Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
mikael_matsson

Vågar man använda denna dieselvärmare?

Rekommendera Poster

http://www.nimaab.se/se/art/fotogenvarmare-fuji-339.php

 

I båten jag köpte förra året stod en ny värmare som i länken, kvar i kartong och aldrig använd. Förmodar att den är köpt för att användas i sittbrunn/doghouse. För ruffarna finns en annan, fast dieselvärmare.

 

Men vågar man köra med en sådan värmare med tanke på sjögång och brandrisk? Den har förvisso tippskydd, men ändå... Tillfällena lär vara få, men nån regnig kall fisketur kanske det är skönt att tända "brasan" :).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glöm inte att dieselavgaserna är mycket ohälsosamma. Jag hade aldrig kört med en sån i båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nog ingen fara att köra med den. Förbrukningen e liten och du har nog ventilation så det räcker.

en fd svåger hade en stor 7kw diselvärmare som stod och gick kalla vinterdagar i deras snickeri där dom jobbade. Så hade dom "alltid" gjort ich gör nog fortfarande.

Tveksam till att swedol skulle sälja den så utan varningstext. Vi hade den varianten som "give away" på ett företag. Dom som fick dom hade dessa till allt möjligt. En använde den i litet tält vid vintertältning men det blev för varmt vid tälttaket så han fick köra på låg effekt med extra venyiarion.

ska visst funka riktigt hyfsat att koka på också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

PS. Jag har inte prova själv, för jag har ingen, utan bara hörsägen. DS.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att ha bränt mig i solen på en seglats för några år sedan började jag frysa på kvällen och startade min värmare, liknande den som tråden handlar om och stängde sedan luckorna.

 

Efter någon timme blev jag helt slut, kunde knappt hålla ögonen öppna. Hade jag då somnat i stället för att gå och öppna luckan och ta lite frisk luft, hade jag aldrig kunna skriva det här inlägget.

 

Använd inte denna värmare i en stängd ruff!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK..

kan det vara så att båtar generellt är väldigt täta... oventillerade?

hag använde gasolspisen en hel del som värmare i min vega.. fast det var nog mest när vi satt i sittbrunnen eller torkade kläder över spisen. Då hade vi nog väldigt bra ventilation eftersom det var helt öppet mot suttbrunn. Fick absolutvingen kondens heller, vilket jag lärt här att gasol ger.

Bra att det kommer upp erfarenheter här. Det är nog bättre att vara försiktig.

Märkligt dock med bifogad info om värmaren..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK..

kan det vara så att båtar generellt är väldigt täta... oventillerade?

hag använde gasolspisen en hel del som värmare i min vega.. fast det var nog mest när vi satt i sittbrunnen eller torkade kläder över spisen. Då hade vi nog väldigt bra ventilation eftersom det var helt öppet mot suttbrunn. Fick absolutvingen kondens heller, vilket jag lärt här att gasol ger.

Bra att det kommer upp erfarenheter här. Det är nog bättre att vara försiktig.

Märkligt dock med bifogad info om värmaren..

 

Nu var det ju inte den aktuella kaminen i mitt fall, möjligen var förbränningen i min kamin sämre eller rent av dålig men hur som helst är det bra att vara försiktig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till för och akterruff har jag redan riktig båt-dieselvärmare så den här skulle isf användas till utrymmet under doghouse och kapell (winga25). Jag har stora kapellet och kör ganska ofta med bara kapelltaket uppe men öppna sidor. Så ventilerat är det nog tillräckligt, även om jag rullar ner sidorna.

Hade den varit dyrare hade jag sålt den. Men vad kan man få, 500kr kanske... Näe då kan jag nog använda den på balkongen och i båten då å då.

 

Men ni anser alltså att man ur brandsynpunkt vågar ha en sån här tänd även när sjön försöker vända båten? Det kan ju hända att man möter en tsunamibåt även vid stiltje. Så något som inte är säkert vid sjögång vill jag inte ha ombord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då kan du säkert använda den ur ventilationssynpunkt.

Tetsa på säker plats hur mycket du behöver provocera den för att få till en olycka.

Kanske räcker att du har något att fästa den i så den inte kan välta.

Det stod ju nåt om tippskydd... den kanske slocknar när den lutas för mycket?

 

Precis så, i sittbrunnen, som en "BRASA" kan man ju såklart använda en sån... AK kanske kolla om "vi" har nån kvar på lager. Kan ju vara trevligt tidig vår, sen höst... Jag har ju inget sittbrunnstält.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den förbränner 5liter på 28 timmar, dvs mindre än 2dl i timmen, knappt  2000w värme, jag hade nog inte haft den igång när jag somnat, men väl som brasa för att få upp värmen, torka kläder odyl. Finns väl koldioxidlarm att köpa om man vill ha den på natten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även om det inte skulle vara några farliga avgaser tar syret slut ganska fort i oventilerat utrymme. Visserligen slocknar värmaren men även personen som njuter av den goa värmen. En tävling man till varje pris ska undvika.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om förbränningen blir ofullständig, t.ex. på grund av syrebrist, så bildas koloxid som är en farligare gas än koldioxid. Koloxiden är tyngre än "vanlig luft" och lägger sig därför på lägsta punkten. Inne i en stängd ruff så innebär det att den inte "rinner ut" genom en ventilation som sitter i taket.

Koloxid som andas in har en stark bindning till de röda blodkropparna (koldioxid har mycket lättare att släppa från de röda blodkropparna). Det innebär att med hög koloxidhalt så blockeras blodkropparnas förmåga att ta upp syre. Resultatet - du kvävs till döds.

 

Förstadiet är som Gaidin beskriver, huvudvärk p.g.a. syrebristen till hjärnan. Orsaken att symptomen sitter i ett bra tag är just att det tar lång tid för blodkropparna att bli av med den koloxid som bundits och som blockerar möjligheten för blodkropparna att ta upp erforderlig mängd syre igen.

 

@forgus31: Vi människor behöver mer syre än värmaren. Värmaren kommer att fortsätta brinna ett bra tag efter att våra blodkroppar blivit så blockerade av koloxiden att du kvävs av syrebristen. Lungorna klarar inte av att byta ut koloxiden mot nytt syre även om det finns syre kvar i luften.

 

Botemedlet vid lättare förgiftning är frisk luft, undvik hårdare ansträngning för det orkar inte kroppen. Vid allvarligare fall så är det endast syrgas som hjälper för att återhämta livsgnistan.

 

Så lämpligheten av en fristående värmekälla: Om det finns skaplig ventilation så att syretillgången är OK och att avgaserna kan ventileras bort så går det självklart att använda dem. Undvik "grottor/gropar" där koloxiden kan samlas på botten. Inne i en båtruff - aldrig!

 

Egen dålig erfarenhet av koloxidförgiftning är från snögrotta på fjället. Vi hade ordentlig ventilation i taket men gropen mellan britsarna var för djup och blev inte ventilerad (snödrivan var så låg att vi hade fått gräva gropen neråt under snöytan för att få tillräcklig tjocklek och styrka på taket). När vi kröp ner i gropen för att krypa ut så fick först jag och sedan kompisen i oss så mycket koloxid att vi knappt kunde resa oss upp utanför snögrottan (och fort som attan gick det att blockera blodkropparna). Det tog hela dagen innan vi var hyfsat återställda igen och helt bra mådde vi inte förrän morgonen därpå....

Koloxid är livsfarligt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I förra båten hade jag kamin med veke å fotogendrift. Den brännaren hade sk balanserat drag å i teorin skulle avgaserna gå ut genom skorstenen.  Ändå så kom det in fotogenlukt samt avgas-lukt. (Kolmonoxiden är luktlös men inte resten av avgaserna)

 

Den brännare du pratar om skall nog vara i ett urtymme som är ordentligt ventilerat. Å då går värmen åsså ut. Jämförbar med en vanlig fotogenlykta. Jag skulle inte våga använda den när jag sover. Inte kul att vakna upp å upptäcka att man blivit kolosförgiftad. :o

 

Ute i sittbrunnen el "supstugan" en kulen kväll kan det vara ok.

 

Själv funderar jag på att återmontera vattenburet värme med självcirkulation, samt gasolkamin, med egen  skorsten ut. Visserligen fortfarande en brännare som tar luften inifrån men avgaserna går ut. Men är osäker om jag vill ha en osäkerhetskälla ombord. En vanlig liten vedkamin vore nästan bättre, men då krävs en meter längre båt. Å då....... :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

.... Jag skulle inte våga använda den när jag sover. Inte kul att vakna upp å upptäcka att man blivit kolosförgiftad. :o

 

 

Om du vaknar upp med huvudvärk så ska du vara glad. ;)

Om du inte vaknar med huvudvärk så kommer du inte att ha några problem med det. Men vi kommer att sakna en trogen skribent här på forumet. :ph34r:

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk att vakna upp i dete jagt eviga då... å så finns det kanske inga båtar.

Så ja.. "bara huvudvärk".

Kolomonoxid mm. Tänkte jag inte alls på först. Håller med. Kan va ok i sittbrunn med självläns. Marknadsförs ju dock som en praktisk "ha alltid till hands"-värmare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...