Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Grodhavsseglarn

Hur får jag loss ankarspelt som sitter fast?

Rekommendera Poster

Jag har ett defekt ankarspel i fören. Jag försöker få bort det som sitter under däck.


 


 Det är 4 pinnbultar som håller en fläns mot taket. Dessa 4 muttrar gick bra att att lossa. Om jag förstått det hela rätt så ska då växelhuset glida av den vertikala axeln och falla rakt ned. Det sitter dock som berget. Om man knackar med en hammare så går det att vrida växehuset någon millimeter, men axeln följer med. Växelhuset har massor med vitt pulver  vilket jag förmodar är någon sort korrosion. Det sitter någon ring runt axeln som är brun av gravrost.


 


 Hur ska jag bära mig åt för att få bort växelhuset?


post-100292-0-94417300-1459717018_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag har ett defekt ankarspel i fören. Jag försöker få bort det som sitter under däck.

 

 Det är 4 pinnbultar som håller en fläns mot taket. Dessa 4 muttrar gick bra att att lossa. Om jag förstått det hela rätt så ska då växelhuset glida av den vertikala axeln och falla rakt ned. Det sitter dock som berget. Om man knackar med en hammare så går det att vrida växehuset någon millimeter, men axeln följer med. Växelhuset har massor med vitt pulver  vilket jag förmodar är någon sort korrosion. Det sitter någon ring runt axeln som är brun av gravrost.

 

 Hur ska jag bära mig åt för att få bort växelhuset?

 

Du tror inte det kan vara limmat med sikaflex mot bultförbandet. Ofta limmas och skruvas saker fast. Sikan är ju som silicon. Kan du komma åt att ruska bryta bända lite i spelet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp en kartong 556...

 

Nej det behövs nog inte, men spraya rikligt med någon rostlösare dels nere där man ser axeln och dels, om du kan, försök å in rostlösare mella flänsen och däckets undersida så att det når axeln.

 

Upprepa ett par ggr och låt pelet vara en tid. Om en vecka eller två får du nog loss det.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

Jag har ett defekt ankarspel i fören. Jag försöker få bort det som sitter under däck.

 

 Det är 4 pinnbultar som håller en fläns mot taket. Dessa 4 muttrar gick bra att att lossa. Om jag förstått det hela rätt så ska då växelhuset glida av den vertikala axeln och falla rakt ned. Det sitter dock som berget. Om man knackar med en hammare så går det att vrida växehuset någon millimeter, men axeln följer med. Växelhuset har massor med vitt pulver  vilket jag förmodar är någon sort korrosion. Det sitter någon ring runt axeln som är brun av gravrost.

 

 Hur ska jag bära mig åt för att få bort växelhuset?

 

Jag tror det är en snäckväxel. Då sitter det ett kugghjul fastsatt på den vertikala axeln, med nån kil eller låsskruv.

Du kanske får loss grejerna om du lossar det undre locket (rostiga bultskallar där den vertikala axeln kommer ut) samt det övre locket (bultskalle som skymtar nedanför pinnbultarna i däcket) så kommer eventuellt underdelen på växeln loss.

PlanB: försök få loss den horisontella axeln, troligen finns det nån låsanordning i det stora hålet till vänster, möjligen också nån spärr på vänstersidan som inte syns. Om du får loss den horisontella axeln bör den kunna skruvas ut, sitter en gänga på den som jobbar på ovannämnda kugghjulet.  

Det kan dock bli väldigt grisigt; måste nog till en massa 5-56 e.d för att få grejerna att börja röra sig. Dessutom kan det vara olja inne i växeln som rinner ut när du får isär bitarna. En del våld kommer nog att behövas också...

Lycka till/ Göran

Redigerad av Ojja49

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag har ett defekt ankarspel i fören. Jag försöker få bort det som sitter under däck.

 

 Det är 4 pinnbultar som håller en fläns mot taket. Dessa 4 muttrar gick bra att att lossa. Om jag förstått det hela rätt så ska då växelhuset glida av den vertikala axeln och falla rakt ned. Det sitter dock som berget. Om man knackar med en hammare så går det att vrida växehuset någon millimeter, men axeln följer med. Växelhuset har massor med vitt pulver  vilket jag förmodar är någon sort korrosion. Det sitter någon ring runt axeln som är brun av gravrost.

 

 Hur ska jag bära mig åt för att få bort växelhuset?

 

 

Maila till marketing@varvel.com , italienskt företag som bl.a. tillverkar olika typer av växellådor för winchar http://www.varvel.com/en/

och fråga om de har en sprängskiss på din gamla "windlass" så du vet hur du ska angripa delarna.

 

Sen lär det nog behövas en del 5.56 och tålamod....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad tror ni om att värma upp växelhuset. Jag överväger två varmluftspistoler. Skulle det hjälpa?

Eller kan man rigga upp en avdragare som på trycker på axel och kränger av växelhuset? Jag vet dock inte hur man skulle fästa i växelhuset eller hur ett sådan verktyg skulle se ut eller var man får tag på ett sådant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag plockat bort alla möjliga delar, men har ännu inte fått bort ankarspelet. Det har gått åt en del av Bitemas rostlösande spray och en del viftande med varmluftspislot.

 

Jag har slipat ur ett jack och försökt spräcka en rostig ring som sitter under lagret inne inuti växellådan utan framgång. Vad ska man hitta på nu?

post-100292-0-91521300-1462736849_thumb.jpg

post-100292-0-90498300-1462737167_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle först sprutat på rikligt med WD40 runt vertikala axeln ovan däck och låtit det verka nån dag (och bearbetat lite då och då både uppifrån och underifrån).

Sen skulle jag skruvat på muttern som skall sitta på den gängade delen (eller ersättningsmutter) så att den ligger aningen över toppen på axeln som skydd.

Därefter tagit en vanlig stenslägga och dunkat (rimligt kraftigt) vertikalt ovanifrån, alltså med vertikalt skaft för att undvika att slå snett.

Om man då innan värmer omgivningen, aluminium + lager, och just innan man dunkar sprayar kylspray på axeln, så tycker jag att axeln borde släppa taget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

På den nedersta bilden ser det ut som om det satt fyra skruvar i den näst yttersta "ringen" som är skruvade underifrån...?

Måhända tolkar jag bilden fel, för det kan ju inte vara så enkelt att dessa skruvar har en skall under däck, och håller fast växelhuset?

-Nä så enkelt kan det väl inte vara...?

Eller är det dessa du lossat redan på den första bilden i denna tråd?

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har hittat en sprängskiss.

 

Jag har bultat på axeln både uppifrån och nerifrån.

 

Det som syns i yttre ringen uppifrån är änden av pinnbultarna (7). Dessa håller växelhuset mot innertaket, men muttrarna på insidan har jag fått loss. Jag hade tänkt mig att växelhuset då skulle glida av axeln nedåt, men växelhuset sitter fast på axeln,

 

Jag har sprutat massor med rostlösande olja på alla upptänkliga ställen och det har fått verka i fler veckor. Jag har värmt både det ena och det andra och sprutat Biltemas rostspray med frysverkan på andra.

 

Jag har fått loss allt uppifrån ner till lagret (25) som syns med röd kant i fotot. Jag hade hoppats på att kunna slå ner axeln efter detta men se det gick inte. Det ser ut att sitta en låsring (24) under lagret. Jag undrar om det kan vara den som hindrar att jag får ner axeln, eller snarare så är lagret fastkrympt på axeln. Jag funderar på att borra ur pinnbultarna uppifrån, men om låsringen/fastkrympt lager hindrar att axeln gå nedåt så lär det inte hjälpa att lossa däcksplattan från pinnbultarna.

 

Kan det vara så att det som hindrar växelhuset från att glida av axeln är den rostiga ringen längst ner på axeln. Den är inte med i sprängskissen (förmodligen för att den är en del av växelhuset -vilket det inte är meningen att man man ska fippla med). Det går inte att få den rostiga ringen att spricka genom att slå med huggmejsel, förmodligen för att huset rör sig i sidled.

 

Kan det hjälpa att köpa Biltemas avdragare 191127 och dra nedändan av axeln mot det stora lagret i växelhuset?

 

 

post-100292-0-65489400-1462827659_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag försöker mig på en beskrivning på hur jag ser det nu.

 

26 och 27 är låsringar som håller lagret på plats. I övrigt finns det inget som håller fast axeln.

Axeln sitter inte fast i växelhuset eller växellådan (även om du just nu tycker det).

När pinnbultarna (7) är lossade borde växelhuser och motorn gå att släppa ned.

Det borde alltså gå att dra loss växelhuset nedåt.

Det borde också gå att lyfta bort delarna ovan däck utan våld, men inte nu när allt är hoprostat.

 

Den rostiga ringen som ett lager sitter på tror jag är en ihålig axel i vilken axeln (22) är nedställd i.

Kilen (21) överför kraften från den ihåliga axeln till axeln (22).

 

Det borde kunna gå att dra växelhuset nedåt från axeln, men frågan är om du kan använda den föreslagna avdragaren. Du vill inte bara ha bort lagret eftersom det sitter på den ihåliga axeln.

 

Bäst tror jag är att göra en avdragare som går att skruva fast i växelhusets åtta gängade hål. Avdragaren ska ha en centrumskruv som sedan kan dras mot axeln. När du inte orkar dra mera kan du hålla tummarna och klappa till med slägga på centrumskruven.

 

Så tror jag.

Lycka till!

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för goda råd!

Jag ordnade en avdragare genom att skaffa 8 långa skruvar med mutter och återmontera växellådslocket. I hålet där axeln ska gå genom växellådslocket lade jag en tjock järnbricka. Med åtta muttrar att dra korsvis fick jag stor kraft utan det blev jobbigt att vrida runt muttrarna. Efter att ha sett brickan bågna så small det !. Godset i växellådslocket sprack. Innan dess hade jag provat att smäcka till med en hammare i centrum. 
Axeln sitter dock där den sitter.

 

Vad gör jag nu?
Är det dax för att massakera med vinkelslip eller offra något lämpligt till Neptun för att få turen att vända?

 

post-100292-0-65230500-1464205543_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

:(  :(  :(  :(  :(  :(

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Delen ovan däck, nr 4, borde vara loss från axeln nu.

Är den inte det så sitter det kvar någon form av låsning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skaffa fram en riktigt tjock plåt och borra hål i samma mönster som locket. Nästa gång du drar så värmer du samtidigt med gasolbrännare. (Elda inte upp båten.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...