Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
martinke

Suzuki DF40 problem?

Rekommendera Poster

Hej,

 

Köpte mig en HR435 med en Suzuki DF40 av års 2005 förra året. Helnöjd med denna båt förutom en sak!

Är det normalt att min motor ska vibrera på tomgång? och nej det spelar ingen roll om den är i neutral eller med växel i. Vibrationerna försvinner om man går över ca 1100 varv.

Är väldigt irriterande när man är ute och fiskar. Allt som ligger löst i båten skramlar och lever om.

 

Kanske någon här på forumet har en liknande båt med samma problem?

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När de är nya och går som de ska skall de inte vibrera. Min Yamaha f50-98 beter sig likadant, tror på igensatt förgasare i lågfarten.

 

En genomgång kan bota problemen, men ofta är det bara kosmetiskt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det ändå vore förgasare på den! Nu är denna motor utrustad med elektronisk insprutning. 

Får bli en genomgång av bränsletillförseln till att börja med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det ändå vore förgasare på den! Nu är denna motor utrustad med elektronisk insprutning.

Får bli en genomgång av bränsletillförseln till att börja med.

Hej,

 

Jag har haft en DF70 med insprutning och ungefär vart annat eller tredje år började den gå ojämt på tomgång. Då var det dags att byta tändstift och sedan gick den perfekt igen. I land kan gammal bensin göra att motorer går sämre så testa det om det inte blir bättre med tändstiften.

 

Med vänlig hälsning,

Jberg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej,

 

Köpte mig en HR435 med en Suzuki DF40 av års 2005 förra året. Helnöjd med denna båt förutom en sak!

Är det normalt att min motor ska vibrera på tomgång? och nej det spelar ingen roll om den är i neutral eller med växel i. Vibrationerna försvinner om man går över ca 1100 varv.

Är väldigt irriterande när man är ute och fiskar. Allt som ligger löst i båten skramlar och lever om.

 

Kanske någon här på forumet har en liknande båt med samma problem?

 

Jag har en DF140A. Hörs inte och känns inte. Tyst och vibrationsfri..

 

Prova http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=93806 som är en av de tillsatser man kan köpa som har riktiga aktiva beståndsdelar som fungerar. Redline SI-1 är en av de bästa enligt tester. Jag själv har en flaska där jag har i lite vid varje tankning. Den som är aktiv beståndsdel som också ska vara så mycket som möjligt är Polyether Amine (PEA). Det mesta annat är crap och funkar inte om inte denna beståndsdel är med och är relativt högt koncentrerad. Sånt här gör rent, har en massa andra positiva egenskaper och är också bra att ha i tanken över vintern för att kunna le åt de som på våren har soppaproblem. Kör en hel flaska sådant i tanken och kör lite. Blir det inte bättre så kan du börja fundera på andra eventuella problem. Men har du inte så stor tank så kanske du inte ska ha en hel flaska....

 

Googla lite får du se... Ett exempel: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?225525-Reng%F6ringsmedel-f%F6r-br%E4nslesystem-skadligt&p=5401553&viewfull=1#post5401553

Det finns så klart otaliga poster rörande alla motorer inkl båtar...

 

Hoppas det löser sig för dig. Återrapportera gärna.

 

 

/Peo

Redigerad av pos42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...