Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Hedin_

Val av ventilationsfläkt till ruffen?

Rekommendera Poster

Ska installera gångvärme till ruffen och tar luften utifrån genom en fläkt. 

Som jag förstår så finns det två typer att välja på Radial- och Axial-fläkt. Lite bakgrundsinfo om det http://www.energihandbok.se/flaktar/

 

 

Båda är ganska vanliga som motorrumsfläktar, så får bli någon sådan modell.

Båda har ungefär samma maxkapacitet i luftflöde. Men tror inte jag behöver full effekt så tänkte styra den med en varvtalsregulator. 

 

Radialfläkten används normalt till bilens kupévärme, så känns som en bra lösning. 

Radialfläkten antar jag klara högre tryck, men borde inte bli stora tryck i båtens ventilationskanaler.

 

Enligt vissa låter axialfläkten mer än radialfläkten för att den behöver ha ett högre varvtal för samma flöde.

Har jämfört manualerna på några fläktar och axialfläkten är betydligt strömsnålar 0.7A/m³ (radial 1.5A/m³)

 

Prioriterar främst ljudnivå (vid vanlig drift), sen strömsnålhet, pris och kapacitet är av mindre betydelse.

 

 

Vilken fläkt hade ni valt? Jag har beslutsångest...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte ett färdigt fläktpaket och slapp ifrån alla grubbelfrågor.

 

Till fläkten fanns dessutom en okomkopplare i fyra steg för fläkthastigeheten.

 

Tankemödan la jag i stället ner på en extra värmeväxlare för att minimera risken att motorn blev utan kylning, cirkulationspump, vattenslangdragning, placering av luftningsskruva, expanstioskärl, samt en snygg varmluftsslangsdragning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Radialfläktar har man väl ofta för att hålla ner ljudnivån. Axialfläktar om jag förstått det rätt ifrån sej det där "propeller"- frrrrrrandet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte ett färdigt fläktpaket och slapp ifrån alla grubbelfrågor.

 

Till fläkten fanns dessutom en okomkopplare i fyra steg för fläkthastigeheten.

 

Tankemödan la jag i stället ner på en extra värmeväxlare för att minimera risken att motorn blev utan kylning, cirkulationspump, vattenslangdragning, placering av luftningsskruva, expanstioskärl, samt en snygg varmluftsslangsdragning.

 

Då jag nästan är klar med allt grubblandet känns det onödigt att kasta huvudet i papperskorgen.

 

Vad är det för fläkt i den du har installerat? Blåser tillräckligt? Låter mycket?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jobbar i en sidobransch till ventilationsbranschen, fastighetsautomatik. Generellt om man vill ha låg ljudnivå så gäller stor kanaldiameter som ger låg flödeshastighet och lågt varvtal på en fläkt med stor diameter. Att lyckas med det konceptet i en båt resulterar naturligtvis i kompromisser. Så stora grejer som möjligt utan att ruinera estetiken alltså :-) 

Bra steglös reglering för fläktens varvtal hjälper, då behöver man inte köra för fullt i onödan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt att svara på vilken fläkt du ska välja när man inte vet nästan precis hur den ska användas.

 

Om du inte har behov av så högt tryck kan du mycket väl använda en axialfläkt, tex. en tyst datorfläkt. Om du ska ha kanaler dragna genom hela båten så ska du troligen välja en radialfläk.

 

Ventilationskanaler i en båt får anses ge höga tryckfall när vi pratar fläktar och ventilation. För att få så låga tryckfall som möjligt ska du välja så grova kanaler som möjligt med så slät yta invändigt som möjligt. Du ska också undvika böjar och framför allt skarpa böjar. Raka rör med slät insida är bättre än en slang med lite skrovlig insida som ringlar fram. Använd rör på raksträckorna och slang i böjarna som du då kan göra mjuka och fina.

 

Det är flödet och tryckökningen som huvudsakligen påverkar effekten.

Effekten = flödet * tryckökningen.

 

En feldimensionerad fläkt eller ett felaktigt val av fläkttyp påverkar också mycket. Om du tex. väljer en axialfläkt för att försöka nå förhållandevis höga tryckökningar kommer fläkten att arbeta oekonomiskt liksom om du väljer en radialfläkt när du vill transportera mycket luft ut genom ett hål i en vägg (nästan inget tryckfall, men).

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag köpte ett färdigt fläktpaket och slapp ifrån alla grubbelfrågor.

 

Till fläkten fanns dessutom en okomkopplare i fyra steg för fläkthastigeheten.

 

Tankemödan la jag i stället ner på en extra värmeväxlare för att minimera risken att motorn blev utan kylning, cirkulationspump, vattenslangdragning, placering av luftningsskruva, expanstioskärl, samt en snygg varmluftsslangsdragning.

 

Då jag nästan är klar med allt grubblandet känns det onödigt att kasta huvudet i papperskorgen.

 

Vad är det för fläkt i den du har installerat? Blåser tillräckligt? Låter mycket?

 

 

Å säg inte det  det finns många små detaljer som kan stöka till det på väg fram till en färdig anläggning, att grubbla över.

 

Huvud i papperskorgar är aldrig bra. Tror inte att de som sysslar med pappersåtervinning gillar den typen av miljöfarligt avfall. 

 

Nu var anledningen till att jag installerade mitt varmluftsaggregat - det är ju inte bara en fläkt - att jag kör mycket med motorn höst, vinter och vår. I regel sitter jag då vid inre styrplatsen. Motorn ger ju väldigt mycket värme, som måste kylas bort, och det behövs ju defroster på vindrutan.

 

Köpte ett varmluftsaggregat med 4 slanganslutningar, varav jag använder två till defrostern och de andra två att skicka varm luft till förpiken och till ett uttag alldeles vid förarplatsen. De två sistnämnda har steglösa stängbara  lock så jag kan styra det luftflödet.

 

Nu har jag själva varmluftsaggregatet i Garderoben, som finns omedelbart framför styrplatsen och vindrutan. Luften tar jag från garderoben. Långt ifrån optimalt, men det var det enklaste.

 

Att för min del ta friskluft att förvärma är i det närmaste omöjligt, men det är naturligtvis det bästa - om luftkvaliteten är viktig. Visst skulle jag kunna sätta en doradeventil och dra en grov slang med en stor U-böj som tar upp hela garderoben, men det är inget alternativ för mig.

 

När det gäller ljudnivån är jag inget bra sanningsvittne. min hörsel är starkt nedsatt och är jag själv ute tar jag gärna av mig hörapparaterna. Lägsta hastigheten - av tre - låter nog nästan ingen ting. Drar man på för fullt, kan tom jag höra det.

 

http://www.hjertmans.se/produkter/varme-kyla/varmare/varmluftsaggregat/varmluftsaggregat-7kw

 

http://www.hjertmans.se/produkter/varme-kyla/varmare/varmluftsaggregat

 

http://thallatha.blogspot.se/2014/02/gangvarme-fran-motorn.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt att svara på vilken fläkt du ska välja när man inte vet nästan precis hur den ska användas.

 

Om du inte har behov av så högt tryck kan du mycket väl använda en axialfläkt, tex. en tyst datorfläkt. Om du ska ha kanaler dragna genom hela båten så ska du troligen välja en radialfläk.

 

Ventilationskanaler i en båt får anses ge höga tryckfall när vi pratar fläktar och ventilation. För att få så låga tryckfall som möjligt ska du välja så grova kanaler som möjligt med så slät yta invändigt som möjligt. Du ska också undvika böjar och framför allt skarpa böjar. Raka rör med slät insida är bättre än en slang med lite skrovlig insida som ringlar fram. Använd rör på raksträckorna och slang i böjarna som du då kan göra mjuka och fina.

 

Det är flödet och tryckökningen som huvudsakligen påverkar effekten.

Effekten = flödet * tryckökningen.

 

En feldimensionerad fläkt eller ett felaktigt val av fläkttyp påverkar också mycket. Om du tex. väljer en axialfläkt för att försöka nå förhållandevis höga tryckökningar kommer fläkten att arbeta oekonomiskt liksom om du väljer en radialfläkt när du vill transportera mycket luft ut genom ett hål i en vägg (nästan inget tryckfall, men).

 

Mackey

 

Det blir en standard dragning i båten. Utblås i förpiken, salongen, toan och akterkabinen, så det blir ett par m slang/rör och krökar. Då blir det nog ett högtryckssystem även om man försöker använda så grova dimensioners som möjligt.

 

Känns som man ska ta en radialfläkt. Det är ju det som används i liknande system. Att strömförbrukningen är dubbelt så hög per m³ jämnas nog ut när trycket ökar i systemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra val, du ska absolut ha en radialfläkt om du ska bygga ett system med slangar i båten.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här kan man bl.a. läsa om fläkten.

The standard QL flex mount blowers are primarily intended for intermittent duty cycles...  :( :(

Sedan står det att den kanske kan användas för kontinuerlig drift, men att man då bör överväga att köpa en annan fläkt.

 

Kan ju vara värt att prova om den var förhållandevis billig.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg det också, men fick den till ett bra pris.

 

Sen är frågan vad kontinuerlig drift är?

Kommer inte köra den 24/7 men naturligtvis kommer den gå något längre än vad en normal motorrumsfläkt får göra. Känns ändå som en kvalitets produkt, så är nog lika bra som en billig som inte specar driftstiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte du 1000- eller 10000- timmarsvarianten?

tyckte det lät lite för vilken elmotor som helst. 42 alt 410 dygn som hållfasthets-tid!

Eller har jag kollat fel, läst fel, fattat fel, läst fel spec.?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Elförbrukningen är väl ändå av underordnad betydelse, gångvärme implicerar ju att motorn går och jag gissar att du har generator?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vem har pratat om elförbrukning? Har jag missat nåt inlägg?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Caribic410, du har missat något.

Både TS och jag har skrivit om detta.

 

Smart tanke där firefish. Med motorn igång behöver inte fläkten vara särskilt energisnål.

 

Hedin_, för att spinna vidare på firefish synpunkt så har det ju ingen större betydelse hur mycket fläkten låter.

Fläkten du köpt har ett väldigt högt flöde enligt specen, skulle räcka att ventilera ett mindre konferensrum för sju, åtta personer. Med varvtalsstyrning kommer flödet att kunna bli rimligt, ljudet kommer att minska och fläkten kommer hålla längre.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade igen!

Första raderna står att det finns två typer. En som förväntas hålla i 1000h en i 10000h.

Jag tycker det verkar väldigt lite. Vad har jag missat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpt 3" modellen, men osäker på om den är till för kontinuerlig användning. Hoppas den klara mer än 41dagar bara... annars känns det inte som något bra köp. 

QL känns förknippat med Penta och då även kvalité. Vad är livstiden på en normal motorrumsfläkt?

 

 

Tanken med tråden vara att få fram vilken fläkttyp som är bäst för båtventilation. 

För att första varför jag vill ha den strömsnålt och tyst, behöver man veta mer om resten av systemet. Den här tråden skapade jag kring värmepaketet http://www.maringuiden.se/forum/topic/80806-värmepaket/?p=573413

Gångvärmepaketet kommer få värme genom restvärme eller elpatron i VVB och kanske genom framtida brännare. Och samma fläkten kommer användas i samtliga lägen.

 

(vad gäller värmepaketet så ligger den hemma och är en rejäl pjäs... tittade på olika alternativ på Älvsjömässan och de stora modellerna för x-tusenlappar ligger i lä. Så magkänslan är att det här kommer bli bra) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här kan man bl.a. läsa om fläkten.

The standard QL flex mount blowers are primarily intended for intermittent duty cycles...  :( :(

Sedan står det att den kanske kan användas för kontinuerlig drift, men att man då bör överväga att köpa en annan fläkt.

 

Kan ju vara värt att prova om den var förhållandevis billig.

 

Mackey

 

Jag har haft en sådan fläkt, den funkar inte någon längre tid om man ska köra den kontinuerligt.

 

 

Kalle :(

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...