Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
morbidhans

Vilket träslag?

Rekommendera Poster

Det ser väldigt mycket ut som mahogny i mina ögon - definitivt inte furu.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Halloj alla glada.

 

Har en härlig träbåt som står inför en stor renovering men jag har ett problem (förutom skicket på båten) jag har ingen aning vilket träslag den är byggd i, vissa säger mahogny men jag tycker den verkar vara för ljus för det. tyvärr är ju de delar där lacken släppt gråa och jag har ingen erfarenhet om hur mahogny åldras.

Plånboken hoppas på furu men jag har verkligen ingen aning.  Kan ni visa hjälpa mig med detta? Bifogar några bilder på skutan =)

 

 

post-108498-0-74462300-1459416163_thumb.jpg

post-108498-0-61620400-1459416180_thumb.jpg

post-108498-0-25637400-1459416404_thumb.jpg

post-108498-0-22222900-1459416430_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser väldigt mycket ut som mahogny i mina ögon - definitivt inte furu.

 

 

Även fast den är så ljus? =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det ser väldigt mycket ut som mahogny i mina ögon - definitivt inte furu.

 

 

Även fast den är så ljus? =)

 

 

Ja - mahogny bleknar i solen, då får den lite honungsfärg. Man brukar därför betsa mahogny med mahognybets för att den skall vara röd. Man kan också slipa ner en millimeter för att få fram det röda igen, men det tar på båten och är onödigt.

 

Börja med att täcka båten luftigt; bygg ett fristående hus m presenningar. Sedan skrapar du gamla fernissan med värmepistol och VASS skrapa. Slipar båten. Lagar/byter dåligt trä (dvs det som saknar bärighet). Olja, olja, olja + betsa (en del betsar först, andra oljar först). Sedan låter du oljan härda, och lackar en 7-12 lager. Alternativt till lacken; om skrovet är fult och missfärgat fär det inte heller fel att måla det vitt efter oljning tycker jag - hellre det än att båten inte blir klar. Är man lite full i fan lackar man först ett lager; då går det att få bort färgen om någon vill ta fram mahognyn i framtiden.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

DU verkar va en fena (hajfena kanske) på trä-pryttlar. Nåt du gör professionellt eller?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns, eller iallafall fanns, litet olika sorters mahogny, man pratar ofta om "Honduras-mahogny" som ansågs vara litet finare, mer tät mellan fibrerna, alltså från träd som växt långsamt, möjligen var den mer röd i färgen. Idag är importerad mahogny oftast odlad, snabbvuxen och inte av samma kvalitet. Det råder väl (tror jag) diverse restriktioner med detta och andra importerade äldelträ, då flera arter är rödlistade.

Men annars är det ju helt riktigt att mahognyn blir grå om den lämnats obehandlad som din gjorts.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

DU verkar va en fena (hajfena kanske) på trä-pryttlar. Nåt du gör professionellt eller?

 

Nej - har bara stort intresse; har alltid gillat trä, sedan skaffade jag den här båten och då tog jag reda på allt och lite till om mahogny mm.

 

post-53200-0-66789400-1459422891_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Det ser väldigt mycket ut som mahogny i mina ögon - definitivt inte furu.

 

 

Även fast den är så ljus? =)

 

 

Ja - mahogny bleknar i solen, då får den lite honungsfärg. Man brukar därför betsa mahogny med mahognybets för att den skall vara röd. Man kan också slipa ner en millimeter för att få fram det röda igen, men det tar på båten och är onödigt.

 

Börja med att täcka båten luftigt; bygg ett fristående hus m presenningar. Sedan skrapar du gamla fernissan med värmepistol och VASS skrapa. Slipar båten. Lagar/byter dåligt trä (dvs det som saknar bärighet). Olja, olja, olja + betsa (en del betsar först, andra oljar först). Sedan låter du oljan härda, och lackar en 7-12 lager. Alternativt till lacken; om skrovet är fult och missfärgat fär det inte heller fel att måla det vitt efter oljning tycker jag - hellre det än att båten inte blir klar. Är man lite full i fan lackar man först ett lager; då går det att få bort färgen om någon vill ta fram mahognyn i framtiden.

 

 

Tusen tack för kanonsvar =) Då kör vi på att beställa lite Mahogny (om jag hittar någon som  fraktar till Jämtland) =)  En lite fråga till som jag knappt törs nämna är just som du skriver lite om, jag är lite intresserad av att måla båten och inte framhäva mahognyn speciellt mycket. Men vad använder man för typ av färg under respektive över vattenlinjen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej - kolla länken om färgval :-)
Över vattenlinjen skulle jag använda en utomhusfärg för fönster till exempel; den tål UV-ljus bra och är relativt prisvärd. Under vattenlinjen skulle jag lägga en enkomponents spärrfärg efter oljning (primocon, eller vad heter den..?) eller blanda järnmönja - recept i länken ovan - och på det en bottenfärg avsedd för det område du har båten i (ostkust/västkust/insjö).

Tänk på att det finns afrikansk- eller hondurasmahogny; jag tycker din ser ut som honduras, afrikanska är ådrigare.

Angående måla - jag tycker det är snyggt med vitt skrov och mahognyöverbyggnad. Funkar bra ihop med t ex en röd vattenlinje och botten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ps Kolla med lokala brädgården om de kan beställa mahogny.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är det som Peter säger, mahogny.

 

Någon skriver att obehandlad blir den silvergrå, även detta stämmer, men att lämna mahognyn obehandlad likt teak är inget allternativ, det finns inget annat virke som fryser sönder så lätt som mahogny!

 

När alla båtar vart av trä torrsattes mahognybåtarna först så att skrovet skulle hinna torka ut innan kylan satte in.

 

Hondurasmahogny är som skrivits den finaste kvaliten, och det har varit import/exportförbud på Honduras, men nu finns det odlad honduras att tillgå igen, men priset är ju därefter.

 

Lite OT mahogny är ett samlingsnamn på olika träslag från asien, afrika och sydamerika, utskeppningshamnens namn brukar ingå i namnet på virket.

 

 

Skulle du välja som föreslagits, målat skrov kan det som änndå ska döljas med färg utan olägenhet bytas mot furu.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om den är av mahogny och stått oskyddad utomhus ett antal år så är det nog mycket virke som är sönderfruset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Skulle du välja som föreslagits, målat skrov kan det som änndå ska döljas med färg utan olägenhet bytas mot furu.

 

 

 

Kalle

 

Njae... furu rör mycket mer på sig; det är inte helt lyckat att att ersätta mahognyn delvis med furu. Skulle det däremot visa sig att allt under vattenlinjen är paj, ja då är det en annan sak. Men kolla först! Det kan se förvånansvärt bra ut; låg bredvid en riktigt risig Vindö 28 för några år sedan som legat utan täckning på land i många år. Den iordningställdes ganska enkelt av en luggsliten herre som sjösatte och bodde en sommar i båten...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Det ser väldigt mycket ut som mahogny i mina ögon - definitivt inte furu.

 

Även fast den är så ljus? =)

Ja - mahogny bleknar i solen, då får den lite honungsfärg. Man brukar därför betsa mahogny med mahognybets för att den skall vara röd. Man kan också slipa ner en millimeter för att få fram det röda igen, men det tar på båten och är onödigt.

 

Börja med att täcka båten luftigt; bygg ett fristående hus m presenningar. Sedan skrapar du gamla fernissan med värmepistol och VASS skrapa. Slipar båten. Lagar/byter dåligt trä (dvs det som saknar bärighet). Olja, olja, olja + betsa (en del betsar först, andra oljar först). Sedan låter du oljan härda, och lackar en 7-12 lager. Alternativt till lacken; om skrovet är fult och missfärgat fär det inte heller fel att måla det vitt efter oljning tycker jag - hellre det än att båten inte blir klar. Är man lite full i fan lackar man först ett lager; då går det att få bort färgen om någon vill ta fram mahognyn i framtiden.

Tusen tack för kanonsvar =) Då kör vi på att beställa lite Mahogny (om jag hittar någon som fraktar till Jämtland) =) En lite fråga till som jag knappt törs nämna är just som du skriver lite om, jag är lite intresserad av att måla båten och inte framhäva mahognyn speciellt mycket. Men vad använder man för typ av färg under respektive över vattenlinjen?

Kolla om Söderströms bygg finns kvar i Gäddede. Rickard var tidigare med här på mg och var då känd som Rillez. Han kanske kan ta hem det du behöver. Han handlade med det mesta som gick att sälja. Träffade honom vid ett par tillfällen bl,a ett då han var här nere i Göteborg på båtmässan för att köpa båt. Han hade tidigare en Flipper 585 vill jag minnas och var på jakt efter nått på 6,5 meter och för fiske.

 

Vi gick mellan olika montrar och speciellt en där han blev dåligt uppmärksammad, säljaren brydde sig inte tillräckligt så vi gick vidare till nästa som då fick sålt en av sina toppmodeller till Rickard dessutom utan avbetalning utan pengar direkt vid leveransen. Vi gick därefter tillbaka till den säljaren som hade lite tråkig attityd och visade upp ett köpekontrakt på 250.000:-. Tror du att säljarens chef blev förbannad på sin personal?

 

Som sagt, kolla om Söderströms bygg finns kvar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här i Bohuslän hände det ju att man blandade olika träslag, ek eller fur under vattenytan och mahogny ovanför, sedan kunde spanten vara av ek och däcket av Oregon pine...

 

Med mahogny är det väl ungefär som med sill, strömming, skarpsill, sardiner och sardeller.... Samma träd kan ha olika namn i butikerna, och tvärtom, olika träslag kan ha samma försäljningsnamn. Det är väl ingen djungel, men väl en regnskog att nysta sig igenom.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Farsan hade i många år en Vindy 28, med KR S1222 i seglet, den såldes omkring 1982, undrar vart den tog vägen?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Skulle du välja som föreslagits, målat skrov kan det som änndå ska döljas med färg utan olägenhet bytas mot furu.

 

 

 

Kalle

 

Njae... furu rör mycket mer på sig; det är inte helt lyckat att att ersätta mahognyn delvis med furu. Skulle det däremot visa sig att allt under vattenlinjen är paj, ja då är det en annan sak. Men kolla först! Det kan se förvånansvärt bra ut; låg bredvid en riktigt risig Vindö 28 för några år sedan som legat utan täckning på land i många år. Den iordningställdes ganska enkelt av en luggsliten herre som sjösatte och bodde en sommar i båten...

 

 

Undertill är den mycket fin, har nog torkat ut ordentligt innan kölden kom så inget verkar ha spruckit av den anledningen.

Undertill är den så att säga helt intakt har farit runt och provat köra in en kniv och det tar stopp omgående, min tanke var lite med att furu rör sig mer och kanske riskerar att pressa för hårt på mahognyn som den ansluts mot. men verkar initialt bara bara 2-3 bord som behöver byte =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

 

Det ser väldigt mycket ut som mahogny i mina ögon - definitivt inte furu.

 

Även fast den är så ljus? =)

Ja - mahogny bleknar i solen, då får den lite honungsfärg. Man brukar därför betsa mahogny med mahognybets för att den skall vara röd. Man kan också slipa ner en millimeter för att få fram det röda igen, men det tar på båten och är onödigt.

 

Börja med att täcka båten luftigt; bygg ett fristående hus m presenningar. Sedan skrapar du gamla fernissan med värmepistol och VASS skrapa. Slipar båten. Lagar/byter dåligt trä (dvs det som saknar bärighet). Olja, olja, olja + betsa (en del betsar först, andra oljar först). Sedan låter du oljan härda, och lackar en 7-12 lager. Alternativt till lacken; om skrovet är fult och missfärgat fär det inte heller fel att måla det vitt efter oljning tycker jag - hellre det än att båten inte blir klar. Är man lite full i fan lackar man först ett lager; då går det att få bort färgen om någon vill ta fram mahognyn i framtiden.

Tusen tack för kanonsvar =) Då kör vi på att beställa lite Mahogny (om jag hittar någon som fraktar till Jämtland) =) En lite fråga till som jag knappt törs nämna är just som du skriver lite om, jag är lite intresserad av att måla båten och inte framhäva mahognyn speciellt mycket. Men vad använder man för typ av färg under respektive över vattenlinjen?

Kolla om Söderströms bygg finns kvar i Gäddede. Rickard var tidigare med här på mg och var då känd som Rillez. Han kanske kan ta hem det du behöver. Han handlade med det mesta som gick att sälja. Träffade honom vid ett par tillfällen bl,a ett då han var här nere i Göteborg på båtmässan för att köpa båt. Han hade tidigare en Flipper 585 vill jag minnas och var på jakt efter nått på 6,5 meter och för fiske.

 

Vi gick mellan olika montrar och speciellt en där han blev dåligt uppmärksammad, säljaren brydde sig inte tillräckligt så vi gick vidare till nästa som då fick sålt en av sina toppmodeller till Rickard dessutom utan avbetalning utan pengar direkt vid leveransen. Vi gick därefter tillbaka till den säljaren som hade lite tråkig attityd och visade upp ett köpekontrakt på 250.000:-. Tror du att säljarens chef blev förbannad på sin personal?

 

Som sagt, kolla om Söderströms bygg finns kvar.

 

 

Tack för tippset, snabbsökning på Google så verkar det finnas kvar, ska ta och slå en signal och kolla med honom =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Farsan hade i många år en Vindy 28, med KR S1222 i seglet, den såldes omkring 1982, undrar vart den tog vägen?

 

Ursäkta OT; men så här såg grannbåten ut (hittade en gammal bild). Kölsvinet var ingen lek kan jag säga... varvsägaren räknade med att få dra upp den, men det flöt fint och höll tätt.

post-53200-0-40426900-1459501591_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tittar nu litet noggrannare på dina bilder, och blir mer och mer pessimistisk, eller kanske realistisk... Du må ursäkta, men projektet framstår alltmer hopplöst i mina ögon.

 

post-108498-0-74462300-1459416163.jpg

 

Denna bilden, är det övergången ("hörnet") mellan ena sidans bordläggning och akterspegeln?

Här grinar det ju isär väldigt illa. Det ser ju också ut som om det gått röta i ändträet, mahogny ruttnar ju på ett litet annorlunda sätt än våra inhemska träslag.

 

Sedan saknas ju all form av inredning, liksom motor och andra tekniska installationer (vilken ju iofs kan vara en fördel).

 

Men denna renovering kan bli väldigt dyr både vad det gäller pengar och tid.

 

Om denna båt stått på min mark hade har startat upp motorsågen och "demonterat" hela båten, sålt de oskadade mahognyplankorna till träbåtsägare, möbelrenoverare, eller till den lokala slöjdföreningen, och låtit resten bli till fjärrvärme.

 

-Så ambitiös är jag, hoppas du nu inte tar illa vid dig vid detta inlägg, men kanske får en tankeställare om hur mycket jobb det är att få denna båt sjövärdig...

 

-Men om du nu trots detta tar dig an projektet och lyckas så har du ju gjort en jättestor kulturgärning, chansen att sedan få båten K-märkt kan ju vara stor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Farsan hade i många år en Vindy 28, med KR S1222 i seglet, den såldes omkring 1982, undrar vart den tog vägen?

 

Ursäkta OT; men så här såg grannbåten ut (hittade en gammal bild). Kölsvinet var ingen lek kan jag säga... varvsägaren räknade med att få dra upp den, men det flöt fint och höll tätt.

attachicon.gifDSC00152.JPG

 

Vindö 28:orna var ju ganska fåtaliga, det byggdes fler 30:or.

Vackra båtar, vill minnas att vår båt var byggd 1965, och hade en MD1:a som var fastskruvad med galvad fransk träskruv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För några år sedan hämtade en man med tyskreggat släp en brädhög som varvsägaren påstod var en Solö Ruff. Jag skakade på huvudet, men varvsägaren berättade att det här var den andra båten han hämtade - han var klar med den första. Den första hade varit ännu värre skick från början.

 

Vad jag försöker säga är att det är klart båten går att fixa om man vill och har tiden. Trä finns det gott om reservdelar till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tittar nu litet noggrannare på dina bilder, och blir mer och mer pessimistisk, eller kanske realistisk... Du må ursäkta, men projektet framstår alltmer hopplöst i mina ögon.

 

post-108498-0-74462300-1459416163.jpg

 

Denna bilden, är det övergången ("hörnet") mellan ena sidans bordläggning och akterspegeln?

Här grinar det ju isär väldigt illa. Det ser ju också ut som om det gått röta i ändträet, mahogny ruttnar ju på ett litet annorlunda sätt än våra inhemska träslag.

 

Sedan saknas ju all form av inredning, liksom motor och andra tekniska installationer (vilken ju iofs kan vara en fördel).

 

Men denna renovering kan bli väldigt dyr både vad det gäller pengar och tid.

 

Om denna båt stått på min mark hade har startat upp motorsågen och "demonterat" hela båten, sålt de oskadade mahognyplankorna till träbåtsägare, möbelrenoverare, eller till den lokala slöjdföreningen, och låtit resten bli till fjärrvärme.

 

-Så ambitiös är jag, hoppas du nu inte tar illa vid dig vid detta inlägg, men kanske får en tankeställare om hur mycket jobb det är att få denna båt sjövärdig...

 

-Men om du nu trots detta tar dig an projektet och lyckas så har du ju gjort en jättestor kulturgärning, chansen att sedan få båten K-märkt kan ju vara stor.

 

Detta kan se oroande ut för vissa, men det är fullt möjligt att korta av skrovet en bit om bordläggningen skulle vara dålig runt skruvhål.

 

Jag undrar om det är någon som observerat att skrovet är byggt som ribbkravell?

Alltså kravellbygt med ribbor på insidan av skarvarna mellan borden.

En metod som ger ett tätare skrov, och bara brukar förekomma på dyrare/finare byggen.

 

 

Kalle

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag tittar nu litet noggrannare på dina bilder, och blir mer och mer pessimistisk, eller kanske realistisk... Du må ursäkta, men projektet framstår alltmer hopplöst i mina ögon.

 

post-108498-0-74462300-1459416163.jpg

 

Denna bilden, är det övergången ("hörnet") mellan ena sidans bordläggning och akterspegeln?

Här grinar det ju isär väldigt illa. Det ser ju också ut som om det gått röta i ändträet, mahogny ruttnar ju på ett litet annorlunda sätt än våra inhemska träslag.

 

Sedan saknas ju all form av inredning, liksom motor och andra tekniska installationer (vilken ju iofs kan vara en fördel).

 

Men denna renovering kan bli väldigt dyr både vad det gäller pengar och tid.

 

Om denna båt stått på min mark hade har startat upp motorsågen och "demonterat" hela båten, sålt de oskadade mahognyplankorna till träbåtsägare, möbelrenoverare, eller till den lokala slöjdföreningen, och låtit resten bli till fjärrvärme.

 

-Så ambitiös är jag, hoppas du nu inte tar illa vid dig vid detta inlägg, men kanske får en tankeställare om hur mycket jobb det är att få denna båt sjövärdig...

 

-Men om du nu trots detta tar dig an projektet och lyckas så har du ju gjort en jättestor kulturgärning, chansen att sedan få båten K-märkt kan ju vara stor.

 

Ingen fara på taket jag tar inte illa upp alls =) Det finns faktiskt motorer till den 2 st en Ford och en för mig okänd modell kan vara en yahmar (stavning) ska kolla upp närmare på vad det är kollade inte så noga då jag kollade på en skylt på den där det stod Bowman  PE 390 vilket jag trodde var motor märket men som visar sig vara en värmeväxlare, kan inte ett dugg om motorer så det förföll sig som så att det lät som ett rimligt namn på motor =)

 

Även propelleraxel sitter kvar och drev ligger i verkstaden =)

 

Inredningen är väck men det är inte heller något bekymmer utan som du skriver kanske tom en fördel, jag har full åtkomst till skrovet på både utsidan och insidan, tror även det är det som gjort att den inte ruttnat då man inte stängt inne fukten under något, glipan mellan bordläggningen och akterspegeln är även för mig en liten utmaning men den har nog uppkommit iom att något geni lossat alla skruvarna och sedan låtit den vara så det har gått isär.

 

Men men projektet har egentligen inget mål, får vi den i vattnet och körbar är det kanon, går allt åt helsike så blir det så =) Båten kostade gratis så det äe heller ingen ekonomisk förlust (än) =) 

Redigerad av morbidhans

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte släppa tanken på TS båt.

 

Har den inte drag av en 60 tals commuter från USA, byggsättet med ribbkravell var ju vanligt där, tunna lätta skrov som gav bra fart med en moderat maskin.

 

 

 

Kalle

Ja jag skulle gärna vilja veta vad det är för något =) finns 0 dokumentation och tidigare ägare vet inget heller =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte släppa tanken på TS båt.

 

Har den inte drag av en 60 tals commuter från USA, byggsättet med ribbkravell var ju vanligt där, tunna lätta skrov som gav bra fart med en moderat maskin.

 

 

 

Kalle

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...