Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
zumpen

hur polerar man en plastbåt?

Rekommendera Poster

Nån som kan tipsa om en bra sätt att polera en båt? nu är båten i gott skick utvändigt men jag vill ändå polera den innan sjösättning =) tips på rubbing, polish, vax?? jag har en bra oschilerande maskin med dubbla 10cm hättor.. alla tips uppskattas =)

post-9385-1394234380,7738_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dåligt formulerat kanske.. jag kan polera så hur är väl inte frågan men dock vilka medel kan rekomenderas? finns det nåt allt-i-ett-medel eller rekomenderas en speciell rubbing/polish sen vax? isåfall vilka är bra?? är en jäkel på att polera bilar men båtar äre helt nytt för mig.. =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. 6 steg som kommer hjälpa dig att få en glänsande båt. 1: Tvätta båten med alkaliskt medel som tar bort en del av smutsen. 2:Tvätta med båt/bilshampo för att få bort all smuts 3:Använd rubbing på båten. Flytande är enklare att applicera, men fast pasta tar nog lite bättre. Glöm inte att fukta en trasa eller svamp när du lägger på pastan Om du inte fuktar rubbingen kan den lätt hugga i plasten eller gelcoaten. Efter att du lagt på detta, polera med maskin. T.e.x Turtle Waxs egna maskin som kostar runt 600:- ute i handeln. 4:Lägg på polish som är till för att få upp lystern i plasten. Låt torka och kör med polermaskin 5: Lägg på wax av typen teflonwax i flytande form. Låt torka och polera med maskin med mjuk polerhätta. 6:Underhåll båten genom att då och då tvätta och lägga på wax igen. P.S Som du vet får man inte använda shampo som förstör vattnet. Lycka till /Hans

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var kanske otydlig med det sista angående vatten. Jag menar om du ligger i sjön senare och skall tvätta så måste du ha rätt typ av medel som inte förstör PH-värden i vattnet. /Hans

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som föregående talare sa tvätta noggrant sedan rubba med t.ex autosol jag själv brukar använda det blanda ut autosolen med lite vatten så blir den mer lättarbetad sedan lägger jag på en vax i år körde jag med Hempels lättarbetad och bra resultat. Med maskin så blir ju allt lättare förstås. Använde en oscillerande med dubbla hättor själv iår superbra blev det. Lycka till. PS/ Min pärla är redan i /DS :-D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ok Autosol verkar populärt.. hehe känns lite fel när man hör det men tydligen har ju många testat det med gott resultat =) men blir det inte lite matt med autosol? den är ju ganska grovkornig.. finns det inget finare? någon bra lättare rubbing?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

autosol har flera produkter på flaska som finrubbing,polish och wax. Polishen tycker jag är bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle rekomendera att köra turtles boat cleaner först och sen vaxa. Rubbing bör endast användas i nödfall då man slipar lacken. En cleaner tar bara bort oxiderad färg och sliter därför inte på samma sätt på lacken. Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Hemligheten med att ha en fin båt är att se till att den aldrig hinner förfalla. Har man vårdat båten redan från första stund är det lätt att undvika matt och gulnad gelcoat. Själv vårdar jag mina båtar som ett barn från fösta stunden. då slippar jag gå på med alltför kraftiga slipmedel som t.ex. Autosol. Auosol kromglans som oftast avses är ett ganska kraftigt slipmedel och bör endast användas vid kraftig gulnad eller kraftigare repskador. Själv använder jag flytande bilrubbing och bilvax. Varför då bilprodukter till en båt? Jo, för att det enligt Hempel och International själva är exakt samma produkter men till ett lägre pris. Det fungerar hur bra som helst! Att de i reklamen säger att det är skillnad mellan bil och båtprodukterna har sin enkla förklaring till att båtprodukterna ger bättre avance. Det är ju affärer dessa företag sysslar med! Och varför lägga ner en massa pengar på utvecklingskostnader när det duger exakt lika bra med selleri!? Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej roddarn. Kul för dej att du har råd att köpa nya båtar hela tiden. Men vi som betalar skatt osv. kan väl också få ha båt? Ofta får man då överta båtar som andra har missskött och behöver således tillgripa autosol och annat konstigt för att få fräs på liket. Så ser faktiskt verkligheten ut för dom flesta av oss.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och gulna kan de mest välskötta båtar göra om tillverkaren klantat till det med dåligt uthärdad gelcoat. Styren gulnar av soljuset och då hjälps det inte att man tvättar och vaxar som en gud. Då får man ta till farbror Autosol. mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst anemos

Hej, du har fått många fina råd ser jag hur du skall rengöra och polera din båt. Ett annars beprövad och fungerande gammalt sätt är att ta en trasa i sin högra hand (om man är högerhänt), först tvätta av med lämpligt tvättmedel. Sedan kanske polera (vanliga köksmedel går bra på gelcoat) Se bild, för exempel ! Cream Cleaner är bra för polering ! Ni har säkert nått motsvarande där ! Och vaxa, så att skiten inte fastnar ! (jag har tagit bort gult,brunt som brukar komma på skrovet, med oxalsyra,vitt pulver från apotek, blandat med litet vatten. 1 matsket 1dl vatten)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Har provat med Sonax flytande hårdvax i år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

BILTEMAS vax er best i test og billigst !!!!!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst mattias

hej! vad kostar det att lämna in en 20 fots DC för polering? mvh mattias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...