Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Barmeister

Limma skruv på styrgaffel?

Rekommendera Poster

Hade en båtmeck som hjälpte mig med backhaken förra året och han såg då att jag tappat en mutter för styrgaffeln. "Den måste limmas för att inte lossna" sa han då. Detta föll i glömska men nu är det dags att att sätta dit en ny.

Stämmer detta verkligen med limmet? Är det för att muttern inte ska vibrera av?

Detaljen är #9 på sprängskissen. (AQ170-drev)

 

Martin

post-92261-0-92719600-1461427489_thumb.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Limma? Är det gängorna du pratar om så använder man gänglåsning. Tex Loctites låsvätska, den blå. Den röda sitter alldeles för hårt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Limma? Är det gängorna du pratar om så använder man gänglåsning. Tex Loctites låsvätska, den blå. Den röda sitter alldeles för hårt.

Ok, säkert det han menade! Så bara skruva på, på med gänglåsning alltså?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja.

Vad är det för material i godset och skruven. Diameter och hur många gängvarv ungefär?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det till styrning skulle jag använda både låsmutter och gänglås/låsvätska, jobbigt om det lossnar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja.

Vad är det för material i godset och skruven. Diameter och hur många gängvarv ungefär?

Oj, överkurs för min del... Styrgaffel är väl aluminium, skruven är rostfri men diameter/varv vet jag inte i skrivande stund.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ja.

Vad är det för material i godset och skruven. Diameter och hur många gängvarv ungefär?

Oj, överkurs för min del... Styrgaffel är väl aluminium, skruven är rostfri men diameter/varv vet jag inte i skrivande stund.

 

funkar lika bra med biltemas gänglåsning.

mvh.kaj

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ja.

Vad är det för material i godset och skruven. Diameter och hur många gängvarv ungefär?

Oj, överkurs för min del... Styrgaffel är väl aluminium, skruven är rostfri men diameter/varv vet jag inte i skrivande stund.

 

 

Ja det är ingen dum ide att använda gänglåsning (anaeroblim).

Eftersom det är aluminium och rostfritt kan det behövas aktivator för att få produkten att hörda. Det härdar endast mellan ytorna, så det som läcker utanför kommer inte härda, därför kan det vara svårt att veta, om det inte går att känna låsmomentet, om det har härdat eller ej.

 

Du kan gnugga lite med koppar eller mässing på skruven. Då får du tillräckligt med aktiva metalljoner för att starta härdningsförloppet.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...