Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Janus82

Sunwind 26, vilket material i däck (sandwich)?

Rekommendera Poster

Hej

Den korta versionen är precis som rubriken: Vilket material är det i däcket på en Sunwind 26?

Divinycell eller balsa?

 

 

Den lite längre versionen för de som är nyfikna:

Vi funderar på att köpa en Sunwind 26 och vi har hittat ett fint exemplar, noggranna ägare, nyrenoverad motor etc.

Dock så tyckte min fru att hon såg att däcket flexade lite när jag gick framför däcksluckan. Det var inget jag märkte själv och hon medger att hon kan ha sett fel eftersom ställningen som båten stod i inte var helt stabil utan hela båten gungade lite när jag gick på den.

 

Då däcket är av sandwich blir jag ändå lite nervös för att det ska finnas någon läcka i däcket som orsakar flexningen. Jag har försökt att hitta vilket material som sandwichen ska vara gjord av men internet sviker mig och ger mig ingen information alls i den frågan. Min tanke är att om däcket är laminerat med divinycell bör det inte vara någon större fara men om det är balsa i däcket så kan väl problemet bli gigantiskt. Eller tänker jag fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte borrat och kollat i min, vet att det inte är balsa i storasyster 27 iaf, tror inte att det är det i 26an heller men är inte säker...

 

I övrigt är vi mkt nöjda med båten, lättseglad och säker (vi köpte den som förstabåt).

Det man ska kolla är väl om däckluckan och fönstren är täta. Det är väl inga problem, inget som lite silikon inte fixar :)

 

Släng in ett inlägg på sunwindklubbens forum, svar dröjer ibland men det finns de som haft sin båt betydligt längre än vi.

 

Lycka till med köpet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fuktmätning ger svar på din fråga kring hur fuktigt det är.

 

Har också hört att balsa - rätt utförd - är betydligt mer förlåtande än divinylcell när gäller vatteninträngning (har hört annat också), och orsaken skall vara att man ställer fibrerna upp och laminerar in dem med plast. Tvärs fiber suger inte trä fukt i någon större omfattning.

 

Läckage i anslutning till en lucka är inte ovanligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren.

Tyvärr så tror jag inte att en fuktmätare skulle ge något i det här fallet. Båten har nämligen stått inomhus de sista två åren då ägaren har blivit sjuk (ålder) och han använder dessutom en avfuktare i den då och då för att det inte ska bli något problem med kondens. Han är som sagt noggrann och bryr sig mycket om sin båt. Det gör att även om det finns en fuktskada i däcket så tvivlar jag på att en fuktmätare kan hitta något. Jag har dessutom 20 mil till säljaren så jag är inte villig att åka dit en kväll efter jobbet i onödan.

 

Men jag kanske tänker fel runt det här ändå. Det är kanske lika mycket jobb att åtgärda oavsett om det är balsa eller divinycell utifall det har trängt in vatten?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men jag kanske tänker fel runt det här ändå. Det är kanske lika mycket jobb att åtgärda oavsett om det är balsa eller divinycell utifall det har trängt in vatten?

 

Om det är torrt borde det vara ett litet problem förutsatt att skadan är liten - om det nu är en skada och inte bara en stor yta som gör att däcket rör lite på sig vid punktbelastning, vilket är rätt naturligt.

 

Laga läckan (t ex från luckan; demontera, återmontera med ny tätmassa.

Borra hål i mjuka området, injektera epoxy

Snygga till borrhålen.

Segla.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...