Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Los_capitanos

Glapp i bogpropeller?

Rekommendera Poster

Hej,

 

Kände på bogpropellern och upptäckte att den verkar "glappa". Kändes som om jag kunge snurra den ca 10-15 grader innan den "tog".

Har känt på "grannarnas" proppar och deras hugger direkt.

 

Vad kan strula hos mig?

Tips till lösning mottages.

 

Ha d gott!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Menar du månne att själva propellern sitter lös på axeln?

Dessa propellrar brukar sitta fixerade med en brytpinne genom axeln och sedan i uttag i propellercentrum, möjligen kan då plasten i propellern skadats så att brytpinnen tillåts röra sig i propellernavet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har du för bogpropeller?

 

Sidepower har sin brytpinne mellan motor och växelhus (går alltså att byta utan att torrsätta).

 

De du känt på, är de av samma modell som din? Beroende på hur konstruktionen ser ut och hur många länkar (bildligt talat) det är mellan propeller och motor är det inte otänkbart att ett ganska markant glapp kan vara normalt.

 

Det ohm antyder, glapp mellan pinne och propeller, är ju ganska troligt. Har proppen inte varit åtdragen ordentligt och därtill använts flitigt kan man propellerns mjuka material (komposit, plast eller alu) snabbt ätas upp av pinne hårda dito. Iaf om det är en Sidepowerdesign, är proppens styrpinne och en brytpinne borde den gått av. Hursomhelst är det ganska lätt att kolla när du har båten på land, bara skruva av propellern och kolla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hjälpte en granne i hamnen för några veckor sedan, vet inte vad det var för fabrikat på den bogproppen, men brytpinnen satt i navet, och plasten i propellern var helt slut. Jag har en QX i ena båten, och det skall tydligen vara en brytpinne inombords mellan motor och växelhus, enligt bruksanvisningen, jag har väl aldrig haft anledning att byta den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för råden.

 

Var nere och skruvade av muttern idag men fick inte ut/loss själva propellern. Satt stenhårt, knackade och hade mig men fick loss den från axeln. Skruvade tillbaka muttern och känslan är att glappet minskade.

Det är en sidepower.

 

Skall man kunna få loss propellern efter att muttern skruvats av eller behövs det specialverktyg?

Någon som vet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Det är bara att dra av propellern från axeln efter att du har lossat muttern men eftersom  den har suttit där några år så kan den säkert kärva. Jag hade nog bytt ut brytpinnen på axeln nu när du ändå har lossat propellern, Sleipner har även en uppdateringspropeller som man kan ersätta den gamla med (den kanske du redan har)som skall vara både effektivare och tystare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag fick jag loss den.

Tack 556!

 

Vad heter uppdateringspropellern tro, har sökt men hittar inget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag såg en annons nånstans, men minns nu naturligtvis inte om det var i nån tidning eller på nätet, och inte heller om det var till Vetus, QX eller om den var till något annat fabrikat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej,

det kanske har löst sig för dig, men annars har jag postat ett annat inlägg i ämnet där jag har lagt med bilder från orginalhandboken. vet inte om de kan hjälpa dig men här är länken iaf. 

http://www.maringuiden.se/forum/topic/82555-trasig-bogpropeller-p%C3%A5-en-nimbus-28dc-%C3%A5rsmodell-1990-sleipner-sidepower-4hk/?do=findComment&comment=587226

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...