Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
--A--

Vad har hänt med mitt batteri?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej,

 

Jag har vinterförvarat min båt utomhus och batterierna var laddade i höstas. Mitt i vintern kopplades laddaren på och batterierna fick en laddning.

För två veckor sedan togs vintertäckningen av och landströmmen kopplades in. Jag glömde då bort att koppla bort strömmen när jag var klar och den stod på en vecka innan jag var tillbaka igen.

 

Min batteribank består av 4 st Varta 140ah fritidsbatterier och ett av dem har nu exploderat. Det känns inte som att det har fryst eftersom "locket" låg 50 cm från batteriet så det måste ha varit bra tryck. Åldern på batterierna är okänd då vi bara haft båten en sommar dock är båten från -06, kanske även batterierna?

 

Vad har hänt?

Är det batteriet som var kass eller är det laddaren?

 

Jag kommer nu att byta ut alla fyra batterierna. Kan laddaren vara en del av problemet och bör den bytas ut också?

 

Bild:

https://onedrive.live.com/redir?resid=627AA0C66258892F!4623&authkey=!AKAPGRutk-4vbA4&v=3&ithint=photo%2cjpg

 

Redigerad av --A--

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej,

 

Jag har vinterförvarat min båt utomhus och batterierna var laddade i höstas. Mitt i vintern kopplades laddaren på och batterierna fick en laddning.

För två veckor sedan togs vintertäckningen av och landströmmen kopplades in. Jag glömde då bort att koppla bort strömmen när jag var klar och den stod på en vecka innan jag var tillbaka igen.

 

Min batteribank består av 4 st Varta 140ah fritidsbatterier och ett av dem har nu exploderat. Det känns inte som att det har fryst eftersom "locket" låg 50 cm från batteriet så det måste ha varit bra tryck. Åldern på batterierna är okänd då vi bara haft båten en sommar dock är båten från -06, kanske även batterierna?

 

Vad har hänt?

Är det batteriet som var kass eller är det laddaren?

 

Jag kommer nu att byta ut alla fyra batterierna. Kan laddaren vara en del av problemet och bör den bytas ut också?

 

Laddaren kan definitivt vara en del av problemet. Mät laddströmmen och kontrollera att laddaren sänker strömmen när batterierna är fullladdade. Vid underhållsladdning skall strömmen vara så låg, ofta betydligt mindre än en halv ampere. Vid så låg ström bildas ingen gas eller värme i en större batteribank.

Kontrollera vad du har för laddare och hur den skall fungera vid laddning, normalt har laddare en hel del intelligens inbyggd som beskrivs av manualen. Checka så att den verkligen beter sig som den skall.

Redigerad av s59746

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppenbarligen har batteriet "gasat" något har gnistrat och antänt gasen, vad kan vi bara spekulera om.

 

För övrigt tycker jag att det är ovanligt mycket kablar påkopplade på batterierna, man har använt kabelskorna som kopplingsskena. Men det är min personliga uppfattning.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte roligt att se den bilden!

Har du fått mycket syra spritt i båten? Det är inte roligt!

 

Håller mer Pentax om att det ser rörigt ut bland alla kablar som är direktkopplade till batterierna. Jag skulle inte lita på en sån installation.

Eftersom du har något som är fel skulle jag börja med att fixa till en bättre ordning bland kablarna. Börja med att planera ett par kopplingsplintar på ett bra ställe (vattenskyddat och lite dolt samtidigt som det tillåter dig att dra kablarna därifrån). Planera också in några huvudströmbrytare och huvudsäkringar.

Identifiera sedan vart alla kablarna går och gruppera dem efter användningsområde samt märk upp dem.

Nu var det ju inte det som var din fråga men eftersom du har något (några?) problem med din installation måste du börja ordna till den.

Förmodligen behöver du sätta batterierna i någon form av låda också och är den totala batterikapaciteten större än ett visst antal Ah ska lådan ha separat ventilation ut ur båten. Jag tror du kommer över denna nivå med din batteribank men jag kommer just nu inte ihåg gränsen.

 

Vad gäller laddaren så skulle jag börja med att kolla hur den ser ut, vilket märke den är av osv och är det en nyare "smart" laddare skulle jag testa den som beskrivits i denna tråd.

Är den gammal skulle jag byta ut den. En ny bra laddare kostar förmodligen mindre är ett enda av dina batterier och är en bra investering så du inte förstör fler batterier.

 

Lycka till!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast det där med låda till batterier gör man ju som man vill med...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tråkigt! Är det inte vv beredaren så är det batterier som exploderar av kylan. Fan, det blir nog inomhusförvaring till nästa vinter/Björn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det blivit kortslutning i någon cell, något som kan hända på äldre batterier så har du plötsligt ett 10V batteri, laddaren laddar och laddar och aldrig verkar det bli fullt tycker den, men det gasar friskt i dom 5 aktiva cellerna.

 

Något sådant tror jag har hänt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bara instämma med övriga förståsigpåare, snygga till elsystemet och kontrollera laddaren.

 

Ett tillägg utöver ovan.

Det är kanske inte alls nödvändigt att byta alla batterier. Kolla upp dem var för sig genom at ladda varje batteri och sedan ladda ur dem kontrollerat så at du får reda på ungefär hur många Ah varje batteri ger idag.

 

Någon som minns var detta är beskrivet, orkar inte leta just nu...

 

Det du sparar på att ev. behålla något eller några batterier använder du till att snygga till elsystemet och ev. skaffa en ny laddare.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten är som sagt ny för oss och jag har inte velat peta och ändra i elen innan vi visste att allt fungerade som det skulle. Hela förra sommaren fungerade all el utan minsta problem men jag instämmer i att installationen har en del att önska. Det var planen för i år att snygga till det hela.

 

Laddaren är en Quick 45 amp -06 som sitter orginal i Bavaria.

 

Jag fick låna ett CTEC instrument av en vän som man kan kontrollera max amp som batterierna kan ge. Samtliga visade ok värden. Dock var mina startbatterier kass så de fick åka ut och ersattes av två som tidigare var förbrukning.

Fyra nya batterier sitter nu monterade och laddaren ser ut att ladda som den skall.

 

Om laddaren var problemet borde väl fler än ett batteri bli förstört?

 

Förklaringen med en cell som gått sönder i batteriet har jag hört från även från annat håll, kanske är det förklaringen? Om det nu går att få ett säkert svar?

 

Intressant att batteriet som nu är sprängt ger 12,9 volt. Det skall ge 800 amp i startström och enligt instrumentet ger det 675 amp startström. Skumt, trodde att det skulle vara helt dött...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sådär går det med ett batteri om en cell hamnar i inre kortslutning. Just som MartinX säger, förvandlas batteriet till ett 10 volts batteri och börjar koka. Att gaserna sedan antändes kan gissas vara ett resultat av en diskutabel anslutning i kabelhelvetet som bilden uppvisar.

Gissar att inget fel kan hittas på din laddare. En 40A:s laddare som försöker upprätthålla 13.4 V kopplad till ett 10 V:s batteri tillför batteriet rätt stora strömmar så det finns anlädning att misstänka att någon av laddarens kablar är illa kopplad nära batteriet och därmed skapat gnistan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är kortslutning i en cell så skulle väl inte batteriet lämna 12.9 volt som det gör nu efter det har exploderat ?

 

Eller har cellen blivit bra igen ?

 

Kanske är laddaren trots allt som fallerar, hade den fått stå på en vecka till så kanske dom andra batterierna

också exploderat !
 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har varit med om en del bilar där en cell i batteriet blivit kortsluten, det märks inte så mycket för om de kvarvarande cellerna är friska minskar inte startströmmen så mycket så bilen startar nästan normalt och när generatorn börjat ladda märks ingenting för spänningen blir då normal. När man mäter batterispänningen är den inte så låg då dom grymt överladdade cellerna ger rätt hög spänning omedelbart efter att motorn stannat, men om man belastar med helljuset med stillastående motor dyker spänningen rejält.

 

Frågan är hur du mätte spänningen, om batteriet har fått vila lite borde den gått ner och om du belastar batteriet bör den gå ner ännu mer. Man kan också råka ut för att höga strömuttag eldar av kortslutningen och batteriet blir plötsligt superslött då den förut kortslutna cellen plötsligt är med igen och den är naturligtvis är helt urladdad.

 

Det är väl inte så mycket nytta med att analysera ett hopplöst kass batteri, om vi tar laddaren så mät vilken spänning den ger när den laddar de övriga batterierna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är kortslutning i en cell så skulle väl inte batteriet lämna 12.9 volt som det gör nu efter det har exploderat ?

 

Eller har cellen blivit bra igen ?

 

Kanske är laddaren trots allt som fallerar, hade den fått stå på en vecka till så kanske dom andra batterierna

också exploderat !

 

Efter den smällen är inte detta batteri kopplat till systemet. Batteribanken är paralellkopplad men batteriet som exploderat har förlorat sin inre koppling och 12.9 volt är de resterande batterierna...

Cellen har inte blivit bra igen och batteriet ger inte ut nånting. De övriga batterierna är elektriskt OK men det betyder inte att de inte kan gå i kortslutning...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...