Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
william91

akterspegel

Rekommendera Poster

Hejsan

Skulle behöva lite råd och tips,jag håller på och renoverar en motorbåt och har fastnat lite på akterspegeln, jag monterade bort den gamla plåten som satt fast med popnit och nån slags gummitätning, men nu undrar jag vad ska man tänka på när man monterar en ny? Måste den vara popnitad? och är det bara att borra ur dem gamla nitarna och spackla igen med tex epoxy ? Har som sagt aldrig renoverat båt förut så om nån kan förklara hur man gör så är jag väldigt tacksam!

post-107840-0-54632600-1460486661_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plåten är väl bara till för att skydda skrovet mot nötning? Skaffa en plåt i syrafast stål och limma med MSP-lim, då slipper du göra hål i tätskikt. Jag kör med Tec7 men "Sika" verkar vara den mest populära produkten.

 

Om du vill vara noggrann så spaklar du först men limmet kommer att täta hålen så det är kanske litet överkurs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

DU kan åxå borra ur hålen, fylla med ex. epoxi, eller nåt annat 2-komplim, i stort sett alla förekommande fäster bra.

 

Då har du material att ex. skruva i utan att få in fukt.

Limma/ täta mellan plåt å gelcoat med PU, MSP, eller vilken typa av elastomer... klet som blir som gummi när det härdat.

 

och förmodligen räcker det med bara lim... men det finns risk för att, på sikt, kommer vatten  kunna "juckla" in sig mellan plåt och lim... om det finns släppmedelsrester, vax å annat på gelcoat ytan, av rörelser som finns. DÅ säkrar skruvarna att plåten hänger kvar och limmet gör sin uppgift även om det inte skulle sitta kvar som berget.

MEllan plåt och gelcoat... tror dom nya generationerna av PU klarar det bättre än MS-polyerer, på sikt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat att akterspegeln är torr inuti så att du inte behöver göra ett större jobb?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat att akterspegeln är torr inuti så att du inte behöver göra ett större jobb?

Hur gör man detta på bästa sätt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

DU kan åxå borra ur hålen, fylla med ex. epoxi, eller nåt annat 2-komplim, i stort sett alla förekommande fäster bra.

 

Då har du material att ex. skruva i utan att få in fukt.

Limma/ täta mellan plåt å gelcoat med PU, MSP, eller vilken typa av elastomer... klet som blir som gummi när det härdat.

 

och förmodligen räcker det med bara lim... men det finns risk för att, på sikt, kommer vatten kunna "juckla" in sig mellan plåt och lim... om det finns släppmedelsrester, vax å annat på gelcoat ytan, av rörelser som finns. DÅ säkrar skruvarna att plåten hänger kvar och limmet gör sin uppgift även om det inte skulle sitta kvar som berget.

MEllan plåt och gelcoat... tror dom nya generationerna av PU klarar det bättre än MS-polyerer, på sikt

Grymt tack för tipsen :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plåten är väl bara till för att skydda skrovet mot nötning? Skaffa en plåt i syrafast stål och limma med MSP-lim, då slipper du göra hål i tätskikt. Jag kör med Tec7 men "Sika" verkar vara den mest populära produkten.

 

Om du vill vara noggrann så spaklar du först men limmet kommer att täta hålen så det är kanske litet överkurs.

Tack för tipsen :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Halloj

Har lite mer funderingar, har börjat tänkt på vilken motor man ska ha. Har tänkt mig en 50 hästars eller tror ni det blir för stort? Vill kunna åka vattenskidor och ring bakom utan problem.

1. Vilken motorstorlek verkar rimlig?

2.bild nummer 2 har ett gammalt hål för den gamla motorn ska man sätta igen det och spackla och sen såga upp ett nytt hål för den kommande motorn?

3. Bild 3 behöver man förstärka bakdelen på nått sätt?

4. Bild 4 jag fick upp en del småsprickor när jag slipade ner, dem går bara i spacklet ej ner i glasfibern, vad ska man göra åt det?

 

Vart en del frågor men hoppas någon har lust att hjälpa :)

post-107840-0-96210600-1460653332_thumb.jpg

post-107840-0-57072400-1460653566_thumb.jpg

post-107840-0-82152300-1460653372_thumb.jpg

post-107840-0-28966600-1460653598_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...