Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
mikaeledstrom85

Krånglade Volvo Penta powertrim - ned går men inte upp?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Vi har en Aquador 23 HT med Volvo Penta diesel KAD32 med DPE-drev. Vi har idag felsöka varfördet bara går att fälla ned drevet, inte få upp det. Inget händer om vi trycker på upp-knappen, inte en klickande ljud eller så.

 

Drevet är helt nere nu, -6. Vi bytte plats på de två reläerna för att se om det var fel på någon av dessa. Till vår förvåning så fungerade båda ned, men inte upp. Då tog vi upp gasreglaget där knappen för powertrim finns. Det är inga problem att kortsluta ned-knappen med en skruvmejsel så att trimmet går ned. Men det går inte att kortsluta upp, åtminstone inte vid gasreglaget.

 

Vad har ni för funderingar?

Vad kan man mer göra?

 

Min känsla är att den blå kabeln är trasig eller liknande.

Redigerad av mikaeledstrom85

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Leta rätt på skarven på kabeln till reglaget och prova att att bygla där. Om det funkar så är det kabeln i reglaget som är av.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du haft av drevet? Det sitter en kuggstång på hjälmen som måste sitta rätt i förhållande till kugghjulet på powertrim-givaren, annars går det inte att trimma upp. Väldigt lätt att missa när man sätter tillbaka. Finns en märkt kugge på givaren som ska passas in mot stången - om jag minns rätt... Var ett par år sen vi råkade ut för liknande problem på kompisens båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Möjligen har har jag samma eller likartat problem.

Uppfällning går bara om jag trycker ned röda plus gråa uppåtknappen samtidigt, och då bara en kort bit, om jag stänger av tändningen och slår på den igen kan jag köra uppåt en liten bit till. Displayen visar i princip ingenting, utom röd lysdiod och "BEACH" när drevet är helt nedfällt... Jag får väl nagelfara kablar och kontaktdon jag också.

Jag startade en teåd om mitt problem jag med, liksom parallella världar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...