Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
MadAxel

Windy eller Nimbus 22 DC?

Rekommendera Poster

Hej.

 

Jag tittar på ett antal Windy 22 DC ~1970 & Nimbus 22 DC ~1988 sen några månader tillbaka för bruk i mälaren/skärgården. Är erfaren seglare men har inte haft motorbåt sen tidigare.

 

Är det någon som har några tips? Några jämförelser förutom det visuella? för/nackdelar på respektive tillverkare/modell? (Draco och Ockelbo i samma storlek har jag också kikat på men känns inte lika intressanta)

 

Nimbusen ligger i snitt 30k över Windy men i övrigt så känns dom likvärdiga.. Varför? Är det åldern?

 

Dom jag har sett kör VP bensin. Något tips om specifika hälsoproblem på en inombordare förutom Oljud/knack-ljud och överlag skitig/kladdig motor? Och något speciellt jag bör tänka på runt motorn? Ett objekt jag är speciellt intresserad av har en aq271c - 5,7l V8.

 

Tacksam för all hjälp jag kan få! :)

 

MVH, Axel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kommer mina reflektioner och tips.

 

Har provkört en och annan Nimbus 21a och 22a (samma skrov i 21 som 22an). Minsta motorn man bör ha i en sådan båt är en V6a. En5,7 liters v8 duger mer än väl och skickar upp båten i farter man sällan ens kommer att köra i. Iaf inte här på västkusten. Har kört en nimbus med en AQ151 en gång och det var INTE roligt.

 

Har även kört en del Windy 22 och har själv i dag en Windy 23 (som om jag inte minns fel har samma skrov som 22an). I en Windy behöver man ha en v8a är min bedömning. Denna båten har ett enormt välbalanserat och fint skrov men behöver lite motor för att komma till sin rätt. (gäller egentligen alla Windybåtar)

 

Skrovet i Nimbusen bygger ju på gamla Coronet 21 och 22 och detta skrovet är också mycket, mycket bra men jag framhåller nog Windy som snäppet bättre.

 

Planlösning är ju rätt lika på både Nimbus och Windy. Jag framhåller dock den modell som jag själv har dvs Windy 23 som något smartare då man även får in pentry och toalett i denna modell.

 

De flesta av båtarna från denna tiden drivs av bensinare och det är enligt mig helt OK. Dessa båtar är för små för att det ska vara motiverat med diesel. En gammal V8 är ju också relativt billig i drift och service och det finns gott om folk som kan skruva dessa motorer. När det gäller motorn så är det väl viktigt att som vanligt bilda sig en uppfattning om skicket och hur den är skött.

 

Det var nog allt jag kom på nu.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kommer mina reflektioner och tips.

 

Har provkört en och annan Nimbus 21a och 22a (samma skrov i 21 som 22an). Minsta motorn man bör ha i en sådan båt är en V6a. En5,7 liters v8 duger mer än väl och skickar upp båten i farter man sällan ens kommer att köra i. Iaf inte här på västkusten. Har kört en nimbus med en AQ151 en gång och det var INTE roligt.

 

Har även kört en del Windy 22 och har själv i dag en Windy 23 (som om jag inte minns fel har samma skrov som 22an). I en Windy behöver man ha en v8a är min bedömning. Denna båten har ett enormt välbalanserat och fint skrov men behöver lite motor för att komma till sin rätt. (gäller egentligen alla Windybåtar)

 

Skrovet i Nimbusen bygger ju på gamla Coronet 21 och 22 och detta skrovet är också mycket, mycket bra men jag framhåller nog Windy som snäppet bättre.

 

Planlösning är ju rätt lika på både Nimbus och Windy. Jag framhåller dock den modell som jag själv har dvs Windy 23 som något smartare då man även får in pentry och toalett i denna modell.

 

De flesta av båtarna från denna tiden drivs av bensinare och det är enligt mig helt OK. Dessa båtar är för små för att det ska vara motiverat med diesel. En gammal V8 är ju också relativt billig i drift och service och det finns gott om folk som kan skruva dessa motorer. När det gäller motorn så är det väl viktigt att som vanligt bilda sig en uppfattning om skicket och hur den är skött.

 

Det var nog allt jag kom på nu.

 

Tack så hemskt mycket! :)

 

Det blev en underbart fin Windy 22 DC, var och hämtade henne sjövägen för några timmar sen. Är överlycklig! Jag har en del mindre saker att titta på, håller på att plugga på motorn tex. Är det något du vet med dig jag bör kolla runt aq271c? vad är skillnaden på den och aq271?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till båtköpet!! Vore kul om du kan posta nån bild på din båt. Själv har jag ju som sagt en Windy 23 och den kan man följa på windy23fcbloggen (även om jag är ytterst sporadisk med att posta inlägg där.)

 

Just skillnaden mellan aq271 och 271c kan jag inte men bör väl inte vara några större skillnader egentligen. Finns nog hur mkt som helst att hitta VPs hemsida om denna motor. Är ju i grund och botten en 5,7 liters v8. 

 

En en gång grattis till båtköpet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

AQ 271 A är baserad på det gamla blocket som byggdes fram till 1986. 271C har det nyare blocket. Skillnaden är att det nya blocket har en vanlig radialtätning som bakre vevaxeltätning, medan det gamla har en tvådelad tätning. Cylinderlocken och ventilkåpor skiljer också lite. De enda problemen jag vet med dessa motorer är att vevhusgaser letar sig upp i fördelaren, så att fjädrarna till centrifugalregulatorn rostar bort med tiden, då fungerar inte tändförställningen som den ska. Tändmodulen i fördelaren brukar också angripas av korrosion.  Man måste också spänna generatorremmen ofta, för den slits fortare än på andra motorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...