Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
benjaminohleen

Tips till långfärdsbåt till ensamsegling

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Halloj!

Jag tänkte börja planera nu inför en ensamsegling som jag tänkt göra jorden runt. Är det någon som har ett tips på båt som skulle vara vettig att segla ensam en sådan lång distans? Jag har själv tittat lite på HR Monsun 31, Najad 360 och Maxus 26. Någon som tidigare har gjort en långfärdssegling och vet vad man ska tänka på när man väljer båt samt vad man bör tänka på när man rustar upp den? Behöver alla tips jag kan få så bomba gärna på med alla möjliga svar, alla svar hjälper! Tack på förhand!

Redigerad av benjaminohleen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oceanseglingsklubben!

Där finns all kunskap du kan behöva.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns ju en hel del bloggar också...

 

När det gäller båt så är det ju delvis en prisfråga? Att köpa en färdigutrustad båt är säkerligen det billigaste även om prislappen blir högre initialt. Att själv renovera och installera har ju fördelen att du lär dig hur allt funkar. Om din båt inte är så stor att den rymmer mycket batterier och laddmöjligheter är ett vindroder nästan nödvändigt? Sedan finns det ju båtar till salu utomlands också, om det är ett alternativ.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Själv resonerade jag så att ju mindre båt, desto mer tid och pengar över till annat.

 

Najad 360 och HR31 Monsun är båda bra båtar för ändamålet men har en ganska stor skillnad på prislappen. Min egen drömbåt för ändamålet är Najad 380 men i mitt fall fick det räcka med en Najad 343, som jag tycker är ett bättre alternativ än Monsunen.

 

HR 352 och Najad 34 är också bra alternativ. Najad 34 och HR Monsun kan man ju dessutom få tag i till bra priser. Det viktiga är att du räknar in den utrustning du behöver. Det är troligen billigare att köpa en färdigrustad båt men att rusta själv gör också att man vet vad man har allting och har bättre koll på prylarna man själv satt dit. Man får dessutom välja prylarna själv :)

Redigerad av Gaidin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle jag långsegla, skulle sätta min Storfidra i stånd - som står för fäfot i Munkedal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för alla bra svar! Gaidin misstänker att du har seglat en längre sträcka?! Har du några andra tips på vad man ska tänka på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går själv i samma tankar, med ett extra krav att den ska fungera som familjebåt nu först i 6-10 år innan jag ger mig i väg.

Jag är just nu inne på HR Monsun, HR Rasmus eller en Najad 34. tar gärna också emot synpunkter och erfarenheter. Har även börjat fundera på om HR 312 mk1 kan vara något. Budgeten på båt är under 300tkr gärna snarare 200 så man kan rusta upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för alla bra svar! Gaidin misstänker att du har seglat en längre sträcka?! Har du några andra tips på vad man ska tänka på?

 

Nja, jag är väl i samma sits som du men har kommit lite längre, d v s jag har köpt båten. Jag har inte rustat den ännu, det får ta några år till.

 

Jag har varit med på en Atlantkorsning för ett par år sedan som en "övningsutflykt" för att se om det var något för mig. Det var det, så jag köpte båten kommande vår.

 

Mina egna tankar kretsar kring KISS, Keep It Simple Stupid! Ju mindre prylar, desto mindre går det sönder. Jag vill också ha järnkoll på hela båten för att själv kunna göra så mycket jobb själv när det strular, annars hade jag aldrig haft råd med min dröm. Båten jag köpte var inte långfärdsutrustad på något sätt. En del utrustning fanns men långt ifrån allt och mycket måste bytas men om jag gör det själv så får jag ju dels välja vilka produkter jag vill ha, och dels har jag bra koll på hur de funkar och sitter monterade.

 

Jag har en tanke att prova båten om ett par-tre år till Skottland. Till dess skall det finnas en del utrustning men inte allt. Vindroder, ny VHF, AIS och lite annat skall in innan dess.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har en HR352 som vi planerar att långsegla med 2020. Planeringen är i full gång och så även inköpandet av utrustning och montering i båten.

 

Båten var ganska välutrustad när vi köpte den, men precis som Gaidin beskriver ovan så vill vi lära känna båten innan vi åker iväg. Genom att göra allt jobb själv och dokumentera alla kabeldragningar samt märka kablar, så blir det lättare att felsöka när väl problem uppstår.

 

Vi har en hemsida som vi uppdaterar med de projekt och uppdateringar som vi utför på båten, www.sailingladyann.se

 

Kanske hittar du något av intresse.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har en HR352 som vi planerar att långsegla med 2020. Planeringen är i full gång och så även inköpandet av utrustning och montering i båten.

 

Båten var ganska välutrustad när vi köpte den, men precis som Gaidin beskriver ovan så vill vi lära känna båten innan vi åker iväg. Genom att göra allt jobb själv och dokumentera alla kabeldragningar samt märka kablar, så blir det lättare att felsöka när väl problem uppstår.

 

Vi har en hemsida som vi uppdaterar med de projekt och uppdateringar som vi utför på båten, www.sailingladyann.se

 

Kanske hittar du något av intresse.

Tack så mycket! Perfekt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...