Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Rekommendera Poster

Ställt frågan på annat forum men inte fått svar, provar här också

 

Har köpt en beg md5c med 120s drev och den ska ersätta min nuvarande md5b med 110s drev. Jag vet att det finns två olika utväxlingar på 110s drevet, 1,66:1 och 2,15:1, hur vet jag vilken jag har? 

Behöver jag byta blad på foldingpropellern som är en vp original 14x8 i samband med bytet? Om jag inte byter, vad händer, höga varv och låg fart eller tvärt om?

 

Lasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här skulle jag göra: Sätt ett märke på svänghjulet. Lägg i en växel. Vrid propellern ett varv. Kolla hur mycket svänghjulet har rört sig. Om det har rört sig något mindre än ett halvt varv så är det 2,15. Om det har rört sig mer än ett halvt varv så är utväxlingen mindre än 2.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här skulle jag göra: Sätt ett märke på svänghjulet. Lägg i en växel. Vrid propellern ett varv. Kolla hur mycket svänghjulet har rört sig. Om det har rört sig något mindre än ett halvt varv så är det 2,15. Om det har rört sig mer än ett halvt varv så är utväxlingen mindre än 2.

Hmm, lite otur att jag kom att tänka på det när motorn är ute och drevet delat...  Hade hoppats att det var markerat på något sätt, typ stod på någon skylt eller så. Tar ut drevet senare i veckan, får väl sätta ihop det och kolla annars, att varv på axeln drygt två varv på propeller = 2.15? är det rätt tänkt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Så här skulle jag göra: Sätt ett märke på svänghjulet. Lägg i en växel. Vrid propellern ett varv. Kolla hur mycket svänghjulet har rört sig. Om det har rört sig något mindre än ett halvt varv så är det 2,15. Om det har rört sig mer än ett halvt varv så är utväxlingen mindre än 2.

Hmm, lite otur att jag kom att tänka på det när motorn är ute och drevet delat...  Hade hoppats att det var markerat på något sätt, typ stod på någon skylt eller så. Tar ut drevet senare i veckan, får väl sätta ihop det och kolla annars, att varv på axeln drygt två varv på propeller = 2.15? är det rätt tänkt?

 

Tvärtom, 2,15 motorvarv=1 propellervarv.

 

Propeller med 8" stigning går alltså teoretiskt 8" (0,2m) framåt i vattnet för varje varv. Vid 2000 varv på motorn och utväxling 2,15:1 skulle båten gå 2000x0,2/2,15 meter/minut = 186 meter =186x60/1852 = 6 knop och så slirar propellern lite i vattnet (slip) så farten blir lite lägre. Enkelt va?

 

Det går väl lika bra att i stället för svänghjulet kolla på den ingående axeln i det lösa drevet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

MD5B har alltid drev med utväxling 2,15:1.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Så här skulle jag göra: Sätt ett märke på svänghjulet. Lägg i en växel. Vrid propellern ett varv. Kolla hur mycket svänghjulet har rört sig. Om det har rört sig något mindre än ett halvt varv så är det 2,15. Om det har rört sig mer än ett halvt varv så är utväxlingen mindre än 2.

Hmm, lite otur att jag kom att tänka på det när motorn är ute och drevet delat...  Hade hoppats att det var markerat på något sätt, typ stod på någon skylt eller så. Tar ut drevet senare i veckan, får väl sätta ihop det och kolla annars, att varv på axeln drygt två varv på propeller = 2.15? är det rätt tänkt?

 

Tvärtom, 2,15 motorvarv=1 propellervarv.

 

Propeller med 8" stigning går alltså teoretiskt 8" (0,2m) framåt i vattnet för varje varv. Vid 2000 varv på motorn och utväxling 2,15:1 skulle båten gå 2000x0,2/2,15 meter/minut = 186 meter =186x60/1852 = 6 knop och så slirar propellern lite i vattnet (slip) så farten blir lite lägre. Enkelt va?

 

Det går väl lika bra att i stället för svänghjulet kolla på den ingående axeln i det lösa drevet.

 

Tack för svar, ska testa att räkna på ingående axel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...