Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
666D3

Peppar i bottenfärgen

Rekommendera Poster

Åter till ämnet?

Jag vet vem gubben i artikeln är och vad jag vet är han inte en skrockfull person.

Jag vet också andra som blandar i peppar i bottenfärgen och menar att det funkar perfekt, till skillnad mot samma färg utan peppar. Vad de använder för färg vet jag inte.

Själv använder jag färg baserad på koppar. Målar vart fjärde/femte år (förutom på nuvarande båt där underarbetet inte var det bästa så färgen släpper på vissa ställen, och där målar jag ofta om) och det räcker bra.

Var och en blir väl salig på sin tro.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det var ju värst vad denna diskussionen blev kryddad, fast kanske inte så mycket med chayennepeppar...

När man kommunicerar så här på olika forum ser man ju bara det skrivna ordet, man ser inget kroppspråk, inga miner eller grimaser, man hör inga tonfall, eller konstpausar, med andra ord det är upplagt för att missuppfatta varandra. Någon kan ju tänkas missuppfatta med flit också, det kan ju inte uteslutas, fast inte här...

Det går inte att citera från läsplattan, men Kenneth_S eller ni andra, inga bad feelings från mig!

 

Jag provade också chayennepeppar en gång i bottenfärgen, efter en artikel i GP's söndagsbilaga, och hade en massa havstulpaner redan vid midsommar, någon skrattade åt det där med att krydda bottenfärgen och påstod att det var ett aprilskämt eller något slags medialt expriment för att bevisa hur lättlurade och dumma fritidsbåtsmänniskorna är... Jag hade båtplatser i pluralis, i flera år inne i Asimviken, Bjöla, och där inne växte det dåligt, måhända syrefattigt vatten? Sedan när den ena korruptionskandalen efter den andra städats bort inom Grefab dick jag kommunal båtplats efter endast 10 års väntan... Då blev det fart på kölistorna med den nya VDn.

Och jag ser ju på bryggstolpar och flytbryggor att det växer mer ju närmare "havet" man kommer. På eftersäsongen var jag ute i nån vecka, någon hade sparkat i förtamparna i vattnet, de hänger på en spik annars, och artrikedomen var hyfsat stor av lägre djur och alger på dessa linor, men gummistropparna var rena.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fundering, är cayennpeppar miljövänligt. Hur påverkas en vik med 500 båtar där varje båtägare blandat i ca. tre burkar cayennpeppar i sin bottenfärg. Sammanlagt blir det 1500 burkar cayennpeppar som läcker ut varje säsong.

 

Jag måste fråga någon som vet om jag inte får svar här på MG.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha.....Ohm.

Nu saru nått.

Om man målar hela båtten med typ Karlssons klister, det blir liksom en "gummihinna", borde det funka?

Klä hela botten med ballonger från barnens fest?

Nån som provat?

Nu menar jag inte sarkastiskt, kan gummiytan vara en ledtråd i det hela?

 

Vet bara å kan bekräfta att på de ställen jag har epoxi å inte målat över, där fäster det ingenting. Varken fan eller hans moster el havstulpaner å inte bottenfärgen heller. ALLT åker av.

Hade en bit omålat epoxi på kölens framkant. Smetade på bottenfärg, alltså giftig mjuk färg.

Inte en flinga kvar. Å inget annat heller.

 

Min slutsats är att epoxi med copparpulver måste funka. Fast dyrt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm... kan det inte vara för att herr Ruskprick har sin båt i en insjö som det där med havstulpaner verkar lysa med sin frånvaro..? ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...