Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
paddelnisse

kyl

Rekommendera Poster

Funderar på att byta upp mig till en storlek större kompressorkyl,Vet att det fanns en tråd om det förut som jag inte hittar,Det var något som man skulle se till att boxen hade för bästa prestanda och snål som möjligt,och det ska funka med 50wsolpanel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Isolering är svaret.

En välisolerad kyl drar mindre energi än en som är dåligt isolerad.

 

Sedan kan man minska förbrukningen genom att ta luft från kölsvinet som är lite kallare och se till att utrymmet runt kylen är väl ventilerat så att inte värmen från kompressorn stannar kvar runt kylen.

 

Bra isolering är viktigast.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror det du far efter är "ASU power saving technology".

 

Då känner skåpet av när du kör för motor och har mycket ström tillgängligt, Då går skåpet för fullt och kyler max.

När motorn stängs av märker skåpet det och jobbar mot en varmare, men fortfarande kylande innertemp för att spara ström. Ofta finns också en extra klump med kylmedel som kyllager för att spara ström när motorn stängts av.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Javisst en solcellspanel är ju aldrig fel, men du kan inte koppla kylskåpet direkt till den, du måsta ha ett batteri emellan, men det var väl förstås så du tänkte?

Det gäller väl att solcellspanelen helst ger litet mer ström i genomsnitt än vad kylskåpet drar, men det är ju en svår ekvation då variabler som kylskåpets omgivningstemperatur och antal timmar solljus har en "viss" inverkan...

I förra båten hade jag 50 W solcellspanel och 42 liters kylskåp med ASU och det funkade väldigt bra tillsammans, det var sällan eller aldrig som landströmskabeln behövde anslutas i land.

Just det kylskåpet var vi väldigt nöjda med.

ASU har dessutom en kylackumulator, en "grej" under kylfacket som lagrar kylan då kompressorn gått in i sparläge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...