Jump to content
Saturday 25 September 2021
Sign in to follow this  
Guest

När byta bälg?

Recommended Posts

Bytte bälg på ett riktigt otäckt 120 s drev häromdagen. Bälgen var 8 år gammal och så superfin ut från motorrummet. Men, vid isärmontering av klämringen så såg man det som jag försöker förklara ibland. Det är inte bälgen som läcker utan anläggningsytan mot klämringen. Aluminiumet var helt korroderat som låg emot bälgen, det var så skrovligt så att det hade korroderat ca 2 mm i höjd. I sin följd så sipprar vatten in där det har blivit korrosion då bälgen inte längre kan hålla tätt. Den hade även en 5 cm lång spricka som var ca 3 mm djup. 

 

Dagen efter böt jag en 7 år gammal bälg på ett 130 drev, där såg det fint ut och endast lite ytkorrosion. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
2020-03-15 vid 21:55 skrev Sandgrens:

Bytte bälg på ett riktigt otäckt 120 s drev häromdagen. Bälgen var 8 år gammal och så superfin ut från motorrummet. Men, vid isärmontering av klämringen så såg man det som jag försöker förklara ibland. Det är inte bälgen som läcker utan anläggningsytan mot klämringen. Aluminiumet var helt korroderat som låg emot bälgen, det var så skrovligt så att det hade korroderat ca 2 mm i höjd. I sin följd så sipprar vatten in där det har blivit korrosion då bälgen inte längre kan hålla tätt. Den hade även en 5 cm lång spricka som var ca 3 mm djup. 

 

Dagen efter böt jag en 7 år gammal bälg på ett 130 drev, där såg det fint ut och endast lite ytkorrosion. 

Tjena! Lånar en gammal tråd då ämnet är relevant.

 

Vi har köpt en motorbåt förra hösten med VP S-drev. Har i den första våren nu. Själva gummit är jättefint, men på metallringen är det en del ytkorrosion och liksom en lite "sörjig" konsistens på ett ställe där gummit möter metallen. Se bifogade bilder.

 

Tilläggas ska att vi nyligen hade läckvatten ur skvallerhålet vid impeller/sjövattenpumpen som blötlade det hela. Har bytt de packningarna nu så nu är det torrt och fint, men efter detta är alltså det rostiga området lite "mjukt" när vatten stod där. Har inte vågat trycka för hårt och "gräva".

 

Hur ser konstruktionen ut under där? Är det risk för kommande problem om det är lite korrosion som liksom kommer uppifrån? Bör jag rensa bort så mycket "sörj" som möjligt? Finns det risk att jag skadar något i så fall?

 

Redigering: Bälgen och metallen läcker ingenting i nuläget, inte minst lilla droppe.

 

20210607_201135.jpg

20210607_201435.jpg

Edited by zorigo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy