Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
douakh

Täta hål i akterspegeln

Rekommendera Poster

Jag har ett hål i akterspegeln där det tidigare satt en bult för fäste till tidigare motor. Vad bör jag sätta igen hålet med så att det säkert håller och inte tar in vatten. Hålet är under vattenlinjen.

 

Tack på förhand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här skulle jag gjort:

Sätt en tejp på insidan och spruta in epoxy/gelcoat tills hålet är fyllt. Alternativt Sika (291) eller liknande. Beror lite på hur stort hålet är.

Se till så du få tätning mot gelcoaten på utsidan så du inte får in vatten i ev plyfa-kärna. Kanske har du redan det då det sällan blir tätt i en genomföring med bult.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Borra upp det lite till först så att du får en fräsh yta i hålet. Fyll sedan med epoxispackel. Epoxi är bättre än gelcoat eftersom det är tätare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar också göra som Eld föreslår. Borrar upp hålet en aning så att jag får en ren yta.

 

Brukar ta en försänkare och försänka hålet på bägge sidor och sätta en tape på den sidan som är mest nedåt. Fylla i epoxy i hålet. 

 

Sitter hålet för mycket horrisontellt får man kanske fylla i med spackel från bägge sidor.

 

Spackel. lamineringsepoxy och mikrobalonger tex.

 

post-106994-0-13549000-1461560252.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tipsen...då vet jag hur jag ska gå tillväga. Har ni någon vidare uppfattning hur länge man bör låte epoxin härda innan man lägger båten i sjön?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror på temperaturen. Men om det är varmt nog för att epoxin ska kunna härda ordentligt borde ett dygn räcka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...