Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
RonnieHellberg

Olja i färskvattensystemet på MD11

Rekommendera Poster

Jag har en Penta MD11 med monterad Martec-kylning. Vid körning runt 2000 varv får jag in vad jag tror är olja i färskvattnet.

Det blir en svart skummande sörja.

 

Vad är det som kan orsaka att jag får in olja i färskvattnet?

 

Jag har nu demonterat topparna och packningarna såg ut att vara hela, både till topparna och till avgaslimpan. Hade förväntat mig att tydligt se en trasig packning.

 

Topparna såg fina ut och motorn är lättstartad. Dock gick den varm i slutet på förra säsongen. Har då misstänkt att det har att göra med oljan i värmeväxlaren. Men jag kan ju ha fel.

 

Har nu beställt sotningssats för återmontering men det bekymrar mig att jag inte har hittat orsaken till problemet.

 

Har ni några idéer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

O-ringarna som tätar cylinderfodren kan bli torra och hårda med åren.

Tätningarna i vattenpumpen slits också och kan läcka speciellt om lagringarna i pumpen är dåliga.

Ser oljan bra ut? Sjunker oljenivån?

Redigerad av Rascal

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rascal, jag tycker oljan ser bra ut och jag har inte behövt fylla på. Vart sitter o-ringarna till cylinderfodren? Behöver jag demontera cylindrarna också för att byta dem?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rascal, jag tycker oljan ser bra ut och jag har inte behövt fylla på. Vart sitter o-ringarna till cylinderfodren? Behöver jag demontera cylindrarna också för att byta dem?

O-ringarna sitter för att täta mellan cylindrarna och motorblocket men det sitter också o-ringar mellan cylindrarna och cylinderfodren. För att byta dom måste fodren träs ur cylindrarna. Försök hitta sprängskisser eller verkstadshandbok att titta i. Tycker dock att det borde ha visat sig i oljan, men är inte säker. Var i landet befinner du och motorn sig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Packningsytan på topparna har en tendens att bli smalare och smalare på dom där maskinerna, det är min första tanke utan att sett något.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rascal, vi befinner oss i Upplandskusten. Motorn köpte jag dock av en skojare i Göteborg för ett par år sedan som höll på med penta-motorer så den kan ju ha befunnit sig var som helst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kalle, topparna såg inte alls slitna ut men det jag noterade var att anliggningsytan var räfflad och inte slät. Ska det vara så?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får nog lägga upp en bild på dina toppar, gärna med focus på anläggningsytan vid vattenkanalerna.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Du skrev i trådhuvudet: Jag har en Penta MD11 med monterad Martec-kylning. Vid körning runt 2000 varv får jag in vad jag tror är olja i färskvattnet. Det blir en svart skummande sörja.
Vad är det som kan orsaka att jag får in olja i färskvattnet?


Vete katten, men öppnar härmed för tanken att det inte nödvändigtvis måste vara "olja" utan troligare sot?

Tänker att topplocket så att säga "lättar på hatten" momentant vid enskilda kolvslags högsta tryck, sådant att cylinderns gaser helt sakta kan ackumuleras och på så vis sakta förorenar (svärtar) den cirkulerande kylvätskan?

Erkänner direkt, har knappt alls läst och än mindre begrundat de kloka inläggen ovan. Men menar ändå att gasburet "sot" istället för olja nog kan vara en faktor att begrunda här?
Sotpartiklar svärtar en annars transparent kylvätska rent överjäkligt effektivt, inte för inte så används uttryck som "sot-svart, svart som en sotare-xxx" med mera? Som sagt bara en tanke, men kanske är det som svärtar glykolvätskan gasburet sot snarare än olja? (Och detta att det "skummar" möjligen en effekt av att pyttelitet gas blåses in i kylkretsen vid varje kolvslags högsta tryck såpass att häftigt att det faktiskt bubblar/skummar??

Vete katten vad en sådan distinktion mellan olja och sot kan ha för betydelse praktiskt här, men men? Månne omvänt - ifall du även har oljekyls-värmeväxlare - så är det faktiskt svart olja som läcker in??
:unsure: 

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Thomas, tack för inlägget. Jag är inte säker på att det är olja och det kan mycket väl vara sot. Enligt din teori handlar det alltså om otät topplockspackning. Stämmer det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte alltid man ser att packningen är trasig, det räcker med en hårfin spricka...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Först måste jag säga att skojare är inte det första man tar till om man ska sätta en etikett på David. Han är trevlig visserligen vilket brukar vara ett kännetecken på skojare men mig har han hjälpt på bästa sätt.

 

Vi får ta det för vad det är. Han säljer delar från eller hela motorer som blivit utbytta för att livslängden ofta passerats.

 

Delar från sådana kan förlänga livet några år till. En gammal motor finns ingen som kan garantera hur länge den går om den inte är renoverad och då är den i prisklass som en ny. David är inte bättre eller sämre än andra att sälja en beg motor gissar jag. En 35 år gammal motor går på övertid och får tas för vad den är, ett vågspel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo beträffande skummande oljbemäbgt glykolvatten. Topplockspackning som tätar bra utom vid högsta effekt har jag erfarenhet av från vår MD11C. Blev liggande i Simrishamn med "kokande" motor. Gick bra på låg effekt men kokade över vid högre pådrag. Övertryck från förbränningsrummen pyste ut i kylvattnet och lämnade expansionskärlet via locket som inte klarar så högt tryck. Det ser ut som en kokning vilket det också blir efter en kort stund med för lite kylvätska.

 

För att komma vidare upp till Norrland kopplade vi bort glykolvattenkylningen och körde vidare med gott resultat resten av sommaren. Väl hemma i Göteborg igen tog vi bort cylinderhuvudena och vid första kontrollen såg de helt ok ut. Först med lupp och med ledning av topparna/cylindrarnas packningsytor kunde man se en liten spricka i packningen.

 

Jag hade inte efterdragit topparna efter tidigare bytet av cylinderfoder och kolvar så felet var självförvållat. Jag hade heller inte låtit planat topparna vilket är en risk.

 

I vårt fall blev kylvätskan väldig smörjig och svart. Inte så konstigt när en del av avgaserna "renas" genom kylvätskan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för att ni delar med er av era erfarenheter!

 

Vad gäller Davids mekaniska så är jag fullt medveten om att han hjälper många. I mitt fall blev dock allt bara fel. Jag fick en hel säsong förstörd då jag köpte en motor som lovades vara nyservad och med nya lager men den var inte ens körduglig. Motor nummer två levererades först i slutet av oktober efter många konstiga samtal med Davids mekaniska så mitt förtroende är i botten. Nog om det.

 

Jag tar till mig rådet att plana topparna innan återmontering. Tack för tipset!

 

/Ronnie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägg på Hylo tyte Red 100 runt alla vattenkanaler och Hyomar M på resten.

Finns mkt info och u-tubes om det. Google.. =)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, packning på tub alltså? Ska det appliceras tillsammans med ny toppackning? Över och undersida?

Jag googlar. Tack för tipset!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stopp och belägg!

 

Inga kemiska medel kan över tiden hålla emot om inte tätningsytorna är ok.

Och är tätningsytorna ok behövs inget medel.

 

 

Angående planing av toppar, lika mycket måste averkas på den del som går ner i cylinder som på packningsytan, för att inte kompresionen ska ändras.

 

Spalten mellan topp och kolvtopp får inte skilja mer än 0,02 millimeter på de olika cylindrarna.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kemiska produkter.. det låter "skarpt", när produkterna väl härdat/ torkat, så är dom ungefär lika "kemiska produkter" som packningsmaterialet..

 

Tänk efter
Packningarna är av mer eller mindre rigida material. Dessa måste pressas såpass hårt att dom formar sig efter underlagets små, ibland lite större, ojämnheter och skapar tillräckligt tryck emot hela ytan för att hålla tätt. Det krävs ibland väldigt mycket av åtdragningsmomentet för att klara detta..

ofta blir det väldigt högt tryck eftersom den totala tätningsarean ju är rätt omfattande och att trycket fördelas jämnt över den arean.

 

Rätt typ av flytande packning fyller hela ytan över hela arean utan att det krävs något tryck, därför kan åtdragningsmomentets kraft nyttjas till att täta.

När materialen på det tätade ändrar form av temperaturväxlingar behöver inte packningsmaterialet ta upp den belastningen utan den "kemiska tätningen" gör det, packningen slipper utmattningsbelastningar.

När du väl ska demontera någon gång i framtiden fungerar rätt typ av packningsmaterial som "släppmedel" och det blir lätt att demontera, du slipper "spränga" isär, vrida sönder och skrapa bort brända packningsrester.

 

Det finns hur många axempel som helst, till och med från situationer där packningsbyte inte längre fungerat, så har det funkat ändå med "kemisk tätning" tillsammans med packning eller istället för, beroende på situation mm.

 

Sen finns såklart alltid undantag. Annars skulle "man" ju alltid...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stopp och belägg!

 

Inga kemiska medel kan över tiden hålla emot om inte tätningsytorna är ok.

Och är tätningsytorna ok behövs inget medel.

 

 

Angående planing av toppar, lika mycket måste averkas på den del som går ner i cylinder som på packningsytan, för att inte kompresionen ska ändras.

 

Spalten mellan topp och kolvtopp får inte skilja mer än 0,02 millimeter på de olika cylindrarna.

 

 

Kalle

 

Såklart "man" ska friska till packningsytorna, inte välja mellan bra material och "packningsklister" utan både sedlar och kreditkort såklart. (fast Hylomar mm. har räddat många situationer och funkat även "istället för")

Hade en kollega som har en T-ford, hans topp-packning hade gett sig. Han kletade dit hylomar istället för topp-packning. Det har funkat i många år nu. FAst den bilen är ingen "långmilare"... =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bifogar här bilder på topparna.

Jag har svårt att dra några egna slutsatser angående användningen av packning på tub.

Kanske att jag enbart använder det runt kylkanslerna eller inget alls.

 

Jag tror jag låter bli att plana topparna ändå. Känns som att risken är stor att planingen inte blir bra.

Hur vanligt är det att små toppar som dessa slår sig?

post-96261-0-95420700-1460067505_thumb.jpeg

post-96261-0-12509800-1460067522_thumb.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kalle, topparna såg inte alls slitna ut men det jag noterade var att anliggningsytan var räfflad och inte slät. Ska det vara så?

Räfflingen är rester av gamla packningen och skall skrapas bort. Ytan skall vara blank och jämn.

/Claes

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om Du planar topparna måste Du mäta in avståndet mellan kolv och topp och lägga in rätt antal shims under cylindrarna för att få rätt kompression!

/Claes

Redigerad av Rascal
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack Claes, jag borde ha förstått att ytan inte ska vara räfflad.

Redigerad av RonnieHellberg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här var det ju ordentliga packningsytor, så läckage där kan vi utesluta.

 

 

Men på första bilden, efter att jag förstorat den, tycker jag mig se ett antal fina sprickor mellan ventilen och kylkanalen, är det bara sot eller en källa till läckage?

 

 

Vad tycker ni?

 

"Plana"svarva eller fräsa, beroende på vilken maskin man nu har tillgäng till, ner packningsytan på dessa toppar gör man om inte packningsytan är tillfredställande, och är en åtgärd för att inte behöva köpa nya toppar när rosten ätit upp det mästa av packningsytan,

och har inte så mycket att göra med att topparna slagit sig, som du så riktigt skriver.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Stopp och belägg!

 

Inga kemiska medel kan över tiden hålla emot om inte tätningsytorna är ok.

Och är tätningsytorna ok behövs inget medel.

 

 

Angående planing av toppar, lika mycket måste averkas på den del som går ner i cylinder som på packningsytan, för att inte kompresionen ska ändras.

 

Spalten mellan topp och kolvtopp får inte skilja mer än 0,02 millimeter på de olika cylindrarna.

 

 

Kalle

 

Såklart "man" ska friska till packningsytorna, inte välja mellan bra material och "packningsklister" utan både sedlar och kreditkort såklart. (fast Hylomar mm. har räddat många situationer och funkat även "istället för")

Hade en kollega som har en T-ford, hans topp-packning hade gett sig. Han kletade dit hylomar istället för topp-packning. Det har funkat i många år nu. FAst den bilen är ingen "långmilare"... =)

 

När jag 1964 hade en Ford Anglia -55 (engelsk rosthög för 300:-) gick topplockspackningen. Försökte ersätta den med Permatex som var det enda medel man kände till. Vid första startförsöket sa det "FLUFF" och jag fick ta bogsering därifrån. Köpte en begagnad motor för 50:- och satte i. Finns säkert andra medel idag, och annan kunskap. Man lär sig hela tiden, mycket här på MG.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om Du planar topparna måste Du mäta in avståndet mellan kolv och topp och lägga in rätt antal shims under cylindrarna för att få rätt kompression!

/Claes

Jag förutsätter att Du håller reda på vilken topp som satt på  vilken cylinder annars stämmer inte den gamla mätningen och shimsningen och Du måste mäta om allting även om Du inte planar topparna.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...