.

 

Har hyffsat mkt kontakt i branschen och det är få om inte säga ingen seriös större handlare som befattar sig med ej CE märkta båtar.

 

Skulle därför råda att CE märka så snart som möjligt förutsatt att båten har ett värde.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur gör ni som inte har CE märkt era båtar, tänkte på den nya regeln ang utsläppsnings krav osv?

  Har läst att det nya handelsavtalet mellan  USA  och Sverige diskuterar att ta bort detta handelshinder ang. båtar.

Bilar finns det inga regler för.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hur gör ni som inte har CE märkt era båtar, tänkte på den nya regeln ang utsläppsnings krav osv?

  Har läst att det nya handelsavtalet mellan  USA  och Sverige diskuterar att ta bort detta handelshinder ang. båtar.

Bilar finns det inga regler för.

 

Va! Finns det inte?

Förklara mera.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Hur gör ni som inte har CE märkt era båtar, tänkte på den nya regeln ang utsläppsnings krav osv?

  Har läst att det nya handelsavtalet mellan  USA  och Sverige diskuterar att ta bort detta handelshinder ang. båtar.

Bilar finns det inga regler för.

 

Va! Finns det inte?

Förklara mera.

 

Mackey

 

Importerar du en bil från USA behöver du bara göra en reg.besiktning. Inga krav på CE regler

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med bilar så har du typgodkännande vilket innebär massor av regler och krav

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Jänkarna har sitt ABYC, det är bra att båttillverkarna har en standard som ska innehålla.

 

Jag undrar om det är lätt som Amerikan att importera en Europeisk båt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Princess 380 från 95,är den ce märkt eller måste den märkas ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om den är CE-märkt så har du en tydlig märkning på väl synlig plats i båten.

En sådan här t.ex.

 

thumbs_ce-platta.png

 

Läs mer här eller här.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Princess 380 från 95,är den ce märkt eller måste den märkas ?

Nej, inte om den är såld inom EES innan 1998 och sedan inte lämnat EES-området (typ EU).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...