Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Lajmen

Tung motor att vicka upp utan tilt, lösninga?

Rekommendera Poster

Hej jag har en Mercury 80hp 4 cyl ifrån 1980 som sitter på en "weekend" båt och problemet är att motorn är så fruktansvärt tung att vicka upp då det inte finns elektrisk eller hydraulisk tilt monterat.

Det sitter 2 st gasdämpare monterad, en på vardera sida som skall dämpa motorns nerfart iallfall så att man kan släppa den den sista biten, som jag har förstått så skall även dessa hjälpa till med att vicka upp motorn. Nu känns det mer som att dom jobbar emot när man vickar upp motorn, har kollat lite på ebay osv men de verkar vara galet dyrt att få tag på nya och inte möjligt att renovera dom gamla. 

Så nu funderar jag på om man helt enkelt skulle kunna kapa av dessa ? byta emot något annat ? eller göra någon budget lösning på tilt ?

Skickade med en bild där en röd pil pekar på dom skyldiga post-108704-0-37123700-1461102308_thumb.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en mer komplett lösning, som i och för sig kräver mer arbete och kostar mer men ger också mer.

Sök på PROBOX här på Maringuiden, finns ett antal trådar.

Eller skicka ett mail til mig:

 

kent-westin@telia.com

 

Så får du veta mer.

/KentW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har Du sett till att motorn är välsmord? Det finns fettnipplar både för uppfällningen och vridningen som lätt glöms bort vid den årliga servicen.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håll hårt i motorn hur som - ser ut att vara en kortriggad 80-hästare. Om jag ser rätt så sitter du på en mycket ovanlig motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...