Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Geisewall

Bonocell/Divyncell som distans till stringers.

Rekommendera Poster

Hejsan!

Hoppas jag kan få lite hjälp nu då google inte verkar ha svar!

 

Jag har rivit ur hela durken och de ruttna balkarna och tvärskotten i min Sea ray 18 seville (-89). Jag ska nu plasta upp nya balkar (längstgående stringers) och skott. Jag har redan gjort stringers av furu som jag penslat med polyester som jag planerar att plasta in. Detta medför dock mycket tyngd och kommer vara hyfsat svåra att limma fast några millimeter från däcket (har förstått att träbalkar INTE får vila direkt mot skrovet, jag förstår till och med varför). Mina frågor är nu, då jag börjat fundera på Bonocell eller Divyncell istället:

 

1. OM man använder tex bonocell, kan man då limma detta direkt mot skrovet och sedan plasta. I min värld borde det vara så...men min värld är också väldigt begränsad vad gäller kunskap om detta. Det skulle hur som helst underlätta ganska mycket....

 

2. Nästa fråga är hur (och om) man skarvar bonocell, en skiva är ju 1000x600 mm, medan de längstgående balkarna i min båt är 3,75 m långa. Limma? Google verkade inte heller känna till bonocell så värst mycket.

 

3. Sista frågan, divyncell är rutskuret...borde inte det påverka negativt när man plastar? Blir väl luft i rutskarvarna?

 

Naiv som jag är lever jag i en värld där jag endast tror mig behöva ställa tre frågar.

 

MVH

Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sök på friscoboaterjay på youtube. Han är duktig på totalrenoverkngar och gjorde även en sea ray för ett par år sedan! Timtals med videos med bra info!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, har sett dessa filmer och han är nog anledningen till att jag vågade mig på detta projekt överhuvudtaget, men han använder plywood...och förklarar inte skillnaden/fördelarna/tillvägagångssättet med andra material så mycket...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skillnaden i vikt mellan trä och cellplast i en konstruktion behöver inte vara stor, om ens till träets nackdel. Träet har ju en egen styrka, det går åt mindre glasfiber och plast jämfört med motsvarande design med cellplast.

Distansmaterialet i en honeycombkonstruktion har väldigt låg egen styrka, det är skinnet (ytmaterialet) som står för merparten av styrkan. 

 

Sedan finns det ju andra fördelar med ett oorganiskt material (tänk; röta) men rätt utfört ska ju ingen fukt nå träet och då finns ju inte det problemet.

 

Välj det material du är mest bekväm med. Har du redan sågat och impregnerat furu är mitt tips att använda det.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...