Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Mackey

Din mest nödvändiga och/eller oersättliga båtgrej - berätta!

Rekommendera Poster

Jag tänkte att vi kunde tipsa varandra om lite bra grejor att ha ombord också, inte bara såga dåliga grejor som i denna tråd, http://www.maringuiden.se/forum/topic/80621-din-mest-onödiga-ocheller-värdelösa-båtgrej-berätta/
 
---------------------------
Mitt första tips är ett par olika myggnät som är både bra och billiga som jag skrev om i en annan tråd.
 
Jag tycker att en stor fördel är att näten nedan inte tar någon plats och att man lätt sätter upp dem inifrån.
Nackdelen är att det är lite pyssligt att sätta i nätet i ruffluckan utifrån eftersom kardborrebandet är monterat på insidan, men det går.

9205271822366.jpg
 
Köp ett paket sådant här http://www.clasohlson.com/se/Insektsnät-till-fönster/34-1114.

Det är också en fördel att nätet är svart. Om man av någon anledning siter i ruffen syns nätet i ruffluckan väldigt lite.


Vi har även en sådan här för att slippa mygg i sittbrunnen.

9030226935838.jpg
http://www.clasohlson.com/se/Insektsnät-sänghimmel/34-1113?userSelection=B2C&rememberCookie=false

Väldigt skönt varma, men myggiga, sommarnätter.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Jag har en pyts som har en klaffventil av gummi i botten, den fyller otroligt fort och är toppen när man vill skölja däck och ankare.

Tyvär vet jag inte var den är köpt, den följde med båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt vanlig båtshake är nog den pryl som gett mest nytta per krona för mig. Varje tilläggning hade blivit kaos utan den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en pyts som har en klaffventil av gummi i botten, den fyller otroligt fort och är toppen när man vill skölja däck och ankare.

Tyvär vet jag inte var den är köpt, den följde med båten.

 

Jag har också en pyts, som följde med nån av båtarna jag köpte. Den är helt i kraftig grå plast, och ser ut som den på bilden nedan.

 

post-106994-0-12582700-1460606176.jpg

 

Pytsen finns på Viking Yachts sida  http://www.vikingyachting.se/Webshop/Färg--amp-båtvård/Övrigt/Hink-spann-pyts-kraftig-modell--7-liter.aspx

 

 Kraftigt rostfritt handtag med fästögla för lina. Pytsen har perfekt balans och den fyller sig varje gång nästan oavsett hur man släpper ner den i vattnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan tvekan är det viktigaste båttillbehöret ett väloljat och ordentligt rustat kontokort.post-96037-0-62547600-1460609400_thumb.jpeg

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Heter du Lee på riktigt, Arne? Coolt. ;-)

 

Jag har förtöjningslinor med brandkårshakar. Sjukt smidigt när man seglar mycket ensam och skall kasta loss.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Heter du Lee på riktigt, Arne? Coolt. ;-)

 

Jag har förtöjningslinor med brandkårshakar. Sjukt smidigt när man seglar mycket ensam och skall kasta loss.

Fast jag kallas för Harvey.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Å Peter...vet du vad?...Jag har lite längre linor å drar dem ombord så  behöver jag inte kasta loss utan drar hem linorna bara. Ännu enklare.

 

Det var inte jag som kom på´t massor med folk förtöjer "ombord" om man kan.

Å jag spar pengarna för brandkårshaken.

 

Annars det billigaste men oumbärligaste, nåja nästan, är en liten järnbit filad å formad så den passar till locket på dieseltankens påfyllning.

 

Den mest använda å snudd på oumbärligast är dock snuskhinken. Den används till Nr 1, å repetitiva halvdigesterade matresters återlämnade.

:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om vi sert bort ifrån sånt måste finnas, båtshake, linor etc... så är det nog autopiloten jag inte vill vara utan....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För många år sedan hände det att jag fick ryggskott ombord, var ibland tvungen att använda handskar, och höll på att ramla i, var gång ankalinan skulle tas in.

Smal badbrygga, manettrådar, och tunga ankare som fastnar där dom skall fastna och på andra ställen... i propelleraxeln exempelvis...

Så GPS, bogpropellrar, VHF-radio, sköna solstolar och bra kylskåp i all ära, men jag tror nog att ett kraftfullt ankarspel är det jag mest uppstattar i form av den där extrautrustningen.

 

Sedan kan jag ju tycka att den nya generationens lättburna smidiga uppblåsbara flytvästar är oumbärliga också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Reservdunken med bränsle (samt olja om man har en tvåtaktare). Mitt i ingenstans kan du inte starta motorn vid soppatorsk inte ens med det mest förgyllda kreditkortet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Reservdunken med bränsle (samt olja om man har en tvåtaktare). Mitt i ingenstans kan du inte starta motorn vid soppatorsk inte ens med det mest förgyllda kreditkortet

Så sant, men det gäller ju att ens ha råd att ta sig dit där soppan tar slut. Och helst ha kunnat fylla upp den där reservdunken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mest å mest nödvändiga kan jag inte påstå men... Helt oväntat blev faktiskt denna pryl från biltema, som jag köpte förra året, en positiv överraskning.

Liten laddningsbara drunknar pump med slang och duschhandtag.

Om jag vill duscha varmt behöver jag inte värma varmvattenberedaren, som går på antingen landsting eller motor.. Och båda dessa används såpass sparsamt att jag har varmvatten kanske 3-5 dagar/sommar.

Kokar vatten, blandar till lagom duschvatten i handfatet och duschar därifrån med mojängen... alt en hink med lagom vatten på badbryggan eller på land.

Har visserligen fått limma lite så den inte ska ramla isär. Skulle önska strömbrytare i duschhandtag istället för själva pumpen (men den går ju att lyfta ur)

Riktigt användbar.... trots att jag inte har problem att bada i havet redan nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vi kör med en sådan här

26-216_xl_1.jpg

Lånat från http://www.biltema.se/sv/Fritid/Husvagn-och-husbil/Vatten-och-avlopp/Fritidsdusch-20-l-2000018642/

 

Riktigt skönt att kunna duscha varm utan ansträngning, bara att lägga påsen på däck en solig dag.

 

Jag kan väl inte påstå att det är den mest nödvändiga eller oersättliga grej vi har ombord, men en bra grej är det.

 

Vi har förlängt slangen så att det blir lite mera tryck i duschen när vi hissa upp påsen längs akterstaget.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx
Postad (redigerade)

Det här är en grejj jag gillar då vi kör med porslin ombord, det funkar kanske också med plast http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80240416/

Med glidskyddsmatta under så håller det ordning i skåpen, de finns i flera storlekar.

post-93673-0-68067100-1460842465.jpeg

Redigerad av Beeblebronx

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx
Postad (redigerade)

När jag ändå är igång så tycker jag att solcellsfläktförsedda ventilatorn är ett stort lyft mot Electrolux ventilatorn. Det är helt luktfritt i båten efter installationen av dessa fläktförsedda tingestar.

 

Hålet behöver oftast tas upp.

 

En hålsåg gör jobbet.

 

Dock har man inget material för centreringsborren av naturliga skäl.

 

Jag löste det genom att köra ett hål genom en Masonitskiva, sedan satte jag Masonitskivan över befintligt hål och ställde mig på skivan, den gav då utvändig styrning av hålsågen.

Redigerad av Beeblebronx

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Appropå ventilation / lukt köpte vi en "luftrenare" på Kjell & Co, http://www.kjell.com/se/sortiment/hus-halsa-fritid/kropp-halsa/luftrenare/rubicson-jonisator-p40441

 

Vi har ett kopplongsur vi hittade på ebay så att man kan ställa in hur länge och när luftrenaren ska gå.

 

Funkar bra, men bäst är att eliminera luktkällan.

 

Macke

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Reservdunken med bränsle (samt olja om man har en tvåtaktare). Mitt i ingenstans kan du inte starta motorn vid soppatorsk inte ens med det mest förgyllda kreditkortet

 

Fast vinden - den är fri.

 

Jag har seglat hem och även seglat mig ur besvärliga ställen fler gånger för att motorn krånglat, än jag gått hem för motor för att jag brutit masten.

 

Brutit mast har jag gjort två gånger. Den första gången fick jag paddla hem - ca en distansminut.

 

Andra gången hade jag så där en 50 distansminuter hem. Men då fungerade faktisk MD6;an.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att ensam köra in mellan två sträckta bojlinor under kraftig sidvind, kroka fast vid en boj, hålla båten på plats i sidled och köra fram till en brygga för att parkera är verkligen svårt och stressande. Detta särskilt när jag övergick från segelbåt till motorbåt med ganska plan botten och drev i stf roder. Särskilt svårt i Gräddö gästhamn där bojarna ligger onödigt långt från bryggan och vinden kan vara ganska besvärlig.

 

Det värsta momentet är när man ska släppa ratten, springa akterut och kroka den förb. bojen. Var nästan färdig för ett besök på mentalsjukhus när jag hittade en bojfångare, dvs ett 75-100 cm långt rf rör med en ögla för bojlinan i ena änden och en ögla för bojtenen i den  andra. Den sistnämnda kan öppnas med en fjäderbelastad "avtryckare".

 

Detta verktyg finns -och skall- alltid finnas med ombord. Helt ovärderligt.

 

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I semesterbåten var en riktigt bra kompressorkylbox något av en revolutionerande upplevelse (detta var innan vi skaffade en båt med kylskåp).

 

I arbetsbåten är nog bogpropellern det jag gillar mest. Precisionen ökas mångfaldigt när det ska taxiköras, bogseras eller bara helt enkelt manövreras där det är trångt (eller när det blåser från fel håll).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi kallar den "finska pinnen" eftersom min far köpte en sådan i Hangö 1997. Sedan dess har den varit en kär familjemedlem.

post-106994-0-62843100-1445238517.jpg

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

En grejj till som jag gillar.

Motorfästet på badbryggan.....

Förra året packade finvattencirkulationspumpen i shiftet Åland Åboskärgård.

Det blåste 18m/s, i sig var det inga problem. Men driva tvärs sjön bland överskölja skär var sådär.

Jollemotorn satt på badbrggan, men tanken fick jag gå ner för att ansluta.

Jag säkrade mig med västens säkerhetslina då jag var ensam ombord. När jag hade startat motorn såg jag att det bröt över ett skär i lä.

Jag skyndade mig mot doghouse för att lägga roder i lovart, men säkerhetslinan gjorde att jag inte nådde ratten. Men jag nådde autopilotens panel och kom undan då. Men jag hade att göra natten igenom :-)

 

Så summerat är jolln, jollemotorn, motorfästet och autopiloten det bästa jag har.

 

Autopiloten är favorittingesten då jag bara handstyr vid tilläggning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt att plocka ut nån enskild grej i ett så komplext system som en modern segelbåt, det beror också lite på vad jag ska göra. Min segling spänner över ett rätt stort register...

 

Flytvästen är inte kul om den inte är ombord i och för sig. Att inte ha ändamålsenlig skaffning förtar också nöjet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi kallar den "finska pinnen" eftersom min far köpte en sådan i Hangö 1997. Sedan dess har den varit en kär familjemedlem.

post-106994-0-62843100-1445238517.jpg

 

Mackey

What?? Vad är det för nåt? Ser klurig ut.. Nåt för förenkling av något?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en sorts bojkrok om vi snackar svenska förhållanden. I Finland har de ju mycket pålar för akterförtöjning så egentligen är det kanske en pålkrok.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har  "finska pinnen" och tycker den är mycket bekväm att använda.

Är dock osäker var man fäster linan. Fäste först i toppen men har börjat fästa den där nere.

Det är mycket kraftigare ögla där nere.

Hur gör du Mackey?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...