Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
firefish

Ställa på dieselpumpen, AD41 (och AD40)

Rekommendera Poster

Idag har jag ställt på dieselpumpen på min AD41 från -98 med idag 900 timmar på räkneverket. Eftersom jag vet att många är nyfikna på detta tänkte jag dela med mig av mina erfarenheter.

 

Det första jag gjorde var att se till att maskinen var i topptrim rent servicemässigt, bland annat inkluderande ställande av ventiler samt rengöring av aftercooler. Därefter såg jag till att full gas på reglaget också var full gas på pumpen (vilket det inte var och har nog inte varit sedan båten levererades år 2000).

 

En AD41 ska ladda 1,5 bar vid 20 grader på luft och diesel, 1,6 vid 10 grader och (om man interpolerar och antar en linjär kurva) 1,7 vid 0 grader. För att kolla laddet borrade jag hål i en av pluggarna på insuget, de är tjocka men godset är av mesostkaraktär och lätt att borra i. Där epoxilmmade jag fast en bit kopparrör jag hade liggande som jag sedan anslöt en ganska styv nylonslang som jag drog till en kalibrerad mätare på styrplats.

 

Vid första repan med oskruvad pump peakade trycket på 1,4 bar innan varvstoppet ställde ned bränslet. Värt att notera här är att laddet är direkt relaterad till mängden diesel som sprutas in, varken 40 eller 41 har wastegate. Detta var vid cirka 5 grader, jag borde alltså sett runt 1,65 bar på max. Att den dessutom gick in i varvstoppet tidigt tydde också på att mina rostfria C4 var för små så jag smällde på mina gamla A6 i stället.

 

Plomberingen/ställskruven var inte självklart enkel att hitta. Den sitter på samma sida av pumpen som spridarrören går ut från och strax ovanför den. Min skruv hade Penta dessutom gömt bakom en liten plasthatt. Med hatten bortpillad var plomberingen lätt att få bort med en polygrip, den var i mitt fall en rund hylsa som var åtklämd runt skruven.

 

Med kontramuttern (den som håller ställskruven låst) lossad så skruvade jag in skruven ett varv. Det skruven gör är att reglera den maximala mängd diesel som pumpen tillåts leverera. Efter en lång varmkörning av drev och motorn kranade jag på och noterade ett maximalt ladd på strax över 1,7 – lite för mycket alltså. Jag backade ett kvarts varv och voila, strax över 1,6 bar.

 

Under hela testkörningen låg tempen (på Penta originalmätare) och pendlade mellan 82 och 87 grader (man ser tydligt när de olika termostaterna öppnar) och där kunde jag inte se någon skillnad mot tidigare.

 

På prestandan märktes det dock tydligt. Tidigare toppade båten 27 knop med A6, nu 30 och det trots att den varvade ur och gick in i varvstoppet (syntes på trycket). Marschfarten ökade från 21,5 till 24 knop på 3350 varv med ett laddtryck på 0,85 ungefär. Det är dock ingen märkbar skillnad på prestandan på låga varv utan det är först när motorn börjar bygga laddtryck, en påställd pump i kombination med bättre turbo är nog ett riktigt bra recept på en trevlig 41:a.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket intressant läsning !!

 

Jag har också funderat på detta. Jag har en TAMD 41A från 1989. Några frågor:

 

Har du en A eller B version av motorn? Som sagt jag har A versionen och där sitter ju också en rökbegränsare, vet inte hur den påverkas genom att ställa upp dieselpumpen.

 

Hur kollar du att full gas på reglaget är full gas på pumpen? 

 

Du har inga bilder på installation för att testa trycket samt var skruven sitter på pumpen?

 

Tack för hjälpen !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min heter AD41P och jag vet inte vilka, om några, skillnader det kan tänkas vara.

 

Gasen kollar du enkelt genom att dra gasreglaget i botten och sedan titta på pumpen om axeln går mot stoppet (lätt att se, svårt att förklara).

 

Rökbegränsaren ska inte påverkas, den är ju ändå mest till för tomgång och vid gaspådrag om jag förstått det rätt. 

 

Observera att detta inte är någon trimning, det handlar enbart om att se till att motorn går som det var tänkt från fabrik genom att kompensera soppamängden för dagens mindre energirika diesel. 

 

Jag ska ner till båten om någon timme, kan ta lite bilder och lägga upp senare under dagen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plomberingen. Lilla plasthatten satt med låstråd, sedan är hylsan klämd på skruven.

 

post-100579-0-55228600-1459427985_thumb.jpg

 

 

Pumpen. Skruven med gult på är ställskruven. Kontramuttern låser, släpp på den först.

 

post-100579-0-82885000-1459427826_thumb.jpg

 

 

Slang från insug till laddmätare. En bit kopparrör som epoxilimmats på pluggen där glödstiften sitter på 40-motorn.

 

post-100579-0-36064000-1459427840_thumb.jpg

 

 

Laddmätare. Kalibrerad mätare från Ahlsell (kostar typ 300 spänn).

 

post-100579-0-15079500-1459428055_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket bra info. Saklig och tydlig. All heder till Dig firefish.

 

VP hade ett färdigt turbomätarkit https://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-c166-turbo-charge-pressure-gauge-diesel-engines.aspx som tillbehör till bl.a. 41:orna. Kitet har dock gått ur tiden, men komponenterna säljs lösa och passar till flertalet VP-dieslar. En del VP-handlare har komponenterna på hyllan och ibland går det göra riktigt bra pris på dem. Jag har provat och lyckats 2 gånger. Men är man inte beroende av samma utseende som övrig VP-instrumentering finns ingen anledning att inte välja Din lösning firefish.

 

Önskar Dig en trivsam båtsommar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för bilderna. Jag tänkte jag skulle mäta upp mitt tryck under våren.

Dock är jag lite osäker på var pluggen/givaren är monterad på insugningsröret på min Tamd 41A.

 

Se bilden nedan pluggen borde väl bara vara den inringad i svart och ställskruven med rött (ser ut som någon redan pillat på den??), eller? Är bara att ta bort pluggen? eller någon man skall passa sig för?

 

https://goo.gl/photos/FPRum3xq28mKaAq1A

 

Volvo_Penta du är inte intresserad av sälja ena "setet" till mig?

 

 

I manualen står enligt nedan:

_____________________________________________________________________________

Uttag för kontroll av laddtryck

Ta bort pluggen/givaren som är monterad på insugningsröret.

Montera standardnippel 949 402 i hålet.

Montera nippel 999 6666 på standardnippeln.

Anslut manometer 999 6065.

____________________________________________________________________________

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ok, försöka kan man.... :)  Är jag rätt på det vad gäller pluggen och ställskruven på min bild ovan?

 

Kollade på standardnippel, nippel samt manometer på VP hemsida ...kostade cirka 1800 SEK totalt...uschh.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Javisst, utan fråga inget svar.

 

Dina markeringar för plugg och ställskruv är helt rätt.

 

Jag vill minnas att hela kitet, på den gamla goda tiden, kostade någonstans kring 2.300:-. Några månader efter kitet försvann gick kompletta komponenter att köpa för under 1.400:-. Jag tyckte då att det var värt pengarna eftersom jag ville ha enhetlig instrumentering. Alla har vi ju våra later och olater...

 

:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret.

 

Håller med dig enhetlig instrumentering är riktigt nice...

 

Dock funderar jag på om kitet passar till min TAMD 41A från 1989, ser ut som alla nämnda modeller på sidan är de nyare 41:orna.

 

Funderar på att bara plocka bort pluggen be polaren som jobbar med tryckssystem/mekanisk verkstad sätta dit en rörstump igenom pluggen och sedan köpa en kalibrerad manometer av honom. Primärt är jag bara intresserad av att mäta trycket för att ev. justera pumpen men det är iofs bra att ha kolla på trycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Firefish, beställde alla prylar.

 

Köpte en extra plugg till insuget på Pentas hemsida (tillverkar en färdig testutrusning som jag kan ha liggande och testa trycket ibland).

 

Jag tänkte borra upp ett hål i pluggen som du har gjort.  Satte du bara fast slangen med slangkämmor på röret du "epoxade" fast i pluggens hål eller? Kan inte se riktigt på bilderna ovan.

 

Tack för all hjälp !!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, jag satte fast den med en slangklämma. En enklare fjädrande modell.

 

Jag borrade hål i pluggen och stack ner ett kopparrör (det var vad jag hade hemma) och limmade med epoxilim. Vill man gänga och skruva ner en nippel eller liknande går ju det lika bra.

 

Överväg att installera mätaren på styrplats. Den ger ju ett bra kvitto på hur stor belastning man har på motorn samt om något skulle vara på tok (soppabrist exempelvis) eftersom laddtrycket är en direkt funktion av bränslemängden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Firefish, tack för svaret.

 

När jag ändå har dig på tråden, en nybörjarefråga är det något jag bör tänka på när jag tar bort pluggen? tryck? läckage?

 

Du har absolut en poäng att det vore bra att dra upp till styrplats, det är bara så långt samt extremt trångt att dra slangen.

Redigerad av Danne75

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pluggen har en kopparbricka som tätning och innanför pluggen är det bara luft så du kan lugnt skruva bort den. Och om det mot förmodan skulle läcka lite spelar det ingen större roll, sett till totala luftmängden som våra motorer suger i sig så faller det inom felmarginalen ändå. Kolla på den lilla slangen som går från insuget till pumpens ovansida, den sitter inte ens med slangklämma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Lyfter denna igen men förhoppning att någon kan hjälpa mig.

 

Den propp som jag har ringat in på bilden ovan med svart har jag 6 stycken av (en för varje cylinder antar jag?), i två av dessa sitter förvärmningen/glödningen som finns på Tamd 41 A-varianten. Det har väl ingen betydelse vilken propp jag sätter mätutrusningen i eller?

 

Jag beställde även hem en propp (VP 949402) som ingick i VP "testkit" som bara kostade bara 60 SEK. Fördelen var att den även hade en gängad insida så man kunde göra en snygg infästning av skarven till slangen. Blev väldigt förvånad att den var mindre och kan inte hitta den plugg på min motor (passar inte i de 6 som jag nämnde ovan), har letat som en galning....tacksam om någon kan hjälpa mig.

 

Nedan är sprängskissen för min motor, det är plugg 2 som jag inte kan hitta.

https://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7745630-26-19471.aspx

 

Bild på verkligheten....

https://goo.gl/photo...Rum3xq28mKaAq1A

 

Alla tankar och funderar tas gärna emot. Naturligtvis kan jag bara borra upp den stora pluggen och sätt fast ett rör i den, men det vore smidigare att använda den andra.

Redigerad av Danne75

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken plugg du sätter i spelar ingen roll, du har samma tryck i hela insuget.

 

Det är inte så att proppen (nr2) är den som slangen till pumpen sitter i? Det är den enda det kan vara som jag ser det.

 

Vill du inte borra och sedan gänga/limma eller liknande kan du sätta i ett t-kors i slangen jag nämnde ovan. Anledningen till att jag inte gjorde det var att jag inte hade passande kopplingar för den tunna slangen (typ 2-3 mm invändigt).

 

Pluggarna är av ett mycket mjuklt gods, lätt att borra. Om du inte vill kan du skicka mig en plugg så kan jag borra, gänga och installera en fin koppling (du behöver bara stå för materialet) om du inte har rätt verktyg. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Firefish, fantastiskt vänligt av dig att erbjuda hjälp isåfall skall jag naturligtvis kompensera dig.

 

Jag skall ut till båten i eftermiddag så då kan jag kolla om det kan vara den pluggen. Jag håller med om att det borde vara den.

 

Vet inte om du läst på Lillys hemsida, han har också justerat upp trycket. Han mäter på ett annat ställe kanske är den slangen han menar att man skall sätta ett t-kors på? Nedan är länk till hemsidan.

 

http://forbina9000.blogspot.se/p/tips.html?m=1

 

Återkommer när jag har varit ute i båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Ja, jag har läst den texten men vet helt ärligt inte vilken slang som menas. Han pratar om rökgasbegränsaren men den enda tryckslang jag hittar är den som går till pumpens ovansida och om jag inte missförstås alldeles så är det "givaren" som talar om för pumpen hur mycket turbon laddar för att kunna pytsa in rätt mängd diesel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag fått klarhet i detta med stora och små proppar.

 

Proppen som ingår i VP "testkit" passar i hålet som är inringat med svart, så jag har en propp med gängad insida :) . De övriga propparna som sitter är större och jag har 2 stycken + 2 stycken med förvärmningen på, så allt är på banan !!  Inte alltid lätt att tyda sprängskissarna.

 

Nu är det bara att vänta på slang och manometer som jag beställt...

 

Firefish, jag har läst Lillys hemsida antal gånger och jag kan inte heller förstå det, men den proppen som vi använder är den som VP rekommenderar att mäta på så det skall vara lugnt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nu har jag fått klarhet i detta med stora och små proppar.

 

Proppen som ingår i VP "testkit" passar i hålet som är inringat med svart, så jag har en propp med gängad insida :) . De övriga propparna som sitter är större och jag har 2 stycken + 2 stycken med förvärmningen på, så allt är på banan !!  Inte alltid lätt att tyda sprängskissarna.

 

Nu är det bara att vänta på slang och manometer som jag beställt...

 

Firefish, jag har läst Lillys hemsida antal gånger och jag kan inte heller förstå det, men den proppen som vi använder är den som VP rekommenderar att mäta på så det skall vara lugnt.

 

Hej. Bifogar en teoribok om den omtalade bosch pumpen. 

Bosch_VE_Pumps.pdf

Redigerad av landgren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag fått klarhet i detta med stora och små proppar.

 

Proppen som ingår i VP "testkit" passar i hålet som är inringat med svart, så jag har en propp med gängad insida :) . De övriga propparna som sitter är större och jag har 2 stycken + 2 stycken med förvärmningen på, så allt är på banan !!  Inte alltid lätt att tyda sprängskissarna.

 

Nu är det bara att vänta på slang och manometer som jag beställt...

 

Firefish, jag har läst Lillys hemsida antal gånger och jag kan inte heller förstå det, men den proppen som vi använder är den som VP rekommenderar att mäta på så det skall vara lugnt.

Hej... Slangen som går mellan banjokopplingen på insuget och toppen på rökgasbegränsaren (klockan på toppen på pumpen) är den som menas, samma tryck i den slangen som bakom alla pluggar i insuget. 6mm polyuretanslang med tillhörande snabbkopplingar funkar fint. Men visst, borrade pluggar går lika bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte också motera turbomätare på min AD41. Har pluggen med invändiga gängor artikel.nr. 949402? Söker man på VP får man upp en "nippel" på det artikel.nr.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En uppdatering angående våra dieselpumpar.

 

Lagom till jul började min pump läcka. När pumpen blev varm började det sakta strila ur skvallerröret (en gummituta med liten snabel som sitter i bakat på pumpen). Inga stora mängder, typ en deciliter per tio sjömil, men som med de allra flesta läckage är det ju naivt att tro att det skulle självläka.

 

Min första tanke var att köpa en ny och ha den gamla som reserv, den tanken övergavs snabbt då en ny kostar i runda tal 60000. Ringde då till El & Diesel i Bandhagen (Stockholm) och fick tag på Bernt, en person som jag direkt fick förtroende för eftersom han uppenbarligen visste vad han pratade om.

 

Lämnande in pumpen på morgonen 27 december och berättade att båten går kontinuerligt i kommersiell drift. Kunde hämta den dagen efter på eftermiddagen. Pumpen var då totalrenoverad och  dessutom påställd omkring 10 – 15 procent. Påställd betyder i sammanhanget att alla olika värden som står på de två A4-sidorna med saker som ska kollas och kaliberas ställdes i överkant av toleransområdet (kompensation för vår energifattiga diesel och lite till). Blueprintad med plusmeny skulle man kunna säga.

 

Skillnaden mellan det nya och gamla utförandet är markant, framför att i mellanregistret där båten har en helt annan ork. Den börjar också bygga laddtryck betydligt tidigare än förr, flera hundra varv i skillnad. Jag har inte testat före och efter turbobyte (finns ju olika uppgraderingsvarianter) men jag kan svårligen tänka mig att en ny turbo skulle ge denna stora skillnad (om jag har fel så har jag ju ännu en positiv upplevelse framför mig).

 

Notan från El & Diesel landade på 15300 ink moms, alltså en fjärdedel av vad en ny (fast egentligen sämre) pump från Penta landar på, i sammanhanget synnerligen prisvärt. Priset inkluderade då ett byte av alla slitdelar (så att den blir som ny) samt kalibrering.

 

post-100579-0-63008800-1483716334_thumb.jpg

 

Som ni ser på bilden var min pump inte speciellt söt inuti, tydligen har vatten blivit stående en längre tid vid kanske ett flertal tillfällen genom åren. Se med andra ord till att hålla era bränslesystem vattenfria. Mitt läckage orsakades dock inte av detta utan mest troligt av RME eller liknande biotillsatser. 

 

Summerat så kan jag rekommendera att låta renovera dieselpumpen redan innan den börjat strula, särskilt om du tycker att din motor är i behov av lite mer orr.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gjorde en med banjonippel till min 41:a. Tog 5 minuter och kostade 430 kr på Hydroscand inkl slang och tryckmätare.

 

Banjonippel.jpg

Banjonippel2.jpg

Turbotrycksmätare.jpg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-08-27 vid 16:11 skrev Pentadiesel:

Gjorde en med banjonippel till min 41:a. Tog 5 minuter och kostade 430 kr på Hydroscand inkl slang och tryckmätare.

 

Banjonippel.jpg

Banjonippel2.jpg

Turbotrycksmätare.jpg

Hej, enkekt & bra, behövde du skaffa en längre bult också eller är den som sitter tillräckligt lång? Minns du vilken gänga det var på bulten? Funderar på att göra samma montage då jag vill kontrollera om den mätaren jag redan har visar rätt tryck. Den är monterad med en T-koppling lika Lilly.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-09-07 vid 08:03 skrev 1stPeregrine:

Hej, enkekt & bra, behövde du skaffa en längre bult också eller är den som sitter tillräckligt lång? Minns du vilken gänga det var på bulten? Funderar på att göra samma montage då jag vill kontrollera om den mätaren jag redan har visar rätt tryck. Den är monterad med en T-koppling lika Lilly.

Hej!

Du behöver en dubbel hålskruv M10 och kopparbrickor på var sida om banjonipplarna.

Sitter bara en enkel hålskruv original. Bifogar bild.

Monterade mätaren eftersom jag misstänkte att turbotrycket var för lågt efter en totalrenovering av motorn. Båten gick bara 22 knop mot tidigare +25 och jag saknade ca 200rpm.

Mycket riktigt så laddade den bara 1,3 vid ca 20 grader. Kontrollerade pinnen i rökgasbegränsaren och den hade jack i sig efter år av användning. Vred den ett kvarts varv och motorn svarade något bättre utan att ge högre turbotryck.

Justerade upp pumpen i omgångar och fick upp trycket till dryga 1,5 vid full belastning.

Kör ju inte max i vanliga fall utan ville bara kolla att den gick som den skulle efter inkörning.

Normalt tuffar jag omkring i 12-16 knop.

Hålskruv.jpg

pinne.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toppen tack för dessa svaren. Vilken pinne är det du menar på rökgasbegränsaren, kan var så slitet på min också kan jag tänka då motorn är gammal. Är det pos 55?

9482.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev 1stPeregrine:

Toppen tack för dessa svaren. Vilken pinne är det du menar på rökgasbegränsaren, kan var så slitet på min också kan jag tänka då motorn är gammal. Är det pos 55?

9482.jpg

Nr: 9 på den här bilden.

regulator.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...