Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Pontus_pf

Hur vaxar man med maskin?

Rekommendera Poster

Hej,

Sökte först om vax och maskiner men kommer bara upp massa om polering så måste fråga här. Vax handlar det om här.

 

Jag tänkte prova TCnano i år på min Flipper 666 från -06. Jag har alltid vaxat för hand förut (aldrig polerat alls) men funderade på om man kunde spara tid på att använda maskin istället.

 

-Man man använda maskin för detta?

-Vilken lågprismaskin? Jag har redan en excenterslip Bosch AE 400 men det är tydligen inte bra har jag läst.

-Använder man maskinen för att lägga på vaxet, eller bara när man polerar bort det torkade vaxet? Eller till både och?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan nog göra på olika sätt. Och jag är ingen vaxexpert, men så här brukar jag göra.

Jag lägger på vaxet för hand med en mjuk trasa och låter det torka in 10-15 minuter.

Sedan polerar jag med en lågvarvig maskin, jag har en billig elektrisk maskin med variabel hastighet, en  Meek, från Jula, tung att hålla mot skrovets vertikala ytor, men det funkar, men det är lättare på bilens horisontella ytor. Hursomhelst är det viktigt att maskinen roterar sakta, max 600 varv/minut har jag läst nånstans, annars finns risken att man bränner fast vaxet.

Maskinen har en lamullshätta.

Sedan har jag en bättre mindre tryckluftsdriven maskin, lättare att hålla, men man måste ju då ha tillgång till tryckluft.

Jag maskinpolerar i stora roterande rörelser.

Det finns många olika sorters vax, dyra och billiga, det senaste har jag kört med Biltermas vax, det finns bättre! men å andra sidan är det lättjobbat och ger bra resultat på en gammal båt där förväntningarna inte är så höga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men är det typ sån maksin som på länken nedan, med dubbla huvuden, som gäller när man ska polera bort vaxet?  Dubbla huvuden ska vara populära har jag läst men vet inte om det bara handlar om polering med rent polermedel.

 

http://www.clasohlson.com/se/Polermaskin-Cotech/30-9292

 

Eller ska man ha nåt större huvud när det bara handlar om vaxning? Typ:

 

http://www.clasohlson.com/se/Polermaskin-Cotech/Pr407943000

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gör tvärt om. Lägger på vaxet/förseglingen med maskin, låter det torka.

Sedan polerar jag av det med mikrofiber för hand.

 

Mvh

Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha båda alternativen går alltså :) eller kanske maskin till båda momenten om man tycker det känns bra?

 

Men då låter det som att jag har nytta av en maskin ändå. Använder ni maskin med två huvuden även till vax? Den jag länkade till verkar inte ha nån liknande lammullshätta så borde inte vara så bra för slutpolering? Men kanske för påläggning av vaxet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En maskin är i de flesta fall att föredra. Man får det inte lika fint för hand.

Maskiner med två huvuden är oftast orcillierande och fungerar lika bra för polering som vaxning.

 

Själv använder jag inte lammull, kör enbart skumrondeller med olika hårdhet och täthet.

Till vax kör jag en mjuk snäll rondell för där behövs ingen slipeffekt.

 

Detta gäller vid påläggning.

 

Lammull finns i olika modeller. Man vill såklart inte ha en med hög slipeffekt när man avpolerar för att undvika hologram.

 

Skulle jag vara dig så skulle jag köra på din maskin för polering samt vaxning. Avtorkning manuellt med mikrofiber duk. Kör du bra medel är de lätt att torka av.

 

Mvh

Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

En sak att inte glömma. Det är inte vaxet som gör glansen.
Det är polering som gör glansen, vaxets uppgift är att bevara glansen.

 

Är själv inget fan över TcNano produkter.

Skulle säga att det finns ingen genväg till fin lyster. Föredrar klart separata produkter före 2-1 produkter.

 

Det är som att använda en videokamera, den kan också ta bilder men inte lika bra som en ren kamera.

Mvh
Micke

Redigerad av Micke9000

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Bryggan " hade en drive i helgen på polermaskin, köpte en för 398kr samt polerdukar, blir första gången för mej och vaxa båten detta år, kommer nog bli bra. Jag gör som med bilen, lägg på vax för hand och låt sedan maskinen jobba. Bara vädret blir bättre!!//Björn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en viss skillnad på bil-lack och gelcoat på båtar.

Gelcoaten blir lite lättare matt och klarar fler poleringar.

 

Jag polerar med skumgummirondell lätt fuktad med vatten på en maskin med ett huvud och så länge man kör med låg hastighet och rör maskinen så är risken för rosor inte så stor.

När ytan är så blank som jag vill ha den lägger jag på vaxet för hand med en trasa.

Sedan polerar jag bort vaxet för hand eller med maskin med lammullshätta. Oftast blir det maskinpolering på de större ytorna och för hand på de mindre.

Som tidigare skrivits så är vaxet till för att skydda ytan från att oxidera (bli matt). Glansen uppnår man genom poleringen. Visserligen kan man få glans även bara med vaxet men det är en kort glädje då det mattas väldigt fort.

Vax-produkter som också polerar har jag också använt men då jag inte polerar ytan så utnyttjar jag bara vax-funktionen.

Nano-produkter har jag slutat använda då jag inte ser att riskerna med nano-produkter är helt utredd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en gammal Flipper med blå rand och jag tål inte en solblekt sådan! När jag köpte båten hade den inte sett vax eller annan lackvård på mycket länge...

Jag har därför fått jobba hårt för att få till ett varaktigt resultat. Första året höll det till midsommar, andra till juli, tredje nästan hela säsongen och nu är vi på år fyra.

 

Metoden jag använder är Biltemas singelskiviga polermaskin med skumgummihätta för att polera och lammhätta för att vaxa.

 

Jag använder Diamond GROV rubbing och Sonax TC nano vax. Målet från början var att komma igenom all oxid och få en fin yta som sedan blir lättare att hålla blank. Jag är medveten om att det tär på gelcoaten att köra så hårt som jag gjort, men när utgångsläget var så dåligt är det antingen det eller omlack. Skulle jag gått igenom hade jag ju lackat om i vilket fall.

 

Jag ser inga tendenser till att ha gått för hårt utan är nöjd med resultatet som nu håller tillräckligt länge. I år skall jag därför gå över till vanlig rubbing. Det vita kan jag nu köra rätt enkelt för hand, men när maskinen är framme får den ta det också.

 

Singelskivan tar bra, ibland för bra om man inte är van. Jag har bränt nåt enstaka ställe och det är viktigt att vara försiktig. Det är mer riskfritt med de snällare maskinerna.

 

Det är lättare att få det hela flammigt för hand och är utgångsläget utmanande tröttnar man lätt. Glömde maskinen förra året och körde för hand. Jag hade glömt hur segt det blir efter en stund, båten känns stoor...

 

Kemikalier är som vanlig religion, alla vet bäst;)

 

Jag prövar nog ett nytt vax efter detta mest för att det är kul att jämföra, är nöjd med Sonax TC nano. Det är lite väl lättflytande bara...

 

Polermedlet är sjukt effektivt, man kan verkligen få bort all oxid mm. Jag har till och med polerat bort ordentliga repor med mottrafikanters färg på bilen. Det gör sig dock nästan bäst för punktpolering för hand.

 

Ta det lugnt är mitt bästa råd, tålamod krävs för att få ett bra resultat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag lägger både vax och polermedel för hand på båten(i olika steg såklart) och avverkar sedan med maskinen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har tidigare använt kombinationsmedel som både polerar och vaxar. Inte så bra om man verkligen behöver få fram glansen. Ett par år nu har jag polerat först med medel utan vax tills ytan blivit blank på den snart 40-åriga båten. Sen vaxat.

 

Nu efter tre fyra år kan jag nog använda polervax igen. Är det fläckar som behöver mer bearbetning kanske jag kan polera där och polervaxa sen. Eller vax bara.

 

Jag köpte en skaplig maskin på Biltemam Den har varvtalsreglering och visar sig dra behändigt lite effekt på lägsta varv. Körde den på båtens batterier och inverter. 1200W i en dryg timme blev 16A 12V förbrukning. Solenergi som annars inte blivit nyttjat. Min kabelvinda räckte inte till elstolpen så det var ju käckt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägger på och polerar med Biltemas polish med dubbelhövdad maskin med skumrundeller. Polerar rent för hand med polerduk. Lägger på Biltemas vax för hand med och polerar av med samma maskin men med bomullsrondeller. Avslutar för hand med polerduk. Bedömer att metoden ihärdigheten och noggranheten är det som avgör snarare än val av tillverkare på polish och vax. Min Storfidra är 42 år och glänser som om den var ny.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

[/url]">http://tvattad.jpg

 

Skrovsidan endast tvättad, så här såg Bellan ut jag köpte förra sommaren, fruktansvärt oxiderad.

 

[/url]">http://http://forumbilder.se/F9I0N/polerad'>polerad.jpg

 

Såhär efter första vändan med roterande maskin med lammullshätta och ett vasst polermedel.

 

Körde sedan vända två med oscilerande Rupesmaskin (enkelhuvad) och ganska hård skumrondell med ett lite snällare medel. Avslutade med den oscilerande och mjuk skumrondell med ett lackskydd..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant höra allas metoder, det finns visst alla varianter även om en del kör lika.

 

På hamnen.se-klippet förut som Paraca22 länkade till snackar han om två dagars jobb på nästan samma båt som min. Med två småungar hemma får jag nog skippa det detta år och ändå köra en snabbvariant med typ TCnano, men iaf testa använda maskin. Och polera noggrannare nåt år när tiden finns, när nu det kan tänkas vara...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi kör med flytande autosol för polering, som läggs på för hand och torkas bort för hand... Gjort så några år, och är nöjda med resultatet. Vaxar gör vi om vi känner för det, eller om tid finns. Funderar på att skaffa maskin för torka bort, men det är bara för lathetens skull... Kanske ändå blir så i år

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är lite halvrädd för TCnano då man måste använda gummihandskar vid användning, fibrerna går in i hudens porer - Och vad den gör sen vill jag inte ens tänka på...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägger alltid på med maskin och torkar av för hand, både båt och bil. Fördelen med maskin är det går så mycket snabbare och man får ett resultat som man har väldigt svårt att få för hand. Ett 2 dagars jobb tycker jag låter lite långt men det beror ju givetvis på hur nedgånget det är. 

Nu i år polerade och vaxade jag med maskin för att sedan lägga en lackförsegling för hand. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du ska köpa en maskin för att vaxa med men inte polera tycker jag du ska tänka om.

Köp polermaskin och använd den, till polering! Med polish eller cleaner, eller flytande rubbing om ytan är riktigt skabbig.

Att jobba in vax på en opolerad yta är bortkastat, det blir inte snyggt helt enkelt, bara jobbigare att polera sen när du vill göra om och göra rätt.

 

När du väl har en polerad yta kan du ofta lägga på vaxet hur du vill. Det är lättjobbat på en polerad yta.

Jag lägger ofta på med en riktigt gammal och billig maskin med bara en hätta. Sen väntar jag, länge. När vaxet torkat helt till en vit torr "pulvrig" yta torkar man lätt av den bara. En eventuell lätt flammighet av kvarliggande vax brukar jag ignorera då det försvinner så snart det skvätt lite vatten eller regnat på det. Om underarbetet, dvs poleringen gjorts ordenligt vill säga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag ville ha sagt var alltså att det är samma arbetsinsats att gå ett varv runt båten med maskin, oavsett om du har vax eller polish på hättan! Välj då polish eller cleaner. Vaxet kan du i princip stryka ut lätt med en handduk sen bara. Och lika lätt stryka av en timme senare, eller dagen efter om det passar bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har man ett oxiderat skrov tex så bör man köra bort så mycket av oxiden som möjligt, helst allt.

Annars kommer det tillbaka betydligt fortare, detta gäller även på billacker.

 

Sedan rekomenderar jag ett lackskydd på toppen ist för vax då livslängden är betydligt bättre.

 

http://www.waxdog.se/product.php?id_product=549

 

Detta lackskydd använder jag på bil samt båt, otroligt lättjobbat samt bra livslängd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägger alltid på med maskin och torkar av för hand, både båt och bil. Fördelen med maskin är det går så mycket snabbare och man får ett resultat som man har väldigt svårt att få för hand. Ett 2 dagars jobb tycker jag låter lite långt men det beror ju givetvis på hur nedgånget det är. 

Nu i år polerade och vaxade jag med maskin för att sedan lägga en lackförsegling för hand. 

 

La du på en försegling efter du vaxat?

 

Förseglingen vill bita tag i gelcoaten, då blir väl vaxet mellan ett problem?

 

Mvh

Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Lägger alltid på med maskin och torkar av för hand, både båt och bil. Fördelen med maskin är det går så mycket snabbare och man får ett resultat som man har väldigt svårt att få för hand. Ett 2 dagars jobb tycker jag låter lite långt men det beror ju givetvis på hur nedgånget det är. 

Nu i år polerade och vaxade jag med maskin för att sedan lägga en lackförsegling för hand. 

 

La du på en försegling efter du vaxat?

 

Förseglingen vill bita tag i gelcoaten, då blir väl vaxet mellan ett problem?

 

Mvh

Micke

 

Det var jag som skrev fel. Det gick utav bara farten :) Efter jag polerat lade jag på lackförsegling med en gång utan att vaxa först. Och jag rekommenderar om man har möjlighet att verkligen göra en lackförsegling istället för bara en vaxning. En generell vaxning håller i snitt 1-2 månader medans en lackförsegling håller ca 18 mån.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var och gnuggade på båten igår med halvdant resultat...

Jag körde med Turtle marine cleaner för hade läst den skulle vara bra nånstans och när jag råkade ha den hemma fick det bli den. Jag tyckte inte det hände nånting. Men den ska kanske inte polera nåt alls? Sen kändes maskinen från Clas Ohlson väldigt klen. Alla pratar om lågt varvtal (vad är lågt?) så jag körde på lägsta och då stannade den om jag tryckte för hårt, så fick öka fart lite och köra lite snett med maskinen.

 

Sen la jag på TC nano på maskinen och gnuggade in det på båten. Hopplös känsla där med för det var så jäkla tunt och bara försvann.

 

På andra sidan av båten skippade jag cleanern och lade på TC nano med en trasa på båten, för att sen gnugga in det lite extra med maskinen (så jag kunde känna jag hade nytta av den). Sen maskinen igen och polera av vaxet, för att slutligen gå över med hand och ta bort sista vaxet.

 

Så metoden på sida nr 2 var betydligt enklare och jag ser "tyvärr" ingen skillnad på resultatet i blankhet. Jag har gamla repor men de måste man väl polera med grövre medel eller laga. Så antingen kan båten bli mycket blankare, eller så är den rätt okej ändå för jag har tidigare år gjort rent med Rönnqvists båttvätt (dock ej i höstas) och att det är därför jag inte märkte nåt med cleanern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ska för första gången göra en rejälare polering av båten. Båten är uttagen 2007. Vet inte om den blivit polerad tidigare.

 

När jag köpte den för 4 år sedan, så körde jag cleaner med maskin på skrovsidorna, under relingslisten.

 

Det jag tänkt göra nu, är en helpolering. Har läst på, och pratat med ”kunnigt” folk.

 

Jag har tänkt följande.Tejpa lister och annat som inte mår bra av vax och liknande.

 

Har införskaffat

Autosol rubbing (haft sedan tidigare)

http://www.autokatalogen.se/wls/view_article_info.do?articleIdNo=377665&nodeIdNo=1701125

3M Cleaner & Vax

http://www.autokatalogen.se/wls/view_article_info.do?articleIdNo=1239053&nodeIdNo=1701125

3M Högglansvax

http://www.autokatalogen.se/wls/view_article_info.do?articleIdNo=1239050&nodeIdNo=1701125

Tänkte egentligen köra med lackskydd, men hade redan vaxet.

http://www.autokatalogen.se/wls/view_article_info.do?articleIdNo=1239124&nodeIdNo=1701125

 

Vidare så har jag en polermaskin från Biltema, med 150 cm platta. Här kommer jag köra med ”lammulls platta”. Använder denna för rubbing samt cleanern.

Tar bort alla rester för hand, kör bara med maskin för att arbeta in medlen.

 

Kommer köra rubbing, cleaner och vax på det platta delarna,

Under relingslisten, där jag tidigare polerat, så utelämnar jag rubbing.

 

Ska köra med en mindre två-huvud maskin för att polera in vaxet. Ska köra så att det blir lite/inga vax rester, dvs massera in vaxet i gelcoten.

 

Sedan avsluta med att gå över med microtrasa och eller ”polerduk”

 

Kommer ta lite tid, men hoppas på gott resultat, samt troligen kunna skippa rubbing delen i framtiden, om jag gör årlig behandling. 

Redigerad av Niklas-L

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv så våtslipade jag hela fribordet med 2000 och 4000 korn. (starkt eftersatt underhåll från tidigare ägare). Jag använde sedan TcNano i 2år men upplevde att friborden blev solkiga efter midsommar. Förra året bytte jag medel till International och det höll hela sommaren, höst, vinter och nu i år så drog jag bara ett varv med vax efter tvätt. Lägger på med ocilerande maskin och polerar av med microfiberduk. Spegelblankt och hållbart!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...