Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
gurre87

Rupert rib vs Dahl rib.

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej

 

Dessa 2 märken ska ju va lite av de bästa som går att få tag på inom rib men vilken av dem har bäst sjöegenskaper?

 

Rupert har ju funnits mycket längre vad jag vet och de är ca 300kg tyngre smalare skrov och borde ta vågorna bättre.

Dahl är nog aningen lätta för att riktigt skära igenom vågen men gjord för jetsetare som vill åka snabbast.

 

Bara vilda spekulationer men är det någon som har lite input?

 

Bara för att jämföra 2 så kan vi ta Dahl 27 mot Rupet R8.

http://dahlnaval.se/dahl-27/

http://www.rupertmarine.com/rupert-r-start/#r-8

Redigerad av gurre87

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad menar du här med sjöegenskaper? Hur dom tål vågor över 2 m, hur effektiva skroven är, hur bra dom tål vikt, hur bra balans skroven har med mycket annat...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad menar du här med sjöegenskaper? Hur dom tål vågor över 2 m, hur effektiva skroven är, hur bra dom tål vikt, hur bra balans skroven har med mycket annat...

Tänker på hur de ta stora vågor och krabb sjö som är vanligt där jag bor.

Såg att Dahl hade upphöjd akter som hindrar akterspegeln att komma in i alla fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad tänker du om motor? Utombordare på Rupert ger dig möjlighet att köra vågorna mer effektivt än med en inombordare i Dahl med någon responsive E-tec utombordare som ger enorm respons. Det ger frihet att köra effektivt i krabb sjö.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad tänker du om motor? Utombordare på Rupert ger dig möjlighet att köra vågorna mer effektivt än med en inombordare i Dahl med någon responsive E-tec utombordare som ger enorm respons. Det ger frihet att köra effektivt i krabb sjö.

Vi jag hade tänk någon Evinrude G2 200hk eller något för inombordare känns mer svårsålt och dyrare i service osv.

Jag hade hoppats att när man kom upp mot 8m rib att man bara kunde ligga över vågtopparna i krabb sjö..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bet beror på lite olika av vågor som du säkert känner till. Jag har köpt 10m för att få lite lugnare gång, men fortfarande finns 13m...eller 14....etc

 

Med bra balans i skrovet så att inte måste ha trimmat föran högt, vill man kunna köra på med power och neutralt trimm i bra med krabb sjö. Men har ligger ventilerade skrov/stegskrov oftast bättre - mao Dahl. Men man borde ha mindre vikt i aktern än inombordare.

 

Själv har jag haft 7m Rib Unlimited med 150 E-Tec med 4 vuxna i krabb sjö låg vi i 56 knop. Det var mycket överraskande för dom ärfarna båtförerna! Men tyngd och nertrimmat bog går också, men sen kommer den ena vågen som vippar fören... det kan bli nogot stympig gång.

 

Kolla inn https://www.youtube.com/playlist?list=FL2C8FjkQxp01XfJk5i1MZRw för att se balanserade skrov i lite sjö...

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha ok.

 

Så du tycker att man nästan måste upp emot 10m för att få lugnare gång?

Är det bra kvalite på rib unlimited? Får du upp den i 56knop med 150 hk så måste det vara en grymt lätt båt utan vidare v skrov, känns inte den stötig om du brakar in i en våg?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Altså även 10m gör att man blir "slängt i väggen" lite då och då... men marchar 40 kn oavsett (nästan) väder, men oavsett vill man ha mer power och längre båt... är det jag säger, men bra konstruktion och rätt balans ger dig bra sjöegenskaper. Så en bra konstruerat 8 meter kan ge dig möjlighet att köra på vågtopperna som du beskriver. Det är her balans är så viktigt - jag anade inte hur viktigt det var innan jag provade min RU700. Alla båtar jag provat innan landar med aktern, medans dessa landar med större del av skrovet som gör att man kan köra snabbare.

 

Vi har våran andra RU och är mycket nöjd med sjöegenskaper. Vi kör typiskt over havet mellan Norge og Sverige för att ha t/r Lysekil - Sandefjord på en dag, ungefär 180 nm. Flensburg gick fint förra sommarn. Så vi kör långt och snabbt - det går inte med så mycket annat. Kvalite på båt är bra, men enkel i utrustning. Presis det jag vill ha.

 

RU 700 har 24 gradig v-botten, med 2 steg och skida, inte als stötig, men väger ca 400kg ex motor...Den gick i +60 knop med E-Tec 150 hk, men då med motorlift, nose cone med mera. Min kompis köpte samme båt med 150HO men std montering och gör 56knop. Detta är en lett båt som marchar 50kn med ca 1,1l/nm, inte mycket annat som gör det...men man måste köra den. Det går inte att vara passiv med önske om lugn och kaffe...om man ska marcha i dessa hastigheter...

 

Ett alterntiv till MC, men på sjön...

 

Rupert och Dahl 8m er nogot helt annat. Mycket tyngre och trögare, men det ger lugnare gång i sjö. Så detta beror mycket på vad detta ska ge dig som båtförare. Jag ville rekommandera att prova!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

I hårdsjö räcker brukar man säga att båten ska vara över 6.50 M för att ligga ovanför vågtopparna. 

Tex så är Ruperts R6.a grym i hård sjö vilket man även ser på klassifikationen (B offshore) vilket endast är 6.20 lång. 

En Rupert R8 lämpar sig ännu bättre när du har längre skrov samt högre vikt och mer kraft som orkar driva. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...