Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
douakh

jordledningskabel

Rekommendera Poster

Vad är det för en typ av jordledningskabel som används mellan powertrim och zinkanod och vart köper man dem?

 

Tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att köpa reservdelar bör man först ta reda på rätt reservdelsnummer.
Det kan man t.ex. göra i den HÄR SAJTEN.
När man har rätt reservdelsnummer är det sen lättare att hitta delen i Sverige.

[Jag gissar utifrån ett tidigare inlägg att det rör sig om en utbordare Suzuki 140?
Du kan själv fylla i rätt årsmodell etc i min länk ovan och troligtvis leta upp detaljen.
Sajten har toppnavigation så du kan lätt backa till andra fabrikat. Den har även bra "cross reference", dvs klickar du på en viss reservdel så fås en lista på alla modeller där delen används. Obs att man inte kan beställa delar ifrån Europa.]


Hmm... vet inte vad det är för kabel du menar, men "kablar till offeranoder" har väl sin ena ände under vattnet och metallen i kabelns delar kanske är vald med tanke på det?
Offeranoder på drev och utbordarriggar brukar annars sitta fast direkt på riggen utan kabel.
PTT-motorn kanske skall ha en kabel till riggen men jag ser ingen anledning att dra ner den under vattnet till offeranoden!? Och vad gäller batteriminus så bör väl den INTE ha kontakt med riggen/ drevhuset av korrosionsskäl??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Delar av mitt powertrim befinner sig under vatten. Jag bytte ut mitt gamla powertrim och ersatte det med ett powertrim som suttit på en Evinrude. På mitt tidigare trim fanns det ett gängat hål på powertrim där jordkabel kopplades till anod längst ner på riggen.

Det nya powertrim har inget fäste för jordkabel.

Undra hur det kommer sig att det är sån skillnad på de olika powertrimen?

 

 

 

 

 

 

 

För att köpa reservdelar bör man först ta reda på rätt reservdelsnummer.
Det kan man t.ex. göra i den HÄR SAJTEN.
När man har rätt reservdelsnummer är det sen lättare att hitta delen i Sverige.

[Jag gissar utifrån ett tidigare inlägg att det rör sig om en utbordare Suzuki 140?
Du kan själv fylla i rätt årsmodell etc i min länk ovan och troligtvis leta upp detaljen.
Sajten har toppnavigation så du kan lätt backa till andra fabrikat. Den har även bra "cross reference", dvs klickar du på en viss reservdel så fås en lista på alla modeller där delen används. Obs att man inte kan beställa delar ifrån Europa.]


Hmm... vet inte vad det är för kabel du menar, men "kablar till offeranoder" har väl sin ena ände under vattnet och metallen i kabelns delar kanske är vald med tanke på det?
Offeranoder på drev och utbordarriggar brukar annars sitta fast direkt på riggen utan kabel.
PTT-motorn kanske skall ha en kabel till riggen men jag ser ingen anledning att dra ner den under vattnet till offeranoden!? Och vad gäller batteriminus så bör väl den INTE ha kontakt med riggen/ drevhuset av korrosionsskäl??

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...