Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
benny_b

Val av försegel... denna eviga fråga

Rekommendera Poster

 

Taft står beskrivet i länk nr 2.

Hittar att det står "takt på ena eller bägge sidor" typ...Inget mer. Men vad är taft?
En skyddsfilm som gör seglet tåligare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ahaaa.. Där ser man.. för mej "smakade" ordet som nån slags små stumpar av något... Till?

Taft.. ☺

Hmmmm. Kollade SAOL. "Tyg"

Redigerad av Caribic410

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Så taft är en av flera parametrar som påverkar priset ...

 

En annan sak är lattor. Flera segelmakare verkar mer eller mindre kommit överens om att inte erbjuda genomgående lattor i hela seglet. Antagligen för att det fördyrar och gör ett segel "dyrare" än konkurrentens om man inte jämför samma detaljnivå. Ett eller två genomgående lattor brukar offereras och sedan säger segelmakaren kanske "Det behövs inte längre ner för där kan du trimma lättare"

Typ.

 

Eller han på mässan som sa till mig att "med de nya materialen har vi börjat skippa lattorna för de kan bli en veckanvisning i seglet efter en 6-7 år och dessutom behövs ju inte lattor för att seglet ska stå bra"

 

Jag brukar också fråga om förstärkningar kring rev. Numera har många bara ett rev. Och lite skralt med sydda förstärkningar, mer limmade... Fast jag läst att belastningen kan vara 50% högre i revet?

 

Ja, så kan man hålla på. Vem utom proffs vet hur du ska speca detaljer i ett segel? Två lager taft? Behöver jag det?

"Nej normalt räcker det med ett lager"

Ehhh... jaha... då beställer jag härmed ett lager, det räcker för mig.

Redigerad av Funkis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan intyga detta med trimbarheten och lattorna. Min båt hade fem lattor i sitt storsegel, alla genomgående. Det var som att försöka trimma en plywoodskiva ungefär. Jättebra i kulingvindar, men i övrigt odugligt. Lämnade in seglet och fick kortare lattor isydda i nederkant, och vips funkar det i lättvind också.

Seglet är ett gammalt hederligt dacron-segel som på sikt kommer bytas mot något mer exotiskt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

benny_b:s specifikation är rätt tydlig; familjesegling med barn och ingen kappsegling (på hög nivå).

 

Som jag läser hans specifikation så är det frågan om att segla under lugna förhållanden med liten besättning (i princip ensam) och med krav på att snabbt och enkelt kunna stuva undan seglen för kunna hantera barn och bad. Om det blåser på så stannar man i hamn, lättar på skoten eller revar. Om det blåser mer så blir det motor.

 

Vinsten med att ha formstarka segel (dår formstyrkan inte utnyttjas så ofta) ska ställas mot segel som är enklare att sköta och oömma. Vidare är det en  prisfråga.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Olika typer av mateterial i seglen är väl samma typ av fråga som vilken bil man kör. Man kan ha en sportig bil typ Porche/Ferrari utan att använda det som bilen kan. Den känns roligt att ha, samma sak med dina segel det känns bra att ha sådana segel. Ja men köp sådana då. Är du duktig att segla, seglar du förbi en likadan båt som din egen, även om den andra båten har segel i exlusiva material och du själv bara har bra segel i dacron.

Farten sitter oftast bakom pinnen.

Redigerad av jask
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

TS verkar inte längre vara med oss, men ett mål med segelvalet var ju att det inte skulle kosta så mycket.

 

Några tips för att få billiga sege, eller mindre dyra.

  • Beställ i god tid. Priset är troligen 20 % lägre för ett segel med valfritt leveransdatum före 1 maj 2017 jämfört med ett segel till säsongen 2016 (om det ens är möjligt).
  • Jämför flera segelmakare, skiljer nog 10 % mellan likvärdiga segelmakare.
  • Överväg lågpris alternativ. Boding är 30 % billigare än många andra "svenska" segelmakare. (Jag gillar ju inte att stötta diktaturen Kina, men det är ju upp till var och en att bestämma.)
  • Använda polska eller ungerska segelmakare, ex.vis n-sails eller Tuss Sails. De syr bra segel, men har kanske inte specialkunskap om äldre svenska båtar.
  • Behåll något av de gamla seglen. Låt en segelmakare titta på seglen och bedöma dem.

Kollade lite priser på kul och nu verkar det ju gå att få en stor och en rullgenua i Dacron till en MH 30 fotare för mellan 23 och 27 tusen kronor om man är beredd att vänta till 2017. Man kan också få betala 45 tusen om man vill ha dacronseglen fort. 20 tusen kronor är rätt mycket pengar!

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

TS verkar inte längre vara med oss, men ett mål med segelvalet var ju att det inte skulle kosta så mycket.

 

Några tips för att få billiga sege, eller mindre dyra.

  • Beställ i god tid. Priset är troligen 20 % lägre för ett segel med valfritt leveransdatum före 1 maj 2017 jämfört med ett segel till säsongen 2016 (om det ens är möjligt).
  • Jämför flera segelmakare, skiljer nog 10 % mellan likvärdiga segelmakare.
  • Överväg lågpris alternativ. Boding är 30 % billigare än många andra "svenska" segelmakare. (Jag gillar ju inte att stötta diktaturen Kina, men det är ju upp till var och en att bestämma.)
  • Använda polska eller ungerska segelmakare, ex.vis n-sails eller Tuss Sails. De syr bra segel, men har kanske inte specialkunskap om äldre svenska båtar.
  • Behåll något av de gamla seglen. Låt en segelmakare titta på seglen och bedöma dem.

Kollade lite priser på kul och nu verkar det ju gå att få en stor och en rullgenua i Dacron till en MH 30 fotare för mellan 23 och 27 tusen kronor om man är beredd att vänta till 2017. Man kan också få betala 45 tusen om man vill ha dacronseglen fort. 20 tusen kronor är rätt mycket pengar!

 

Mackey

 

Jodå jag är kvar... hade inte räknat med att det skulle "nördas" så mkt  :D

Men det är ju bara kul att se alla olika tycken och smak. Jag har iaf tagit in det jag fått från er alla. Och har kommit fram till beslutet att jag ska testa seglen först  B)

 

Det sitter en Dracon genua, och en laminat (tung) som är en 150% genua (nästan oanvänd, dock äldre). Testar dessa och ser. Funkar det så slår jag till med en gennaker istället! 

 

Tack för alla svar!

Redigerad av benny_b

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att du fått lite input som du kan ha nytta av.

 

När vi köpte vår båt för fem år sedan så gjorde vi precis som du tänker göra nu, vi prövade de segel som fanns till båten och kom då fram till att de var i dåligt skick. De funkade bra så länge det inte blåste allt för mycket, men så snart det blåste över 8-10 m/s så blev genuan som en ballong som lutade båten mera än den drev den framåt.

 

Några av de mindre genuarna (eller vad de heter i plural på svenska) funkade bra, men vi var för lata att hålla på att byta så vi använde en genua 2 och revade med rullen.

 

Storseglet vi hade var säkert +20 år, men det funkade bra i alla fall.

 

Hur som helst var det roligt att gå på mässan och prata med alla segelmakare och få råd och tips och det slutade med en 130 % genua i crucinglaminat och ett storsegel (eller slips som det blir på en mastheadbåt) i dacron.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte läst tråden, men om ingen redan gjort det kanske den här tråden kan ge nåt tips också.

I slutet så försöker jag utvärdera lite också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...