Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
  • 0
benny_b

Installera enomförande logg/ekolod i båten

Fråga

Ok bara för att förtydliga... Jag frågar för jag vill veta. Och behöver inget större utlägg i svaren.

 

Så till frågan!

 

Jag har köpt ny logg och lod, och båten jag har har inget idag. Så jag måste borra nytt. 

I instruktionen från givaren så står inget om sikaflex eller liknande.

Ska man efter ha borrat genom skrovet, lägga sikaflex runt genomföringen (på utsidan). Och måste man slipa rent runt hålet för ev sikalfex mm? 

 

Eller räcker det som det står i instruktionen att gummilisten tätar på insidan? känns inte så säkert...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

3 svar till denna fråga

Rekommendera Poster

  • 0

De gånger jag borrat hål i skrov för ekolodsgivare och liknande givare, har jag gjort så här.

Jag har använt en hålsåg, vid behov om hålet varit nån millimeter för litet har jag slipat med slipcylinder, för att givarens hylsa skall passa, men bara så att den passar tajt. Sedan har jag förseglat borrytan med top-coat eller liknande, om det är laminat har jag epoxyplastat ytan, fel eller ej, ingen aning, men tätt är det iallafall.

Därefter monterat hylsan i rikligt med högkvalitativt tätningsmassa, som Sikaflex eller liknande.

När tätmassan stelnat någorlunda har jag skurit bort överflödet med kniv eller annat lämpligt verktyg. Medskickade o-ringar och liknande tätningar har jag inte litat på.

Ekolodsgivare har jag sedan målat med förtunnad bottenfärg för att slippa beväxning.

Innan jag monterade sådan givare kollade jag var man satt givare på likande båt, och såg till att givaren sitter på plats där den har kontakt med vattnet även då båten planar eller halvplanar.

 

Nya båten fick dock en akterspegelsgivare till ekolod-kombi-instrument.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Jag brukar som föregående postare inte heller använda ev medföljande tätringar... Men har du en givare i brons så ska man enl Sika ha primer för maximal vidhäftning (på min länk nedan finns också länkar till Sika om det). Många skippar det och båtarna verkar ändå inte sjunka :)  Men så säger Sika. Och under vattenlinjen vill iaf jag alltid jag göra på bästa sätt. Alternativt Elastisk epoxy t ex NM 705. Då behövs ingenting förutom tvätt med aceton först (men med NM 705 kan du glömma att få bort givaren hel senare). Använd inte MSP baserad tätning under vattenlinjen. Jag har skrivit lite om det här... http://villafixaren.incedo.org/2015_10_01_archive.html där delen om tätning och limning kanske är av intresse.

 

Och målning av givare ska enligt de flesta tillverkarna ske med "water based antifouling paint" för att inte ta stryk och det brukar stå i installationsanvisningarna. Men även där så verkar många inte bry sig och givarna verkar funka ändå :) 

 

I övrigt brukar jag också göra som "Georg_Ohm"  och även separat täta borrytan från hålsågen. Onödigt, men känns i alla fall bättre :) För egen del brukar jag då pensla lamineringsepoxy för att täta polyestern.

 

Good luck

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Sedan har man ju alltid en inneboende paranoija, då man några gånger per säsong kryper runt i båten och kollar alla olika genomföringar, intag till kylvatten, avlopp till tvättställ och vask, spolvattenintag till toan och dess numera nästan olagliga tömningsgenomföring, liksom då givare för logg och ekolod. Inte för ty bör man väl också kolla genomföringar som siter ovanför vattenlinjen, samt på rufftak och i däcket... Det är ju inte bara regn som kommer ovanifrån, även ryk- och skvättvatten.

 

Litet vatten får man ju ofta i kölsvinet, i alla fall i litet äldre båtar. Jag smakar alltid på detta vatten, det är ju då lättare att härleda läckan om man seglar i västerhavet och vattnet smakar salt.. Men det kan smaka olja, diesel, bensin, glykol eller.... tja... skit eller piss, då ångrar man sig att man smakat, men vet med ens var man skall leta efter en brusten slang eller illa åtdragen slangklämma.

 

I min gamla båt smakade slagvattnet likadant (nästan) som det kommunala dricksvattnet.

Jag har haft whiskysmakande slagvatten också, mindre kul, det var julklappswhiskyns skruvkork som var illa åtdragen och någon cl hade hamnat i kösvinet. Vad kölsvinet tycket det vet jag inte, men det var i alla fall första klassens alkoholmissbruk, att hälla bort whiskyn i kölsvinet, dessa skall man ju inte kasta pärlorna till heller... kanske kan det kallas för "kölsvinn", ok, där om rädslan för läckande genomföringar. ;)

 

Tilläggas bör väl att då hag monterat givargenomföringar med O-ringar så har jag inte tagit bort den, utan låtit även O-ringen ingå i det allmänna kladdet med tätningsmassan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...