Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
aphrodite25

Luftning septiktank

Rekommendera Poster

Har en septiktank med självfall och 12mm luftning,volym ca 28 l. Det påstås att luftningen inte är tillräcklig vid maskinell tömning,tanken skulle kunna säcka ihop. Detta har gjort att jag hittills dragit mig för att installera en däcksanslutning för tömning. Nu är min tanke enligt följande: Marintoaletter har ju en backventil (mot själva toaletten) samt en diafragmaventil (öppnar mot tanken) i inkommande ledning (dia 38mm). Det borde väl funka som "reservluftning" och därmed förhindra tankkollaps har jag funderat. Är detta feltänkt? Någon?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag tror inte att du garanterat har fritt flöde genom pumpen i toaletten i den omfattning som skulle krävas för att det skulle vara riskfritt med den konstruktionen. Jag skulle aldrig våga göra så...

Redigerad av Squidward

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Installerade däckstömning förra året, har halvtums avluftningsslang. Räknade med att toan skulle fungera som luftinsläpp. Testade med att fylla tanken och låta pumpanläggningen tömma den, inga problem.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tanken ifråga är i rostfritt (förresten på 38l) och därmed rimligen ganska "tålig" mot ett måttligt undertryck. Tror jag. (Kommer nog ändå aldrig användas av praktiska skäl, mera för att kunna pekas på ifall att). Pinka i sjön är ju fortfarande tillåtet och för tvåan finns det gott om toaletter i land,så det löser sig.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tvåan går inte genom pumpen endast genom rören. Så det räcker nog som luftning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi testade vår tank första gången lite försiktigt. Den sug vi har har en ventil som kan öppnas successivt och jag hade en hand på tankens sida. Den rörde sig inte. Rostfri tank med plana sidor 15mm luftrör eller möjligen 12mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har kört med 3 m lång 12 mm luftning sedan 2012 utan problem.

40 l rostfri tank med plana sidor.

 

Vi gjorde som alla andra verkar ha gjort, tömde lite försiktigt i början för att se vad som hände och det var inte mycket som hände annat än att tanken tömdes.

 

Vad är det för praktiska skäl att inte använda toan ombord?

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En så liten tank kan nu parkera en bil på, det lilla undertryck en bajssug kan prestera kan inte få en tank att kollapsa. Ju mindre en tank är, desto stabilare är den (vid samma materialtjocklek och LxBxH-mått).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en vanlig Jabsco toalett med handpump utan Twist and Lock och med 19 mm luftning men det suger ändå direkt tomt i toaskålen. Det är dock bra att ha så stor slang till luftning som möjligt då det blir mindre lukt i tanken då.

 

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Installerade däckstömning förra året, har halvtums avluftningsslang. Räknade med att toan skulle fungera som luftinsläpp. Testade med att fylla tanken och låta pumpanläggningen tömma den, inga problem.

 

Så här har även jag det sitter en trädgårdslang som avluftning . den ska jag byta ut men diametern är väl ca halvtum då .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...