Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
caulfield

båtlån / Blanco

Rekommendera Poster

Tänkte uppdatera mig lite ang hur bankerna ser på dessa lån idag , vad har ni fått för ränta ?

 

såg att Danske bank erbjöd medlemslån knutna till fackförbund på 1,9 procent vilket låter helt ok idag !  

Själv har jag en liten skvätt kvar på blanco som SEB inte vill sänka under 3,80 % . har inte sänks senaste året trots alla räntesänkningar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då är det ju med säkerhet men det är ändå en bra ränta för det!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte uppdatera mig lite ang hur bankerna ser på dessa lån idag , vad har ni fått för ränta ?

 

såg att Danske bank erbjöd medlemslån knutna till fackförbund på 1,9 procent vilket låter helt ok idag !

Själv har jag en liten skvätt kvar på blanco som SEB inte vill sänka under 3,80 % . har inte sänks senaste året trots alla räntesänkningar.

 

Enligt deras hemsida så har de effektiv ränta på 4.2 procent.

 

Hur fick du fram 1.9%?

 

https://www.danskebank.se/sv-se/privat/Lan/batkredit/Pages/Batkredit-produkt.aspx?tab=1#tabanchor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tänkte uppdatera mig lite ang hur bankerna ser på dessa lån idag , vad har ni fått för ränta ?

 

såg att Danske bank erbjöd medlemslån knutna till fackförbund på 1,9 procent vilket låter helt ok idag !

Själv har jag en liten skvätt kvar på blanco som SEB inte vill sänka under 3,80 % . har inte sänks senaste året trots alla räntesänkningar.

 

Enligt deras hemsida så har de effektiv ränta på 4.2 procent.

 

Hur fick du fram 1.9%?

 

https://www.danskebank.se/sv-se/privat/Lan/batkredit/Pages/Batkredit-produkt.aspx?tab=1#tabanchor

 

Tror inte du gick in på deras medlemslån - men visst , de har upläggnavgifter och aviuppgift ( vet ej om dessa år att slippa )

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt är väl förhandlingsbart beroende på hur stor kund man är. Generellt är ju de lån som marknadsförs som båtlån sämre än att låna på huset/lgh, om man har möjlighet till det. Beroende på hur många år man tänkt betala av båten på så gör ju ett båtlån med högre ränta oftast att totalkalkylen blir bra mycket sämre..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet dette er en gammel tråd, men trenger tips. Stemmer det at renten er så lav som 4,2% ? Hva er det i dag? Er dette lån med eller uten sikkerhet? 

 

I følge denne nettsiden https://www.xn--forbruksln-95a.no/båtlån/ ligger båtlån uten sikkerhet fra 10% til opp mot 30% i effektive renter. Lån med sikkerhet ligger under 8%, men da må man ha egenkapital på 35%.

 

Hvilke svenske banker anbefaler dere for båtlån? Mannen min er svensk, så hvis det er veldig mye billigere så er det bedre med et svensk lån. Vi satser på å tilbakebetale lånet innen ett år. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sk Båtlån har ofta väldigt hög ränta. Väldigt många har utrymme att låna med hus/lgh som säkerhet ist vilket är en långt bättre affär än båtlån. Kan låta provocerande men behöver man ta ett rent blancolån med skyhög ränta kanske man inte har råd med båt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp inte dyrare båt än ni kan kontantreglera.

Eller låna inte mer än att ni kan lösa lånet vilken dag som helst.

  • Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev Jorgen01:

Köp inte dyrare båt än ni kan kontantreglera.

Eller låna inte mer än att ni kan lösa lånet vilken dag som helst.

Egentligen håller jag med dig. Men samtidigt finns det en verklighet som gör det scenariot helt omöjligt för de allra flesta. Alla får hitta sin gräns för vad balansräkningen tål.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev thundergod:

Egentligen håller jag med dig. Men samtidigt finns det en verklighet som gör det scenariot helt omöjligt för de allra flesta. Alla får hitta sin gräns för vad balansräkningen tål.

Så är det nog.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...