Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
mikael_matsson

Säljer 15000kr-båt, spekulant i Lettland!?

Rekommendera Poster

Jag har en liten J17 till salu på blocket. Idag fick jag ett mail på engelska från en spekulant som vill komma och titta på båten, från Lettland! En 65åring som ska transportera hem den.

 

Är småbåtar dyrare där? Eller varför vill man göra sig besväret att åka till ett annat land, transportera på (antar jag) lastbil och färja.... Jag menar, en båt för annonspris 15000:-.

 

Ska man ana ugglor i mossen eller gör folk sånt här?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om han dyker upp personligen och betalar kontant ser jag inga problem, klargör att detta är dina villkor och om han då börjar svamla om mystiska betaltjänster eller escrow företag du aldrig hört talas om eller checkar så är det nästan garanterat bluff.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja vi får se vad som händer. Än så länge har han bara frågat efter fler bilder och det skadar ju inte att skicka. Eller hans son som medlar rättare sagt. Väldigt vänligt skrivet med fullständiga namn på båda, telefonnummer och mailadress å så..

Fick "nigeriabrev"-svar på en bilannons för nåt år sen men den gången luktade det bluff lång väg.

Den här känns mer,,,äkta.

 

Ja vi får se. Självklart betalar jag ingenting för nåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För 6 år sedan hade jag en Havsfidra till salu. Fick en påringning från en ryss i St Petersburg som ville ha mera info, bilder mm, vilket han fick. Efter ett dygn fick jag ett mail, -"I buy boat". Han ville ha kontonummer för att kunna betala handpenning (eller hela beloppet om jag så önskade) . Jag var lite orolig och pratade med min bankkontakt som lugnade mig och förklarade att det var ofarligt att lämna ut kontonummer, -det är faktiskt i stort sett det enda sättet att få in pengar på kontot.   Han  (Igor) betalade, kom över (via tåg, buss, och färja) , installerade sig i båten och seglade den hem. Det tog honom ca 6 veckor totalt, -jag bor i norra Sverige.

Så ibland är man orolig i onödan.

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en liten J17 till salu på blocket. Idag fick jag ett mail på engelska från en spekulant som vill komma och titta på båten, från Lettland! En 65åring som ska transportera hem den.

 

Är småbåtar dyrare där? Eller varför vill man göra sig besväret att åka till ett annat land, transportera på (antar jag) lastbil och färja.... Jag menar, en båt för annonspris 15000:-.

 

Ska man ana ugglor i mossen eller gör folk sånt här?

Fritidsbåtar finns nästan inte i de baltiska staterna så marknaden för begagnade mindre båtar är begränsad. Minns att Lettland är en 18 år ung demokrati som tidigare ingick i Sovjetunionen. Alla 18 år har inte varit en ekonomisk dans på rosor.

 

Det är ändå klokt att vara lite extra vaksam.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast köper han båten, seglar han väl hem den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag sålde min X-79 förra året till en spekulant från Ungern. Självklart var jag lite misstänksam vid första kontakterna, men precis som du så skickade jag lite bilder, mest för att vara vänlig. Inte tror man väl någon vill köra en drygt 30 år gammal båt hela vägen till Ungern, bara transporten måste utgöra en stor del av totalkostnaden.

Dock flög han till Sverige för att kolla på båten och betala handpenning. Han fick sedan överföra slutlikvid till mitt bankkonto innan jag tillät varvet att lasta på båten på den lastbil han skickat upp till Sverige. Det var alltså helt på mina villkor och jag kollade givetvis att pengarna verkligen kommit in och att det var rätt belopp innan varvet fick OK från mig.

Precis som Mackey skriver så verkar begagnatmarknaden vara starkt begränsad, inte bara i Baltikum utan även i Ungern enligt min köpare.

Så nu seglar Ungerns enda X-79 runt på Balatonsjön med S-44 på seglen :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag sålde min Vega hösten 2013 fick jag en hel del skumma mail, bl.a. från Baltikum. De ville köpa båten osedd, vilket jag ansåg lite konstigt... Svarade att jag tyckte att de skulle komma och titta på båten först, men fick då svar att de inte ville komma och titta eftersom båten kanske var såld när de kom. Bidde ingen affär med dem.

 

Båten såldes istället till Polen. De mailade först, ringde sedan, kom och tittade på båten & provseglade i 3 timmar, betalade handpenning kontant (10000:-) . Två dagar efter fick jag resten (80000) insatt på mitt bankkonto. En månad senare kom de tillbaka för att segla hem båten. Allt smärtfritt även fast jag var lite orolig till att börja med. Speciellt efter mailandet med de Baltiska spekulanterna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min syster sålde en segelbåt i 30000 kr klassen till Estland för några år sedan, inget krångel alls den gången. De kom över, betalade och seglade hemn☺

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

:)

Hyr ut min Vegas till ett ryskt par i sommar.. Få se hur det går. Dom har betalat bokningsavgift till hyrläkare.

Mejlat mej å bett om betalningsinfo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väcker min gamla tråd bara för att meddela hur det hela slutade, om nån är intresserad.

 

Efter säkert 20 mail fram och tillbaka, medlade av den engelsktalande sonen, framflyttade datum två gånger pga köparens trasiga fot, så kom han till slut hit i fredags, på självaste midsomarafton.

 

Han hade med sig lite lokal finöl och ost i present och var mycket trevlig på alla sätt, trots att han pratade lettiska med inslag av rysktyska och jag svarade på svengelska :). Nu efter 2 dagar kranade vi på båten på trailern och gjorde klart pappersarbetet. Han har tältat på campingen intill båtuppläggningsplatsen.

Betalningen blev cash i euro vilket han långt innan kollat att det var ok för mig.

Inte det minsta försök till prut och inte ett klagomål på båten.

Så slutet gott, allting gott.

 

Kan nämna att två finnar och en norrman ringt på båten under tiden, alla för export. Bara två mail från sverige.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...