Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
raol

Svårt att hitta begagnade utombordare för segelbåt

Rekommendera Poster

Jag förstår kanske inte - men om det nu blåser så mycket att motorn fungerar dåligt... seglar man inte då..? Eller..? Jag är också för en liten motor om man ska ha utombordare; den används då när det inte blåser eller vid hamnmanövrar, och då borde en encylindrig femhästars räcka bra?

 

Har du aldrig legat vid en holme i skärgårn, när det kommit ett åskväder!?

 

Eller åskar det aldrig i de östra farvattne!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag förstår kanske inte - men om det nu blåser så mycket att motorn fungerar dåligt... seglar man inte då..? Eller..? Jag är också för en liten motor om man ska ha utombordare; den används då när det inte blåser eller vid hamnmanövrar, och då borde en encylindrig femhästars räcka bra?

 

Har du aldrig legat vid en holme i skärgårn, när det kommit ett åskväder!?

 

Eller åskar det aldrig i de östra farvattne!?

 

 

Jo då; men jag brukar ligga i lä, men man kanske inte gör det i de västra farvattnen ..? ;)

Och i de lägena ligger jag kvar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Jag förstår kanske inte - men om det nu blåser så mycket att motorn fungerar dåligt... seglar man inte då..? Eller..? Jag är också för en liten motor om man ska ha utombordare; den används då när det inte blåser eller vid hamnmanövrar, och då borde en encylindrig femhästars räcka bra?

 

Har du aldrig legat vid en holme i skärgårn, när det kommit ett åskväder!?

 

Eller åskar det aldrig i de östra farvattne!?

 

 

Jo då; men jag brukar ligga i lä, men man kanske inte gör det i de västra farvattnen ..? ;)

Och i de lägena ligger jag kvar.

 

 

 

Man kan mycket väl ha lagt sig i lä, men det är inte säkert att man ligger i lä när det piper i.

 

Sist det hände mig - för en 5-10 år sen - lättade jag och gick innan ovädret var över oss.

 

Vi hade ungefär en halv distansminut till hemmahamnen. När vi var halvvägs hade vi ovädret över oss, samtidigt som sjöräddningen passerade oss. En folkbåt med några ungdomar hade kapsejsat vid Lysekil. 

 

Man bör ha bra koll på att revanordningarna fungerar och att man kan använda dom, om man skall segla i den vind som kan uppkomma i åskväder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

:DEn" Bohusläning"ligger aldrig i lä ! Eller hur Thallatha ?

 

 

 

Jag förstår kanske inte - men om det nu blåser så mycket att motorn fungerar dåligt... seglar man inte då..? Eller..? Jag är också för en liten motor om man ska ha utombordare; den används då när det inte blåser eller vid hamnmanövrar, och då borde en encylindrig femhästars räcka bra?

 

Har du aldrig legat vid en holme i skärgårn, när det kommit ett åskväder!?

 

Eller åskar det aldrig i de östra farvattne!?

 

 

Jo då; men jag brukar ligga i lä, men man kanske inte gör det i de västra farvattnen ..? ;)

Och i de lägena ligger jag kvar.
 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska väl kanske förtydliga lite.

 

Båten ligger i Hunnebo, och jag måste planera för att åka upp. Därför kollar jag noga väderprognoser från flera olika källor, och studerar också satellitbilder i vissa lägen. Jag har läst en utbildning där väder och klimat utgjorde en betydande del, så jag har bra koll på faktorer som innebär risk för farliga vädersituationer. På dagen, inför turen, kollar jag också väderradarbilder och satellitbilder, där nederbördsområden, frontzoner och åskceller framträder. Behövs det mäter jag avstånd, beräknar hur snabbt områdena rör sig och i vilken riktning, för att se hur sannolikt det är att det förblir säkert tillräckligt länge.

 

Sannolikheten för att jag ska överraskas av riktigt dåligt väder är försvinnande liten. Visserligen innebär det att det inte blir lika mycket segling som det annars skulle kunna bli, men det kan jag leva med. Jag är en försiktig general.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som man bruka säga; "det är olika på korvarna"

 

Jag har en viss koll på vädeleksprognosen - i allmänhet. Hur det rådande vädret är, märks ju.

Sen blir det som det blir med vädret och man får anpassa sig där efter.

 

En prognos säger just nu att det skall blåsa 7-12 m/sek E

"Hållö" säger att det blåser 11 till styvt 15 m/sek ENE

 

Dvs Medel och Maxvind

 

I morgon säger samma prognosmakare att det skall blåsa 6-9 m/sek NE. Ja ja - vi får se.

 

Ringde och kollade med "chefen" om jag skall ta båten till Smögenbryggan för vidare transport av några gubbar för en halv arbetsdag på Hållö. "om det inte blir för dåligt väder" och det blir det inte, så i morgon blir årets första besök på Hållö.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här på ostkusten brukar jag inte vara så noga med att kolla väderprognoser, det blir väder i alla fall. Kan inte påminna mig någon riktig överraskning på 40 år.

Däremot har jag i kajak utanför Fjällbacka drabbats av ett oväder som jag inte trodde fanns utanför tropikerna, riktigt läskigt. De kanske blåser av sig innan de når ostkusten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är rätt stor skillnad på ost och väst. Dels kommer nästan alltid vinden från sjön på västkusten medan den med samma sv riktning blåser från land. Utom vid sjöbris men då är vinden inte så stark.

 

En annan skillnad är att en holme på väst inte ger samma lä som på östkusten. Våglä visserligen och det är det viktigaste men när man ska iväg från den blåsiga platsen får man ibland problem att styra båten upp i vind. En båt som gör låg fart påverkas mer av vinden än av rodret.

 

En utombordare som kan svängas då lätta upp situationen. Men det kräver ett bra fäste och att den helst är skruvad på plats med genomgående skruv och inte bara med "tvingskruvarna".

 

Har själv lossat motorer vid sväng i trängda lägen och tappat den i sjön. Första gången med nybörjartur höll jag den i handen och efter kort väg i vattnet låg den och sprutade vatten på oss tills vi mäktade stänga av den.

 

Efter det har jag alltid haft säkerhetslina men en gång för kort så motorn hamnade under vattnet. Den blev aldrig riktigt bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Letar oxå ny jarngenua!har en gammal 8hk som går som den vill och jag vill nog ha dom extra hk,sen en sak till är attt kunna få stopp  innan bryggan kommer även med 10m i röven,jag kan inte det

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Första turen i dag med nya motorn. Funkar riktigt bra! Lite klen back, som väntat. Annars inget att klaga på. Startar lätt, går stadigt. Grymt skönt att kunna styra med motorn också. Drev båten i ca 4 knop mot vågor och vind, i ca 7-8 m/s och tvåsiffriga vindbyar, utan fullgas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Första turen i dag med nya motorn. Funkar riktigt bra! Lite klen back, som väntat. Annars inget att klaga på. Startar lätt, går stadigt. Grymt skönt att kunna styra med motorn också. Drev båten i ca 4 knop mot vågor och vind, i ca 7-8 m/s och tvåsiffriga vindbyar, utan fullgas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bara konstatera,En ny gris för mig och den har varit på väg över motorfästet?Som alla andra jävla utombordare när man kommer in i hamn och behöver ha tomgång vad händer jo skiten lägger av?Senase lilla äventyret var att jag fick hela gas hantaget i näven när jag vred ner gasen i hamnen i helgen?lite jävla plast pluttar gick av?Alla som säger att utombordare är SÅ pålitga ska jag jaga över gränsen med en gris i mina armar i min värd är utombordare ett av univerusms största rappel och där finns redan muttersvarven :angry:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var nog inte fyra knop i motvinden sist, utan kanske tre. Körde en triangelbana i går i nära vindstilla och utan nån ström att tala om. Efter att jag tog ner seglen drev jag med 0.3-0.4 km/h, så försumbart. 4.5 till 4.8 knop gick båten i med motorn på full gas. Med bättre propeller hade det säkert varit en knop till, skulle jag tro, men det verkar helt omöjligt att få tag på en segelbåtspropeller för en så liten motor. Dumt!

 

Några underligheter med motorn är att den helt saknar mekanism för att stanna uppfälld. Jag löser det med en träbit som jag klämmer fast i motorfästet. Den stannar kvar fint genom att de skarpa kanterna på fästet greppar i det ganska mjuka träet.
Skruvlocket till den inbyggda tanken är lite kasst. Det sipprar ut bensin längs kåpan när motorn är uppfälld., trots att jag skruvat åt hårt. Jag ska undersöka mer i detalj framöver. Det handlar om nån centiliter som rinner ut, så inga vansinniga mängder.

Den saknar också friktionsjustering för gasreglaget i styrarmen. Så varvar man upp och släpper, så sjunker den sakta ner i varv mot tomgång. Lite störande, men jag ska se om jag kan göra nån fulfix där så det går att hålla kvar. Tanken är förstås att den ska sitta på en liten motorbåt utan eget roder, så den är knappast tänkt att köras utan att man hela tiden håller i styrarmen...

Men ändå, ett stort lyft i och med att den är styrbar! Kan ju svänga runt på en femöring nu. Lättstartad och smidig att hantera. Dessutom väger den bara hälften av vad en 9.9 hk fyrtakt väger, vilket förbättrar seglingsprestandan en aning. Storleksmässigt är den också så bra att det höj- och sänkbara motorfästet kan vara kvar i ett läge hela tiden. Fyrtaktaren behövde hissas upp, vilket var mycket besvärligare än att bara fälla upp motorn som nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var nog inte fyra knop i motvinden sist, utan kanske tre. Körde en triangelbana i går i nära vindstilla och utan nån ström att tala om. Efter att jag tog ner seglen drev jag med 0.3-0.4 km/h, så försumbart. 4.5 till 4.8 knop gick båten i med motorn på full gas. Med bättre propeller hade det säkert varit en knop till, skulle jag tro, men det verkar helt omöjligt att få tag på en segelbåtspropeller för en så liten motor. Dumt!

 

Några underligheter med motorn är att den helt saknar mekanism för att stanna uppfälld. Jag löser det med en träbit som jag klämmer fast i motorfästet. Den stannar kvar fint genom att de skarpa kanterna på fästet greppar i det ganska mjuka träet.

Skruvlocket till den inbyggda tanken är lite kasst. Det sipprar ut bensin längs kåpan när motorn är uppfälld., trots att jag skruvat åt hårt. Jag ska undersöka mer i detalj framöver. Det handlar om nån centiliter som rinner ut, så inga vansinniga mängder.

Den saknar också friktionsjustering för gasreglaget i styrarmen. Så varvar man upp och släpper, så sjunker den sakta ner i varv mot tomgång. Lite störande, men jag ska se om jag kan göra nån fulfix där så det går att hålla kvar. Tanken är förstås att den ska sitta på en liten motorbåt utan eget roder, så den är knappast tänkt att köras utan att man hela tiden håller i styrarmen...

Men ändå, ett stort lyft i och med att den är styrbar! Kan ju svänga runt på en femöring nu. Lättstartad och smidig att hantera. Dessutom väger den bara hälften av vad en 9.9 hk fyrtakt väger, vilket förbättrar seglingsprestandan en aning. Storleksmässigt är den också så bra att det höj- och sänkbara motorfästet kan vara kvar i ett läge hela tiden. Fyrtaktaren behövde hissas upp, vilket var mycket besvärligare än att bara fälla upp motorn som nu.

Fulfix för gasen har jag gjort på mc vid långkörningar. Det är inte möjligt för mina händer att krama gasen en hel dag.

 

Några gummisnoddar omvirade mellan kragen på gashandtaget och gasmekanismen på min hoj grejade friktionen så gasen gick att släppa.

 

Finns ingen sån glipa på utombordarens gas går det säkert att vira om något som ger högre friktion.

 

Men leta först efter friktionskruv. Borde finnas orginal. Inte sitter man och kramar en utombordare på en segelbåt. Då skulle gasen sitta på rorkulten. Tillbehör? He-he.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varning för att tappa motorn vid skarp sväng. När det blåser hårt och när fören inte vill upp mot vinden vrider man på full sväng och full gas. Om motorn inte är bultad i motorfästet blir det lätt att motorns "skruvtvingar" inte ger friktion nog för att hålla den kvar vid skarp sväng. Då far motorn iväg och hamnar på botten. I värsta fall slår man nock på sig själv med nästan samma träffsäkerhet som en kratta man trampar på.

 

Sätt ett så kort sökerhetssnöre att motorn håller sig över vattnet. En ssltvattenbadad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska skruva fast den bättre. Men jag har testat med fullgas och maximalt svängd och den rörde sig inte då.

 

Testade i vinden i dag. 6-7 m/s och troligtvis mot 10 i byarna. I rak motvind på fullgas stabiliserades farten på 4.1-4.2 knop. I medvind blev det 4.9 knop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Friktionsjusterare finns som tillbehör men det finns ingen nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varning för att tappa motorn vid skarp sväng. När det blåser hårt och när fören inte vill upp mot vinden vrider man på full sväng och full gas. Om motorn inte är bultad i motorfästet blir det lätt att motorns "skruvtvingar" inte ger friktion nog för att hålla den kvar vid skarp sväng. Då far motorn iväg och hamnar på botten. I värsta fall slår man nock på sig själv med nästan samma träffsäkerhet som en kratta man trampar på.

 

Sätt ett så kort sökerhetssnöre att motorn håller sig över vattnet. En ssltvattenbadad

Han har ett mycket kraftigt motorfäste på båten. Det är dubbla paralellstagsfästen med en rundstav mellan som handtag, klarar 70 kg enligt spec. Jag hade 9,9 4-takt som vägde 52 kg som var bultad med 4 genomgående bult genom träplattan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det håller i alla svängar låter det som. Gött.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En tiohästare på den båten borde gå snabbare känns det som. Är det kanske gpsfart och lite motströmt?

10 i byarna kan gå trögt. Men som sagt propeller för segelbårtsfart är ingen storsäljare och därmed ingen som vill tillverka. Småserier blir så dyrt i slutänden att ingen tillverkare med ekonomiutbildad personal tar sig an det lilla behovet.

 

Ebay eller såna ställen kan vara en möjlighet. Men de flesta seglare vispar på med propellrar för 20-25 knop i 5 knops fart. Klart det inte blir bästa anpassningen. Motorn mäktar med halva märkeffekten i bästa fall är min gissning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En tiohästare på den båten borde gå snabbare känns det som. Är det kanske gpsfart och lite motströmt?

10 i byarna kan gå trögt. Men som sagt propeller för segelbårtsfart är ingen storsäljare och därmed ingen som vill tillverka. Småserier blir så dyrt i slutänden att ingen tillverkare med ekonomiutbildad personal tar sig an det lilla behovet.

 

Ebay eller såna ställen kan vara en möjlighet. Men de flesta seglare vispar på med propellrar för 20-25 knop i 5 knops fart. Klart det inte blir bästa anpassningen. Motorn mäktar med halva märkeffekten i bästa fall är min gissning.

Motorn gav jag aldrig bort så han har en 4,5 tror jag. Med 9,9 gjorde den över 7 knop mot vinden. Hade aldrig några problem med att den vispade luft vilket man får med för klen motor som inte orkar trycka på i vågorna, då står det och stampar och vispar luft istället, med tillräckligt stark motor uppstår inte detta, inte ens med en utombordare, det är bara nonsens att påstå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, detta är med 4.5 hk tvåtakt. 9.9 är trevligt när man går för motor, men sämre i alla andra lägen. Och det är ju segla som är skoj! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med dig R, men bara till viss del ;). På min lilla Albin 57:a har jag en 4 hk 4-takt med inbyggd tank, där är det optimalt med en 4:a. Den gör ungefär 5 knop för motor och har seglat den i nästan 8 med genua och stor.

 

Snipan har 30 hk och gör inte mer än 8 knop hur fan jag än bär mig åt! Möjligen om man går utför Niagarafallen kan man få upp den i mer än 8 knop. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha!

 

Nä, hade det funnits en starkare motor med så låg vikt så. Men denna räcker för våra behov i dagsläget.

 

Förresten, är din Parsun till salu?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Haha!

 

Nä, hade det funnits en starkare motor med så låg vikt så. Men denna räcker för våra behov i dagsläget.

 

Förresten, är din Parsun till salu?

Allt är till salu till rätt pris. Fick sålt den svarta "code one" seglet i förra veckan för 11.500:-. Har en gennaker kvar, och motorn (Parsun 9,9) och två winchar men de kanske jag sätter på Albinen. Kanske lite overkill med 2 stycken Lewmar 16 selftailing på sargen?

 

Är på G med bilbyte så allt som går att sälja släpper jag. Har du en köpare på Parsunen så hör av dig isåfall.

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...