Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Micke9000

Våren här, när sjösätter ni?

Rekommendera Poster

Jag blev klar med båten i helgen. Nu ska den bara sjösättas i slutet av veckan och sen kommer den stora rysaren, rigga masten!! :huh:  Har aldrig gjort det innan så det blir spännande..

I lördags stod jag i lä i solen och putsade och njöt i solen i enbart tröja och snickarbyxor. Igår när jag fixade det sista så snöade det. Typiskt aprilväder! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten är klar och jag brukar alltid sjösätta i slutet av april. Kan villigt erkänna att det suger inte så jättemycket just nu när det är 3+ och snöar, haglar och regnar. Men det är gott när båten ligger där den ska :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

8 maj. Ska bara plasta igen ett par borttagna skrovgenomföringar först. Hoppas på ett par varma dagar för det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

efter 9 mån renovering så kommer hon i vattnet den 18 maj efter 10 år på land

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Växthuseffekten, jo man tackar

Känns som nån krossat rutorna....

 

Jo... förr skålade jag för... växthuseffekten.

Fast den funkar ju bara på vintern... då är det i snitt 10 grader varmare mot normalt.. så om snittet över året är plus 2 grader är det ju 8 grader kallare på sommaren

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjösatte långfredagen. Bodde i båten hela påsken och har avverkat 2 helger till med grillning och avkoppling  :) . Visst är det väl skönt när värmen och våren kommer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjösatte igår - men efter en halvtimmas körning mellan varv och hamn bärjade motorn gå ojämnt för att till slut stanna. Fick bogseringshjälp av Moby Dick hem till bryggan. Tillbringade eftermiddagen med att försöka lufta motorn, men får bara fram diesel till insprutningspumpen men inte längre.

Kanske dags att byta ut den 35 år gamla MD7:an.

post-91824-0-97877500-1462821955_thumb.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är glad att vi sjösatte i tid för att tillbringa en härlig långhelg i en fortfarande stilla skärgård.

 

Lika härlig helg för att fixa båten antar jag.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nja väldigt lite vatten än i storsjön ,så mitten eller slutet på maj

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För övrigt har vi upptagning den 1-2 oktober. Så passa på att njut medans det varar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjösatte igår - men efter en halvtimmas körning mellan varv och hamn bärjade motorn gå ojämnt för att till slut stanna. Fick bogseringshjälp av Moby Dick hem till bryggan. Tillbringade eftermiddagen med att försöka lufta motorn, men får bara fram diesel till insprutningspumpen men inte längre.

Kanske dags att byta ut den 35 år gamla MD7:an.

En uppdatering:

Efter att ha läst många inlägg på olika fora så försökte jag igen idag - och lyckades. Vet inte vad som löste problemet. Tidigare har jag luftat fram till nedre luftnippeln på pumpen (CAV) men kom inte längre. Nu sprutade jag in lite vanlig motorolja genom den övre luftnippeln och knackade på pumpen med en hammare för att skaka loss om något kärvat fast. Därefter startkablar mellan batterierna för att få ordentligt med fart på startmotorn och försökte igen. Nu gick det, men jag fick mala länge för att få fram dieseln hela vägen till spridarna. Nu är jag redo för våren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag sjösatte i går, under transporten på några sjömil till ordinarie plats märker jag att turbon inte laddar, så det gick lugnt och fint på 1200 varv och 4-5 knop.

Nu skruvade jag inte loss nånting, igår, men det verkar som turbon fastnat, har jag tur kan jag rulla igång den för hand, har jag otur får jag skruva loss den och lämna in den för renovering.

Men den sitter i alla fall synnerligen lättillgänglig, och det krävs bara sexkantsnyckel, slangklämmeskruvmejsel, hylsnycklar och några ringnyckar, inga specialverktyg...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mastat på i dag. Det gick bra trots rätt rejäl vind. Ena brorsan och jag. En del kvar att göra, men masten står åtminstone nu. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas på att snart kunna få ledigt å ta opp båten, visserligen trevligt å ha i båten hela året men det blir en del jobb om man vill att hon skall vara vacker inför sommaren.... =)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjösattes i fredags och riggades i lördags! Skulle ta en premiärtur i söndags men höll på med saker och ting hela dagen.. Nu är den dock redo vid bryggan för avfärd!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas på att snart kunna få ledigt å ta opp båten, visserligen trevligt å ha i båten hela året men det blir en del jobb om man vill att hon skall vara vacker inför sommaren.... =)

 

 

Knycker tråden lite.

Tack för   märkena "Smögen"

 

 

post-108375-0-22298700-1463597163.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas på att snart kunna få ledigt å ta opp båten, visserligen trevligt å ha i båten hela året men det blir en del jobb om man vill att hon skall vara vacker inför sommaren.... =)

 

Fick du ledigt.

 

Båten var borta sist jag kollade, så jag trodde du var ute och seglade. 

 

Jag får nog svänga vänster ett par ggr, mot hur jag brukar köra normalt för att kolla det faktiska läget.

 

Fast det är väl en utmärkt tid att ta upp nu. Pent väder. Gott om plats och stöttor på upptagningsplatsen och relativt skapligt väder. Dom som kör "kranarna" för upptagning är lika jäktade som vanligt - fast det är inte lika många som tjötar på dem om sjösättning och allaehanda saker, vilket ju innebär att de är lite lungnare.

 

Sen har du ju kunnat utnyttja båten en hel höst vinter och vår - om du hade möjlighet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjösatte den 17/4. Första turen blev 30/4 då var det tomt i sthlm skärgård :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...