Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Rekommendera Poster

Hej,

 

Som båtnovis men med en Uttern 4300 som sett bättre dagar så hittade jag hit till detta forum. Båten kom jag över för några hundralappar, inklusive ett 2 år gammalt 30-släp, så inköpspriset är i det närmaste noll. Jag är rätt händig så jag brukar fixa en hel del, men att laga båtar är nytt och därför behöver jag samla på mig lite vishet. Hoppas ni kan hjälpa till! :)

 

Båten är som sagt en Uttern 4300 som har en rejäl skada i aktern samt en hel del skador i gelcoaten (jag gissar att det är gelcoat på båten) både i form av skador där väven syns och skador i form av tunna sprickbildningar som ser ut som spindelnät.

 

Först och främst. Målet med båten är att kunna ta familjen (man, fru och barn 2, 3, 6 och 8 år) på dagsturer, gärna med fiske, i mälaren under säsongen 2016. Tanken är ha båten på trailer och bara i vatten när den används. Om vi fastnar för detta kan ambitionsnivån höjas till 2017.

 

 

Som båten ser ut idag tänker mig två alternativ. Antigen att jag ger upp båten, skrotar den och köper en som är sjöduglig. Eller så gör jag den sjöduglig till årets säsong för att till nästa säsong fräscha upp den så att den kommer hålla i många år och se fin ut.

 

Nu till saken: Hur lagar jag båten så att den är sjöduglig årets säsong?

 

1. Behöver jag göra något åt de tunna spindelnätsliknande sprickbildningarna (första bilden) och vad är då bäst för säsong ett?

2. Behöver jag laga "gelcoatskadorna" (första bilden), dvs de större skador som går in till, men inte igenom, laminatet, och vad är då bäst för säsong ett?

3. Hur gör jag med det stora hålet? (andra bilden) Träet är i dager och verkar mättat med vatten - det sipprar ur vatten när jag trycker på det. Hålet går igenom båda skroven. Jag tror att jag kan öppna upp inifrån så att jag kan laga det yttre skrovet från båda håll och sedan innerskrovet enbart från ett håll.

4. Uttern 4300 verkar ha minst 5 separerade skott. Flera av dessa är vattenfyllda i min båt. Jag har sugit ut så mycket vatten jag kunnat med dammsugare. Kan jag verkligen laga hålet i aktern och bara måla/gelcoata utifrån? Det är ju vatten/fukt även mellan skroven och kommer inte det att ge problem? 

 

Varning för otäcka bilder! Föregående ägare hade nog inte så mycket koll på hur en ska laga en båt...  ;)

post-108579-0-91025200-1459374925_thumb.jpg

post-108579-0-69966300-1459374953_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till MG!
 
Svar på fråga 1 & 2.
Spindelnätssprickorna och den avskavda gelcoaten är troligen inget problem inför säsongen 2016. Ta en morakniv eller smal skruvmejsel och tryck/stick i de skadorna. Kommer du inte igenom med handkraft så kan du lämna dessa skador till vintern 2016/17.
 
 
Sedan blir det svårare att ge bra/rätt svar.
 
Svar på fråga 3.
Min gissning är att du kan laga hålet i aktern. Träet i akterspegeln - där motorn ska sitta - bör du byta ut till fräscht trä. Kraften från motorn ska ju tas upp här. Hur noga du behöver laga akterspegeln och hur mycket trä du behöver byta ut inför säsongen 2016 beror på vad för motor du tänkt dig. Med en motor på under 10 hk är min bedömning att det kan räcka att plasta igen hålet och ha en skön båtsommar 2016. Med större motor ökar arbetsinsatsen.
Hur stor motor har du eller har du tänkt dig?
 
Svar på fråga 4.
Du kan nog lämna fukt och vatten mellan skroven åt sitt öde denna säsong, men det är bara en gissning. Du får sä

kert andra och kanske bättre svar.

Min tanke med mina svar är att du och familjen ska komma ut på Mälaren tillsammans istället för att du nu gör stora ingrepp i båten nu, står halva sommaren och renoverar en roddbåt med en sur fru och ledsna barn som enda resultat.

 

Lycka till!

Mackey

.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt går att laga om man vill och tycker det är kul. Tycker du inte att det är kul så skänk båten till någon som tycker det. Tycker du att det är kul att pula så har du mycket nöje framför dig. Kan säkert bli en bra båt.

 

Blir nyfiken på skadan i aktern? Vad har hänt? Ser ut som om de backat på ett grund i 20 knop utan motor .... :-). Har de tappat den i marken?

 

/Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan säkert med små medel laga den så att den går att använda. Men om du planerar att gå vidare och snygga till den så att du till slut har en fin båt så kommer detta säkert kosta mer än om du köper en fin båt.

 

Så om du bara vill ha ett billigt flytetyg i sommar och inte bryr dig så mycket om hur det ser ut så är det bara att sätta igång och laga hålet och skaffa en motor.

 

Om du tycker det är kul att fortsätta fixa båten så kan du göra det som ditt eget nöje men räkna inte med att du sparar några pengar. Vill du ha en fin båt för minsta möjliga pengar så skrotar du denna och köper en annan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt går att laga om man vill och tycker det är kul. Tycker du inte att det är kul så skänk båten till någon som tycker det. Tycker du att det är kul att pula så har du mycket nöje framför dig. Kan säkert bli en bra båt.

 

Blir nyfiken på skadan i aktern? Vad har hänt? Ser ut som om de backat på ett grund i 20 knop utan motor .... :-). Har de tappat den i marken?

 

/Marcus

 

Jag skulle gissa att den glidit av släpet under transport! :) 

 

Vinkeln och omfattningen på skadan känns inte som en grundstötning. Det finns en skada till på botten i aktern, på ena sidan i nedersta hörnet, som ser ut som om du ställt dig med sliprondellen och nött bort 3-4 cm av hörnet. Den skadan skullle kunna uppstå om båten glider mot backen efter bilen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! Det känns som att jag har en bra utgångspunkt nu för årets säsong.

 

Jag lägger in en förtydligande bild. Träet som är genomblött är markerat. Det sitter inbäddat i laminat och det är bara en liten bit av träet som är borta. Men för att få det torrt, om det ens går, så krävs nog att jag sågar upp ytterligare och sen sätter in en värmekälla där.

 

Någon träskiva på akterspegeln, för att fästa motorn mot, finns inte utan där ska jag bara sätta en formplyfaskiva med skruvarna som sitter kvar efter gamla träskivan. Båten är avsedd för upp till 15 hk, men jag får se vad jag får tag på så det är inte alls säkert att det blir så mycket.

 

Det skrivs mycket om plastpest som orsakas av att det inte är tätt ordentligt intill laminaten. Jag är rädd att råka ut för detta i området för lagningen då jag inte kommer kunna komma åt och måla eller gelcoata insidan. För det kommer såklart komma in fukt och bildas kondens i detta utrymme vid det stora hålet. Är det en nämnvärd risk för detta eller har jag bara blivit nojig av allt skrivande om plastpest?

post-108579-0-25146200-1459417103_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har blivit nojig!

Plastpest är inte vanligt och der tar tid att få.

 

Jobba från botten och låt insidan vara intakt. Det är lättare att få botten snygg än insidan och misslyckas man med att få det snyggt så gör det inget.

 

Bäst år ju om du får bort fukten innan du stänger till hålet. Frågan är om det inte är bäst att kapa upp botten utifrån ordentligt så att du kan få bort så mycket fuktigt/ mjukt/ruttet trä som möjligt innan du börjar torka det som är kvar.

 

Ta upp ett rejält hål och kapa bort all mjuk plast. Så länge du kan skära med kniv i plasten ska den bort.

 

Fasa av all plasten i botten så att den går från 0 mm till full tjocklek under ca. 10 cm.

 

När allt är torrt kan du bygga upp med något material fron insidans botten så att du får någorlunda rätt form. Sedan plastar du ovanpå detta med mindre och mindre bitar glasfiber så att botten till slut är lika tjock överallt. Vad du ska bygga upp formen med får någon annan svara på. Jag vet inte vad som är lämpligast.

 

Eftersom du är händig kommer du säkert att tycka det är bäde lätt, roligt och intressant att laga upp och snygga till båten och du kommer att ha nytta av dina nyvunna kunskaper under ditt förhoppningsvis långa båtliv.

 

Thallatha bruka komma in i den här typen av frågor och lämna all information du behöver. Att Biltemas polyester och glasfiber är billiga tex.

 

Du kan hitta mycket om reparation av glasfiber på nätet.

 

Än en gång, lycka till!

Mackey

 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte lagat något liknande själv så jag fått bygga upp underifrån. Men spontant känns väl cellplast (frigolit) som lämpligt material att bygga upp med inifrån. Som fyllnad bara, inte som bärande på något vis. Det är billigt, lättformat, tål fukt och flyter. Vad mer kan begäras? När formen är rätt kan man väl bara bygga upp med polyester och glasfiber på cellplasten tills botten är av rätt form och tjocklek. Fasningen som Mackey skriver är nog bra så den nya plasten får större yta att möta den gamla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack återigen för svar!

 

Jag har läst en hel del reparationstips så jag känner att jag har koll på själva tekniken för lagning.

 

Men jag hittade inget om dessa spindelvävsliknande sprickorna eller om båtar i lika dåligt skick. Så det var mycket bra att jag fick bra tips på hur jag går vidare!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sådär, då var det i princip slipat. Ska eventuellt slipa bort lite mer gelcoat. Det var svårt med rasprondell att få bort gelcoat utan att gå ner i plasten.

 

Det var också svårt att slipa "brädkanterna" på ett bra sätt.

Nästa steg blir att torka träskiva och fundera på hur jag bygger upp mothåll från insidan.

post-108579-0-88074500-1460067232_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte lagat något liknande själv så jag fått bygga upp underifrån. Men spontant känns väl cellplast (frigolit) som lämpligt material att bygga upp med inifrån. Som fyllnad bara, inte som bärande på något vis. Det är billigt, lättformat, tål fukt och flyter. Vad mer kan begäras? När formen är rätt kan man väl bara bygga upp med polyester och glasfiber på cellplasten tills botten är av rätt form och tjocklek. Fasningen som Mackey skriver är nog bra så den nya plasten får större yta att möta den gamla.

 

Bara en liten obetydlig detalj.

 

Frigolit smälter av lösningsmedlet i plasten.

 

Slipningen ser väldigt bra ut. Det är precis som det skall se ut.

 

För form, kom jag att tänka på ett kabelskydd som najas fast i botten och plockats bort när första plastningen härdat.

 

Reparationen i två steg.

 

Återkommer under dagen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan använda frigolit som form om du slår in den i vanlig plastfolie ordentligt.

 

Mer bekymmersamt är om det är mycket fukt kvar i laminatet, då finns risk att lagningarna inte blir bra. Om hela båten känns 'sur' så väg den och jämför vikten med en liknande/likadan båt. Är den onormalt tung så är det surt laminat och flytkroppar i den. I så fall är det en god ide att bryta upp sura partier , lägga den under en press hela sommaren i solen och påbörja reparationerna nästa år. I varje fall om du vill komma nära en 'ny' båt i skick.

Annars går det nog att laga till den säsongen men du kommer om den är 'sur' ha en mycket tyngre och segare båt i sommar. Strukturellt är det i princip oftast bara akterspegeln som riskerar att ställa till det rejält.

Så svaret beror nog på din ambition med båten, man kan återställa en plastbåt i nyskick med mycket jobb och man kan lappa och laga. Ungefär som med bilar. Vad som lönar sig kan man ta sig en rejäl funderare på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag såg hålet efter att du slipat upp en urkoning fick jag en tanke, som  jag inte hann utveckla i mitt förra inlägg.

 

Visst kan man svepa in frigolit i en plastpåse och plasta in det i båten, men sånt skit inne mellan skroven vill man väl inte ha liggandes och mögla inne i båten.

 

Sen kan man ju ha den ambitionen att  att man gör båten i ordning och uppfyller alla proffsens absolut högsta krav och renovera båten till ett absolut toppskikt - betydligt bättre än den ens var när den var ny.

 

Sen kan man ju göra en enklare reparation så att den fungerar i sommar och sen ta ställning till om du vill gå vidare till hösten och göra mera för att få en skaplig bruksbåt.

 

post-106994-0-37189000-1460112979.png

 

Den tanken som slog mig att man tar nåt (jag skrev kabelskydd, men....) tex en 4 mm plyfaskiva eller en masonitskiva och kapar till den, så att den går att skjuta in hålet. Röd markering på skissen.

 

Man kan ju sätta en eller flera stödläckt som fäst under plyfaskivan Blå markering. När skivan är på plats kan man stötta ytteränden på stödläcktet med en ribba mot marken.

 

Plyfaskivan täcks med en byggplast eller dylikt innan den najas fast till den kavavarande botten med najtråd.En eller flera najar. Det skulle ju också gå att dra upp plyfaskivan mot botten med ett antal montageskruv. Plåtskruv med bricka på huvudet i stället för najtråd - det är väl nästan ett bättre alternativ. Najen lila markering

 

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Fastelement/Skruv-och-Bult/El-och-Blankforsinkat/Montageskruv-2000018859/

 

Skivan kan väl sticka ut lite över akerspegeln.

 

När skivan är på plats plastas ett eller två lager matta över skivan och upp på urslipningen (Brun Markering) Undvik att plasta över skruvarna. Men plasten går ju enkelt att skära bort eller hugga bort med ett stämjärn eller avlägsnas på annat sätt när plasten härdat.

 

När du sågat bort ev överflöd i akterkant - så att det turar med akterspegeln - så kan du  bara hänga en plastindränkt matta över kanten och rulla fast den mot det nya bottenfragmentet och mot akterspegeln och låta det härda. Det blir inte helt perfekt, men tillräckligt bra. Jag brukar alltid dra över med ett grovt papper innan jag plastar.

 

Om du gör en justering med spackel redan nu eller om du tar all spacklingen när du plastat färdigt, det kan man ju välja som det känns bäst.

 

Gör du som jag beskrivit, så slipper du ha en massa "formdelar" liggandes inne mellan skroven och jag är ganska säker på att det fungerar att göra så - åtminstone för mig.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några dygn med kupévärmare på träskivan torkade upp den ordentligt. Trots att det gått några veckor sedan jag slutade köra värmaren så är skivan fortfarande helt torr så den har nog torkat hela vägen in.

 

De porösa delarna av träskivan i bakkant har jag hackat bort. Idag plastade jag lite för att ersätta det trä som jag hackat bort.

 

Nästa steg blir att prova Thallanthas idé! Jag återkommer när jag har ett resultat!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte berätta hur det har gått med lagningen! Men först ett stort tack till er som kommit med tips och råd. Det har varit guld värt!

 

Med båten upp-och-ner började jag med att slipa ur skadan ordentligt. Bild på det finns i inlägg #10. Därefter la jag igen skadan i innerskrovet. Satte upp frigolitbitar i förvaringsutrymmet i bakre toften - dit de genomgående hålen gick - som mothåll för plastningen. Resultatet i 1:a och 2:a bilden. Det gick sådär då frigoliten inte höll emot så bra. Så det buktade in och gjorde att jag fick lägga många lager med småbitar för att få det jämt. Det kan tyckas att det inte spelar någon roll om det är jämt mellan skroven - men om jag slipar till inbuktningen i förvaringsutrymmet så skulle jag ha gått igenom om jag inte bygger upp med material.

 

Jag har bara jobbat med polyester och glasfiber för polyester. När jag fortsatt jobba efter ett dygn så har jag alltid (försiktigt) ruggat upp ytan med slipmaskin och tvättat av noga med aceton innan jag kört igång med att lägga nya lager.

 

Sen var det dags att plasta botten och där fick jag det smarta tipset att sätta skivor under som mothåll och plasta ut på. Nu behövde jag inte göra hål och fästa med najtråd utan jag kunde sätta skivorna i spänn med träbitar mot innerskrovet. Sen plastade jag ut så att det gick 3-4 centimeter längre bak än aktern. Jag la på 2-3 lager. Nästa dag måttade ut var jag skulle såga och sågade av utsticket med en sticksåg. Resultatet syns i 4:e bilden. Där har jag dessutom lagt på ett tunnt lager längst ut på sidorna, för att förbinda botten med aktern.

 

5:e bilden visar tydligare det första tunna lager jag lagt mellan akter och botten. Detta blir alltså, när det härdat och är hårt, mothåll för de lager som jag sedan bygger på tjocklek med. Bild 6 visar hur det ser ut när alla tunna stödlager är på.

 

När stödlagrena var hårda så började jag bygga på fler och fler lager. Jag jobbade med detta uppdelat på ett antal dagar. Eftersom aktern är tjockare än botten så gjorde jag en specialare. Jag byggde på aktern och vek glasfibern över kanten mot botten på båten. Jag var noga med att få dem hela vägen över själva hörnet mellan botten och akter. Men det behövde inte vara polyester hela vägen upp på botten.

 

När detta härdat slipade jag med slipmaskinen plant efter botten så att det som gick över botten togs bort. Bland annat det där glasfiberväven syns. Jag har tyvärr ingen bild på hur det ser ut färdigslipat.

 

Nu är det rejält tjockt och stumt. Nu återstår spackling och målning med coat i flera lager. Det är också några andra skador som jag kommer att måla coat på innan det är dags för sjösättning!

 

 

post-108579-0-20162000-1464643397_thumb.jpg

post-108579-0-74405300-1464643404_thumb.jpg

post-108579-0-41482500-1464643174_thumb.jpg

post-108579-0-47719900-1464643192_thumb.jpg

post-108579-0-89143500-1464643202_thumb.jpg

post-108579-0-58731300-1464643452_thumb.jpg

post-108579-0-38827000-1464643222_thumb.jpg

post-108579-0-53979800-1464643231_thumb.jpg

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...