Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Toob

Lacka utombordare ful. Färgtyp?

Rekommendera Poster

Har precis köpt en båt med en Yamaha F115 från 2010. På platsen jag har båten har det varit en del stölder genom åren.

 

Jag har fixat DNA märkning som ska på men jag funderar även på att göra den ful med färg för att förhoppningsvis få behålla den.

 

Optimalt vore ju om man kunde spreja på ett par moln/fläckar på några ställen.  

 

Vilken färg ska man måla med så det sitter lite? 

 

Tack,

 

/T

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alright jag tog hjälp av "experterna" på grafittibutiken i Vasastan och det gick bli Montana Gold i Shocking Pink... 

 

Förhoppningsvis inte jättepopulärt i öst..  :huh:

 

montana-gold-shock-pink-light-spray-pain

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, bara måla...? :ph34r:
Motorns kåpa är förmodligen gjord i äkta plast, tag en lödkolv och smält in önskat budskap djupt!
[båtnamn, ID-nummer, whatever, gärna riktigt fult och klumpigt tydligt. (Menar alltså med "tydligt" här sett bara på nära håll och egentligen inte särskilt förfulande på längre håll, detta eftersom plasten nog har samma kulör hela vägen igenom?)]

Skyddar knappast mot stöld men kåpan måste nog bytas för sådan inbränd brutal "stöldmärkning" kan väl omöjligen avlägsnas?
[Jo jag vet, kan bli dyrt för dig själv vid eventuellt framtida båt/motorbyte men även för tjuvar, men  kanske hittar de nån annan motor i närheten som lättare kan säljas vidare? Fast din egna brutala stöldskyddsmärkning måste kanske inte ens bytas ifall du vid framtida affär hittar en köpare som fattar vad det hela handlar om? (Typ färdiggjord tydlig och outplånlig märkning, "bara bra" så jag själv slipper göra den... kanske en insiktsfull köpare möjligen tänker?)]  

Vid eventuell stöld kan du åtminstone ändå glädja dig en liten smula åt att tjyvarna rimligen också måste byta kåpan?
[Läs här; sno en annan kåpa för köpa är väl knappast aktuellt alls hos detta klientel, närmare bestämt sno en passande kåpa från nån annan båt med exakt samma motortyp? Kanske ändå tillräckligt avskräckande för rationellt tänkande och vinstmaximerande tjyvpack?? (Brutalmärkning funkar nog ett tag till, men om fler motorägare tvingas göra så blir nog även detta skåpmat i tjyvarnas värld men men?)]

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag läste någon gång om en stackare som fick sin båtmotor stulen. Han fick en ny motor på försäkringen som också blev stulen efter någon vecka så han fick ut ytterligare en motor. Då lämnade han in sin allra nyaste motor till en lackeringsfirma som lackade den helt i grävmaskinsorange med klarlack utanpå innan han monterade den på båten och sedan dess har han varit förskonad från stöld.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad tror ni om plastidip då? Den är ju lätt som tusan att avlägsna. Men det vet ju inte tjuven?

Det bildar ju en plastfilm som snarare skyddar än förstör, man drar bara av den när man tröttnat, så är kåpan som ny under.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...