Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
rejas

Placering diesel/vatten värmare

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Det finns många trådar om värmare nu, men jag hittar ingen som besvarar min fråga.

 

Skall montera en dieselvärmare (äntligen) till vårt vattenburna system. En fundering jag har är var den bäst skall placeras. Jag har två alternativ. Antingen i ett utrymme under kojen i en av akterrufferna eller i en stuv bakom akterrufferna.

 

Fördelen med att ha den under kojen är att den kommer inne i båten vilket gör att dess egen värme tas om hand. Samtidigt blir varmvattenslangarna så korta som möjligt. Nackdelen är att avgasslangen blir längre och ljudet från värmaren kanske stör den som ligger i kojen.

 

Fördelen med att ha den i stuven längst akterut är att avgasslangen blir kort (om det spelar någon roll) och att ljudet från värmaren kommer längre bort från de som skall sova. Nackdelen är att spillvärme från värmaren går till spillo samtidigt som vattenslangarna blir längre.

 

Så till några frågor till den samlade expertisen:

 

1) Hur varm blir värmaren? Skall man bry sig om denna värme? Kanske den blir så varm så den potentiellt är farlig?

2) Hur varm blir avgasslangen?

3) Hur mycket låter värmaren (Webasto 5.2kw)

 

Lång text från en man med många funderingar ...

 

  /Marcus

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I installationsanvisningarna för Eberspächer så står det: "Stuvutrymmen eller motorutrymmen (diesel) är lämpliga installationsplatser för värmaren. Värmaren får inte installeras i boutrymmen!"

 

Detsamma bör nog gälla även för Webasto-värmare.

 

Att isolera varmvattenslangarna i stuvutrymmena är viktigt för att inte elda för kråkorna. Undvik även att dra slangarna under kylboxen om det går. Det är ju onödigt att slösa på el för att kyla bort onödigt tillförd värme.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för input. Det räcker för att jag sall välja att sätta den i stuven :-).

 

  /Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...