Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Kewin

Motor till flotte?

Rekommendera Poster

Tjena!

Ska bygga en flotte till sommarn.. Blir ca:3x6m som ska flyta på 200L fat, och funderar nu vilken storlek motorn bör ha... Någon som har någon erfarenheter av detta och dela med sig av?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur långt tänker du köra den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade tagit en MAX 10 hk, tror att en 5-7hk motor bör klara av vikten!

Det ropå om du vill köra snabbt, eller bara ta dig fram!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle ju personligen ta en elmotor, tyst, miljövänligt och minimal service. Montera en mindre solcell bredvid och var fulltankad året om :)

 

Fanns bra beskrivning i Praktiskt båtägande för ett par nummer sedan. Hur stor den ska vara beror ju på hur fort du ska ta dig fram...jag hade tagit en liten motor då jag tänker att du bara ska puttra ut n bit för att få din egen badplats? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@FishkarN: Smått gammal tråd som du lyfter, förmodligen har Kewin redan löst detta?
(Kanske upptäcker han att tråden vaknat till liv och återkommer med nåt inlägg typ "hur gick det sen". Om inte så kan du eventuellt PM:a honom en länk hit så han får ett pling i sin mailbox. Hehe, blir rent av själv litet nyfiken. ;-)
Angående själva sakfrågan... slänger med en internlänk till ett av mina (alltför många) gamla inlägg som också innehåller ytterligare en länk. (Gäller visserligen inte alls motorstyrka utan bastuflottars dåliga sikt framåt, pontoners utförande mm.)
Ps. Inloggad ser jag att "1 person följer detta ämne". Har inte testat att använda den funktionen men gissar att det är trådskaparen Kewin och att det automatiskt innebär pling i mejlboxen?? DS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle ju personligen ta en elmotor, tyst, miljövänligt och minimal service. Montera en mindre solcell bredvid och var fulltankad året om :)

 

Fanns bra beskrivning i Praktiskt båtägande för ett par nummer sedan. Hur stor den ska vara beror ju på hur fort du ska ta dig fram...jag hade tagit en liten motor då jag tänker att du bara ska puttra ut n bit för att få din egen badplats?

"Liten" elmotor till en flotte på 3 x 6 meter med oljefat som flytkraft, goddag yxskaft! Har du provat själv så att du vet om detta funkar? Har själv provat 2,3 meter gummijolle med "liten" elmotor på 400w (0.5 hk) kan ju säga att det funkar sådär, speciellt i 4 m/sek motvind. Nä, i fantasin är elkraft kanonbra på båtar, men när det verkligen gäller så kostar el rätt mycket om man ska ha power i grejerna. Nimbus slog ju på stora trumman för ett antal år sedan på hur bra deras lösning var, haha.. Gjorde båten 6-7 knop som bäst under max fyra timmar tror jag det var sen var det eltorsk i batterierna. Visst har det hänt mycket sedan dess,,som exempel Greenline 33, men vad jag vill ha sagt är att det kostar mycket pengar om man vill att det ska röra på sig under en längre tid och sträcka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@FishkarN: Smått gammal tråd som du lyfter, förmodligen har Kewin redan löst detta?

(Kanske upptäcker han att tråden vaknat till liv och återkommer med nåt inlägg typ "hur gick det sen". Om inte så kan du eventuellt PM:a honom en länk hit så han får ett pling i sin mailbox. Hehe, blir rent av själv litet nyfiken. ;-)

Angående själva sakfrågan... slänger med en internlänk till ett av mina (alltför många) gamla inlägg som också innehåller ytterligare en länk. (Gäller visserligen inte alls motorstyrka utan bastuflottars dåliga sikt framåt, pontoners utförande mm.)

Ps. Inloggad ser jag att "1 person följer detta ämne". Har inte testat att använda den funktionen men gissar att det är trådskaparen Kewin och att det automatiskt innebär pling i mejlboxen?? DS

 

Smått gammal tråd? 31 mars 2016 känns inte speciellt gammalt tycker jag. Sedan förstår jag inte vad bastuflottars dåliga framåtsikt har med motorstorlek på en flotte att göra öht...

 

Back on topic.

 

3 x 6 meter är inte speciellt stort så du bör klara dig med en ganska liten motor, säg 5 hästar. Däremot kommer du inte att kunna köra speciellt mycket fortare än krypfart om du inte konstruerar någon slags för på faten, den platta nosen kommer att bromsa massor. Detta om tanken är att ha en motor för att slippa staka eller paddla runt i viken.

 

Ska du bygga en "dricka öl"-flotte med räcke runt och lite bänkar och annat skulle jag gå upp i motorstorlek, 15 – 20 hästar eller så. Jag gissar att ni i så fall vill kunna glida runt i lagom fart och njuta av livet? Då är en ylande minimotor på maxvarv inte så kul. Dessutom, som tidigare påpekats, kommer allt som sticker upp ovanpå själva trädäcket att vara ett skapligt vindfång och utan någon som helst köl eller ett litet v i botten kommer du behöva några hästar bara för att övervinna ens en måttlig bris.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yxskaft....

 

Allt styrs ju av förutsättningarna.

 

Folk sa samma sak när jag frågade lite smått om elmotor till segelbåten för ett par år sedan "Omöjligt!" "Idiotiskt!" men nu installerar fler och fler elmotorer. 

 

Båtbranschen består väl dock i mångt och mycket av slow adaptors, det är väl inget fel i det egentligen, men ibland ska man kanske vara mindre kategorisk, det har jag iaf lärt mig :)

 

 

 

Jag skulle ju personligen ta en elmotor, tyst, miljövänligt och minimal service. Montera en mindre solcell bredvid och var fulltankad året om :)

Fanns bra beskrivning i Praktiskt båtägande för ett par nummer sedan. Hur stor den ska vara beror ju på hur fort du ska ta dig fram...jag hade tagit en liten motor då jag tänker att du bara ska puttra ut n bit för att få din egen badplats?


"Liten" elmotor till en flotte på 3 x 6 meter med oljefat som flytkraft, goddag yxskaft! Har du provat själv så att du vet om detta funkar? Har själv provat 2,3 meter gummijolle med "liten" elmotor på 400w (0.5 hk) kan ju säga att det funkar sådär, speciellt i 4 m/sek motvind. Nä, i fantasin är elkraft kanonbra på båtar, men när det verkligen gäller så kostar el rätt mycket om man ska ha power i grejerna. Nimbus slog ju på stora trumman för ett antal år sedan på hur bra deras lösning var, haha.. Gjorde båten 6-7 knop som bäst under max fyra timmar tror jag det var sen var det eltorsk i batterierna. Visst har det hänt mycket sedan dess,,som exempel Greenline 33, men vad jag vill ha sagt är att det kostar mycket pengar om man vill att det ska röra på sig under en längre tid och sträcka.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...