Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
bempa10

Fräscha upp mahognyinredning?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har en Uttern 630 -82 med träinredning. Det är mahognyfaner på plywood. Nu är den väldigt torr och sträv på vissa ställen. Har tänkt köpa Owatrol D1 och D2 olja. Hur ska jag gå tillväga med slipning så det inte blir flammigt och ojämn färgning. Kommer oljan att göra så det inte ser flammigt ut efter slipningen? Alla tips välkomna!

 

/Ny båtägare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du helt hundra på att det är mahogny?

 

Jag vill minnas att det är teak, har tyvärr ingen sådan Uttern här så jag kan kolla, men det finns ju ägare till sådana båtar här på forumet, så svar får du säkert.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Traditionellt lackar (fernissar) man mahogny, Ovatrol D1 D2 får man nog räkna till denna kategori, även om tillverkaren kallar den olja.

 

Teak, det är här oljan kommer in, om man nu ska ha någon behandling.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En kollega strök sitt fnösktorra innertak av teak med linolja. Snorbilligt, miljövänligt och det blev faktiskt över förväntan bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, tror det är bättre med fernissa direkt utan att olja då oljan kan lösa limmet på fanér samt plywood. Beror förstås på mängd olja...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, tror det är bättre med fernissa direkt utan att olja då oljan kan lösa limmet på fanér samt plywood. Beror förstås på mängd olja...

Oljning är ett alternativ till fernissa i det här fallet. Alltså inte först olja, sedan fernissa - utan olja ELLER fernissa. Att olja teakinredning går jättebra, men det är svårare att hålla rent och det riskerar att växa mögel i den på vintrarna.
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...