Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
vabbit

Försegla plywood

Rekommendera Poster

Hej. Jag behöver guidning i denna svåra djungel.

 

Jag ska bygga en stomme till mina stolar i båten. Jag kommer att använda plywood precis som originalet.

 

Men min fråga är. Vad är det enklaste och billigaste sättet att försegla plywood-ytan mot fukt? Jag tänker inte lägga på nån glasfiberväv eller dy. Utseendet spelar ingen roll då allt kommer att kläs in i nålfiltsmatta efteråt. 

 

Ska jag använda epoxilaminat. Eller fungerar det att stryka på enbart polyester, utan glasfiberväv?

Eller någon 2- komponentslack?  Eller fungerar det med linolja? 

 

Ja som ni märker så har jag extremt dålig koll på vad som krävs, eller inte krävs.

Vore underbart om någon tog sig tid att hjälpa mig med detta.

 

Tack på förhand!

 

/Patrik

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kommer få massor med olika svar.

Själv förordar jag epoxi å inget annat å bara det. Plyfa är troligtvis redan limmat med epoxi vid konstruktionen. Sedan så tränger ingen olja genom yttersta fanerskiktet. Så olja är värdelös. Det man skall förhindra är fuktinträngning vid kanterna, ändträ, duktig med epoxi där.

 

Sedan kommer du få svar som att det krackelerar i UV ljus, men du skall väl klä det hela med nått?

När du skall lacka sedan så skall det inte vara fernissa, dvs oljebaserat utan polyuretan el helst tvåkomponent. Den kan gärna innehålla lite UV filter.

Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom nu, min gode vän - den ruskige mannen - som nu skriver under pseudonym, men som tidigare skrev under sitt riktiga namn, absolut tror att du kommer att få en massa olika förslag, måste jag väl bara vara motvalls kärring.

 

Detta håller min gode vän "pseudonym", som även han, åtminstone vid vissa tillfällen på vissa form har skrivit under delar av sitt riktiga namn, med om.

 

Om du bygger med mariplyfa, som är limmad med riktigt vattenfast lim -fast det är väl alla plyfasorter idag, så är det frågan om du över huvud taget behöver ytbehandla plyfa låda.

 

Limmar du nålfiltsmatta med riktigt kontakt lim, så undrar jag om inte det räcker. Jag skulle i varje fall inte lagt nåt mer krut på det hela.

 

Skulle jag absolut gjort nåt, så hade jag lagt på ett lager glasfiberväv i epoxy - men det var ju det du inte ville. Det hade i så fallhållit till "död-dar"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ha...ha...fniss.......Thallatha....

Jo men yttersta skicktet på plyfan kan faktiskt suga vatten å bli "bubblig", så nog bör man försegla det med nått. Törs jag säga epoxi?

:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ha...ha...fniss.......Thallatha....

Jo men yttersta skicktet på plyfan kan faktiskt suga vatten å bli "bubblig", så nog bör man försegla det med nått. Törs jag säga epoxi?

:)

 

Vi lever i ett fritt land - du får säga vad du vill. Epoxy är väl inte fel, men jag tror det duger gott med lösningsmedelsbaserat kontaktlim som man limmar mattan med.

 

Ytskicktet på plyfa brukar va lövtunntoch det får stå oskyddat i många år, för att få dom förändringarna som du annger. Fast det brukar inte "bubbla sig" utan spricker och reser sig i sprickorna enligt vad jag har erfarit.

 

Tyvärr har jag inte nån bild på den plyfaskiva som jag sågade till och monterade i fören på min båt, som en plattform när man skall kliva ombord eller i land. Den har suttit i fören på båten, utsatt för sol och väder och vind och ett stort antal skor under 4 år. Det enda som märks på den är att den blivit gråare i ytskiktet. Hade tänkt att klä den med teak - som ett teakdäck - vi får se vilket århundrade det blir.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nackdelen med epoxi är väl priset, även om det har underordnad betydelse.

Skulle inte ett lager polyester göra samma jobb förresten?

Eller ett 2-komponents PU-klarlack? Står iofs på instruktionen att den ska läggas på epoxi men hur bra fungerar det om man struntar i epoxin?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...