Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Eld-

Bort med småskador och giftfärg

Rekommendera Poster

Jag fick ingen mätbar skillnad i fart. 34 knop fick jag upp båten i och det gjorde den som mest förra året också. Det kan skilja på tiondelarna men det kan jag inte mäta med någon säkerhet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här såg det ut efter upptagning idag. Botten är högtrycksspolad utom på ytan där lyftbandet skyddade. Körytan var sopren.

post-104983-0-72186100-1477249244_thumb.jpg

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul, verkar ju funka riktigt bra på en snabb motorbåt.

 

Har du någon upfattning eller gissning om hur färgen skulle funka på en båt i deplacementfart?

 

Hur är det med "slitaget" på färgen. Kan du se något som tyder på att du kommer att behöva lägga på ett nytt lager om några år?

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På en deplacementsbåt måste man tvätta. Men det räcker med att dra av beväxningen med en svamp. Allt sitter jättelöst.

 

Färgen är mekaniskt svag så om man stöter emot något går den sönder. Men annars ser den inte ut att ha slitits det minsta. Enligt instruktionen ska man lägga på ett nytt lager på våren (efter att bara ha tvättat ytan) men det kan man ju inte hålla på med. Då blir den bara tjockare och tjockare. Färgen går inte att slipa försöker man kommer den bara lossna från underlaget.

 

Jag har lagt på ett lager nu eftersom jag hade en burk över men jag räknar bara med att bättra skador nästa år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...

Enligt instruktionen ska man lägga på ett nytt lager på våren (efter att bara ha tvättat ytan) men det kan man ju inte hålla på med. Då blir den bara tjockare och tjockare.

...

Det är säkert uträknat att det ska bli tjockare och tjockare för att till slut börja flaga av för att det blir för tjockt. :ph34r: 

 

Jag talade med många färgfabrikanter i samband med att vi till slut valde att bara ha epoxi på botten och de var - även om de inte sa det rent ut - "livrädda" för att tappa en jättemarknad när fler och fler inte bottenmålar.

 

Det är många-hundra-tusen båtägare i Sverige som köper färg för en tusenlapp eller två varje år, en marknad upp mot en miljard kronor bara i vårt land.

Gud förbjude att man kommer på något som inte ska strykas på en gång varje vår.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag bestämde mig för att fixa botten på båten. Laga alla småskador, epoxibehandla och sluta med giftig färg. Båten används i Stockholms skärgård och ligger långt inne i en vik i vatten som har väldigt låg salthalt.

 

Så här såg botten ut på sämsta stället innan jag började.

attachicon.gif20150307_120350.jpg

 

Här har jag tagit bort bottenfärg med färgborttagningsmedel och skrapa. Ett riktigt kladdigt jobb och jag var inte särskilt imponerad av färgborttagningsmedlet.

attachicon.gif20151212_144522.jpg

 

Slipning påbörjad.

attachicon.gif20151212_144444.jpg

 

Det fanns inga stora skador och inte en enda gammal lagning men det var gott om småskador särskilt på listerna. På denna båten är listerna integrerade i skrovet och inte påsatta efteråt. Det såg ut som om man dragit upp båten på en stenig strand. Så här såg det ut när jag behövde få upp temperaturen några grader för att kunna spackla alla småskador med epoxispackel.

attachicon.gif20160403_135155.jpg

En byggfläkt i tältet ett par dygn efter spackling räckte bra.

 

Här är all slipning och spackling klar.

attachicon.gif20160410_115517.jpg

 

Här har jag fått på de första två lagren epoxigrund.

attachicon.gif20160412_111440.jpg

 

Fortsättning följer.

Snyggt jobbat oj vilket slit nerlagt, såg du några porer i gelcoaten , tendens till plastpest? Härlig båt du har riktigt fina minns när de var nya, gulfärgen kulören är snygg och behaglig den med. Hade en bekant som fick en vator 17 av sin far med utombordare, på aktern satt en 100 hk mercury, 6 cylindrig, vi tonåringar va nog bra avis då han kom åkande med denna tingest. Gul i färgen med svart inredning och en jättemotor på aktern. Minns hur denna motor sjöng på sommarkvällarna då sjön låg spegelblank i skymningen . Minns även att tanken bara var en trycktank på 25 liter, så sången avbröts emellanåt av ett host, sedan skvalpande med jeepdunkar. Jaja var en härlig tid. Fin båt kul du uppdaterar den så fint, vi lär vara rädda om kulturarvet från 70 talet, så snygga båtar byggs ej mer. // Peter

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inga sådana tendenser alls. Gelcoaten var jättefin förutom de små skadorna som uppstått genom yttre åverkan.

Hätligt, vårda den ömt. Vad sitter det för motor i ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inga sådana tendenser alls. Gelcoaten var jättefin förutom de små skadorna som uppstått genom yttre åverkan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en renoverad originalmotor, Mercruiser 140. Sötvattenkyld.

post-104983-0-45417400-1492175058_thumb.jpg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en renoverad originalmotor, Mercruiser 140. Sötvattenkyld.

attachicon.gif20140502_172803.jpg

Va fräscht det ser ut i motorbrunnen, har du haft den länge? Har du ställt iordning den eller är den skött från början?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välskött tidigare och uppfräschad lite till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser bra ut. Ligger båten i Mälaren eller Östersjön?

 

Så här såg det ut efter upptagning idag. Botten är högtrycksspolad utom på ytan där lyftbandet skyddade. Körytan var sopren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Östersjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2017-04-14 vid 09:28 skrev Eld-:

Jag har lagt på ett lager nu eftersom jag hade en burk över men jag räknar bara med att bättra skador nästa år.

 

Hej!

 

Nu har det gått ytterligare tre år. Hur har det gått? Använder du fortfarande SilicOne? 

Räckte det med att bättre eller har du fått måla om hela någon gång?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bättrar skador vartannat år och lägger på ett nytt skikt vartannat. Det fungerar bra. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...