Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Plejad

Roderproblem

Rekommendera Poster

Hej

Har problem med rodret på en Arietta. Får inte hjärtstocken att fästa mot rodret. Det går inte att dra åt muttern som sitter på nedre änden av hjärtstocken på något bra sätt. Drar jag muttern för hårt nyper hjärtstocken fast i rodret och båten blir mkt tungstyrd. Lättar jag lite på muttern går rodret lätt men fäster inte tillräckligt i hjärtstocken.

 

Är det nån som har nåt tips?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm... har jag missuppfattat dig rätt då du egentligen säger att roderbladet inte sitter fast på hjärtstocken?

 

Den muttern du skriver om är väl den nedre lagringen/tätningen av hjärtstockshylsan, om man drar denna för hårt nyper det ju om hjärtstocksaxeln...

Det brukar finna en övre sådan mutter också, inne i båten, jag vet, se annan tråd som handlar om detta...

 

Roderblad kan ju vara fästade på hjärtsocken på många olika sätt,  genomgående bult, svetsade, fastplastade, limmade... beroende på utföranden och material.

Jag såg ett havererat roder i hamnens container förra våren, det var en rostfri hjärtsock på denna var det fastsvetsade långa klenare genomgående rör eller bultar, i dessa hade det då varit ett roderblad av glasfiberarmerad plast fastplastat, som hade laminerats och lossnat från axel och låg bredvid i samma container (bristfällig sopsortering!).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förmodligen linjerar inte rodrets lagringar, ganska mycket jobb att åtgärda detta.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förmodligen linjerar inte rodrets lagringar, ganska mycket jobb att åtgärda detta.

 

 

 

Kalle

Sned och stukad hjärtstock efter grundkänning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Förmodligen linjerar inte rodrets lagringar, ganska mycket jobb att åtgärda detta.

 

 

 

Kalle

Sned och stukad hjärtstock efter grundkänning?

 

 

Kan vara så, kan vara snett redan från tillverkningen.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...