Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Andreasp

Inkoppling Varvräknare

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag har en VP 4,3 GL där varvräknaren har gett upp och när jag började titta på en ny så finns det 2 olika sätt att koppla in dessa, antingen på minus på spolen eller på W på generatorn.

 

Hur vet man vilket man har så jag köper rätt varvräknare?

 

Går det att se eller måste jag spåra kabeln?

 

MVH

Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spelar ingen roll vilken du köper, enklast att kolla vilken koppling du har är väl att kolla på bakgaveln generator, om du har klämma W, och om det sitter någon kabel där.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

På dom uppgifter du anger så skall det enligt elschemat vara kopplat till tändspolen. Det är om det är Volvo Penta original varvräknare. På en del båtar monteras det ändra märken av varvräknare inte Volvo Pentas. Kabeln bakom varvräknaren märkt PUL på varvräknaren kommer från tändspolen skall vara grå om den inte är det kan det vara båttillverkarens egna instrument.

 

Mvh

Kurt Vilen

Stockholms Marine El

båtelektriker.se

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En nackdel med att använda W uttaget på generatorn är att man sedan måste kalibrera varvräknaren eftersom utväxlingen mellan vevaxel och generator inte är standardiserad vet man inte var man hamnar, tändspolen däremot ger 3 pulser per varv på en fyrtakts 6cylindrig motor så man vet vad man skall ställa varvräknaren på i förväg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta men det kanske blir en bezzervisserkommentar.

Men ger inte fördelaren på en sexcylindig motor sex pulser per varv? Det är väl så att fördelaren roterar med halva vevaxelns varvtal...?

Du har ju sex (egenligen sju) anslutningar på fördelarlocket...

 

Hursomhelst så kan det också hända att varvräknare avsedda att ansluta till brytarspetsarna/ den elektroniska tändningens puls har en symbol som ser ut som ett upponedvänt "T" vid anslutningen som skall ta emot pulsen. Sedan + och - liksom anslutningar till instrumentbelysningen.

Sedan brukar det finnas en liten skjutomkopplare så att man kan koppla om den för att funka med fyra, sex eller åttacylindriga motorer.

 

Jag tycker att VDO tillverkar bra och trevliga instrument! Men jag har en misstanke om att de marina varianterna mest har generatoranslutningen, W.

Sedan kan det finnas varianter för bensin och dieselmotorer, det är mätområdet som skiljer dem åt, dieslar är ju sällan högvarviga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur är det med Yanmars motorer? De saknar W på generatorn och har i stället en givare på svänghjulet - går det att ansluta en "vanlig" varvräknare till den typen av givare?

 

Är sugen på att eftermontera en varvräknare men osugen på att betala för en Yanmar original. Att "skapa" ett W-uttag på generatorn är heller inget jag har lust att göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta men det kanske blir en bezzervisserkommentar.

Men ger inte fördelaren på en sexcylindig motor sex pulser per varv? Det är väl så att fördelaren roterar med halva vevaxelns varvtal...?

Du har ju sex (egenligen sju) anslutningar på fördelarlocket...

 

 

Det jag skrev var att på tändspolen har du tre pulser per varv på en sexcylindrig fyrtaktsmotor och då menar jag naturligtvis vevaxelvarv eftersom det är vevaxelvarvtalet de flesta är intresserade av, du krånglar bara till det, det är få som har en varvräknare för fördelarvarvtalet så det behöver man inte tänka på

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack alla

 

Det är inte VP original men jag skall se om det sitter en grå kabel och då borde det ju vara till spolen.

 

Mvh

 

Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...